پژوهشگر مروج ارشد انار کشور، مهمترین مشکل انار ایران را تنش‌های زیستی و غیرزیستی و به تبع آن درآمد پایین برخی باغداران و سهم بسیار پایین صادرات از تولید این محصول باارزش عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا وظیفه‌شناس به مناسبت ۷ آبان روز ملی انار گفت: با اینکه بر اساس آمار رسمی سال گذشته یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن انار در ایران تولید شد، حدود ۴۰ هزار تن آن صادرات شد که رقم بسیار پایینی است.

وی، هویت، اعتبار و شهرت انار ایران در سطح بین‌المللی و ملی، آب و هوای مناسب برای تولید بهترین محصول، وجود تولیدکنندگان با تجربه، برخورداری از ژرم‌پلاسم غنی انار (کلکسیون‌های ذخایر توارثی انار) و توان علمی بالا (دانش بومی، نیروی کارشناس و برخورداری از امکانات آموزشی، آزمایشگاهی و تحقیقاتی در مراکز تحقیقاتی و دانشکده‌های کشاورزی) را از جمله نقاط قوت و مزیت‌های تولید انار در ایران دانست.

عضو هیأت علمی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی تأکید کرد: فقدان برنامه و چشم‌انداز درازمدت و برنامه‌های استراتژیک راهبردی در حمایت از تولید و موانع صادراتی از جمله مهمترین مشکلات انار ایرانی محسوب می‌شود.

وی ایران را از بزرگترین تولیدکنندگان انار جهان معرفی کرد و گفت: تدارک گسترده کشورهای رقیب مانند هند، چین، ترکیه و ایالت متحده در جهت افزایش تولید در واحد سطح و ورود به بازارهای جهانی با تبلیغات گسترده و بازاریابی هوشمندانه همزمان با قیمت تمام شده پایین، سبب پیشی گرفتن برخی از کشورها از ایران در سطح زیر کشت و صادرات انار شده است.

پژوهشگر مروج انار کشور هوشمندسازی باغات، استفاده از تجارب باغداران موفق، امکان فرآوری با ارزش افزوده، باغات سازگار با ارقام متناسب تجاری و بومی هر منطقه، ارقام نویدبخش تحقیقاتی جهت توصیه به باغداران و افزایش بهره‌وری سیستم‌های آبیاری و ترویج پژوهش‌های نوین را از شیوه‌های مؤثر در افزایش کمیت و کیفیت میوه و بازاریابی بین‌المللی انار ایران دانست.

وظیفه‌شناس ادامه داد: متأسفانه در چند سال اخیر جایگزین شدن درختان انار با سایر درختان و محصولات گلخانه‌ای، وجود آفات عمده این محصول از قبیل کرم گلوگاه و مگس میوه مدیترانه‌ای، همچنین کمبود سردخانه و انبارهای مناسب، سرمازدگی، خشکسالی و گرمای بی‌سابقه و حتی مشکلات حمل و نقل و در نتیجه کاهش کیفیت و تلفات محصول در برخی از مناطق عمده تولید انار کشور، سبب کاهش درآمد تولیدکنندگان انار شد که نیازمند عزم جدی برای رفع آن هستیم.