شماره جدید ماهنامه فیلمنامه نویسی «فیلم‌نگار» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، دویست و شصت‌ویکمین شماره ماهنامه فیلمنامه نویسی «فیلم‌نگار» ویژه آبان ۱۴۰۳ در یکصد صفحه منتشر شد.

در صفحات آغازین این شماره و به مناسبت برگزاری سی و ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، گزارشی درباره ۱۵ دوره ابتدایی جشنواره کودک در دهه ۶۰ و ۷۰ که به دهه طلایی سینمای کودک مشهور است، می‌خوانیم.

صفحات بخش سینمای ایران، با سیناپس فیلم‌های «آغوش باز» و «استاد» و نقد و تحلیل‌هایی که نویسندگان مجله درباره این آثار نوشته‌اند به پایان می‌رسد.

پرونده موضوعی این شماره به مفاهیم تخصصی فیلمنامه در بخش «فیلم ملودرام» اختصاص دارد. بایدها و نبایدهای نگارش فیلمنامه ملودرام، ملودرام چیست، چگونه کار می‌کند و چطور از شرش خلاص شویم؟، تفاوت اصلی بین فیلم درام و ملودرام، هشت فیلمی که ملودرام را تعریف می‌کنند، نگاهی به سریال‌های منتخب ژانر ملودرام در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی و گفتگویی درباره فیلمنامه نویسی برای ملودرام از جمله مطالب این بخش هستند.

بخش سینمای جهان با سیناپس «تماس»، «دیدی» و «لنگ دراز» آغاز می‌شود و با نقد و گفتگوهایی با خالقان این آثار ادامه پیدا می‌کند.

در پرونده‌ای که برای کلود سوته کارگردان و نویسنده سینمای فرانسه تهیه شده نیز مطالبی مانند «راوی بحران‌های میان سالی»، «راوی مهربان آدم‌های تک افتاده یا بحران‌زده»، «عاشقانه‌های طبقه متوسط در سینمای کلود سوته» و یک مصاحبه با وی دیده می‌شود.

فیلمنامه کامل این شماره به «غلاف تمام فلزی» نوشته استنلی کوبریک، مایکل هر و گوستاو هسفورد اختصاص دارد که توسط اشکان راد به فارسی برگردانده شده است. سکانس برگزیده، یک نقد و گفتگو درباره ساختار این فیلمنامه، مطالب پایانی شماره آبان است.

«فیلم‌نگار» به صاحب امتیازی بنیاد سینمایی فارابی منتشر می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این شماره و استفاده از مطالب شماره‌های قبلی مجله به سایت www.filmnegar.ir مراجعه کنند.