حجت الاسلام مسعود عالی گفت: درک و فهم این موضوع که اهل بیتی که فیض همه عالم هستند، فیض خود را از حضرت زهرا (س) می‌گیرند مشکل است.

به گزارش خبرنگار مهر، ایام فاطمیه دوم است و دل‌های عاشق انوار الهی در غم شهادت حضرت صدیقه طاهره به سر می‌برند. حضرت زهرا (س) ام الائمه یعنی مادر اهل بیت (ع) است و این موضوع تنها شامل رابطه مادر و فرزندی نمی‌شود بلکه بالاتر از این، اصل و کمالات همه معصومین است.

شناخت وجود مبارک حضرت زهرا (س) شناخت آسانی نیست، چنانچه که درک شب‌های قدر که از پرفضیلت ترین شب هاست به حضرت زهرا (س) نسبت داده شده است. در روایت معصوم علیه السلام می‌فرماید: مَن عَرَفَها حَقّ مَعرِفَتها اَدرکَ لَیلة القدر؛ و دلیل اینکه نام حضرت زهرا سلام الله علی‌ها را فاطمه نهادند اینطور عنوان شده که: «سُمّی فاطمه لانّ الخلق فُطمُوا من کُنه معرفتها» و نام فاطمه را فاطمه نهادند برای اینکه آفریدگان بریده شدند از کنه معرفتش؛ و البته کسی که معرفت پیدا کند به مقام شامخ فاطمی مثل این است که شب قدر را درک کرده است. امام صادق (علیه‎السلام) فرمودند: «کسی که فاطمه را آن‎گونه که هست درک کند، شب قدر را درک کرده است.»

اسرار حضرت زهرا (س)

اسرار وجودی حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) بسیار عظیم و پیچیده است؛ اسراری که همگی به نحوه رابطه ولایی ایشان در عالم برمی‌گردد. ایشان واسطه در ولایتند: ام ‎الائمه هستند؛ و تو مپندار که مادر ائمه بودن، تنها یک لفظ تشریفاتی است و هیچ حقیقتی را پشت سر خویش ندارد. حقیقت «ام» بودن، همان منشأ و مولد بودن است. مادر کسی است که جان فرزند را در درون خود می‌پرورد، هستی فرزند از او رمق می‌گیرد، و غذای فرزند از شیره جان اوست. اگر باطن این روابط ظاهری، درک شود، رابطه فاطمه و امامان درک خواهد شد.

حضرت فاطمه زهرا (س) در نزد شیعیان اگر چه امام نیست، اما مقام و منزلت او نزد خداوند و در میان مسلمانان به خصوص شیعیان، نه تنها کمتر از سایر ائمه نیست، بلکه آن حضرت همتای امیرالمومنین (ع) و دارای منزلتی عظیم‌تر از سایر ائمه طاهرین (علیهم السلام) است.

نگاهی به فدک و نقش حضرت

اگر بخواهیم مقام علمی حضرت زهرا (س) را درک کنیم و به گوشه‌ای از آن پی ببریم، شایسته است به گفتار او در خطبه فدکیه بنگریم؛ چه آنجا که استوارترین جملات را در توحید ذات اقدس ربوبی بر زبان جاری می‌کند، یا آن هنگام که معرفت و بینش خود را نسبت به رسول اکرم آشکار می‌سازد و یا در مجالی که در آن خطبه، امامت را شرح مختصری می‌دهد.

جای جای این خطبه و احتجاجات این بانوی بزرگوار به قرآن کریم و بیان علت تشریع احکام، خود سندی محکم بر اقیانوس بی‌کران علم اوست که متصل به مجرای وحی است.

از دیگر شواهدی که به آن وسیله می‌توان گوشه‌ای از علو مقام حضرت فاطمه زهرا (س) را درک نمود، مراجعه زنان و یا حتی مردان مدینه در مسائل دینی و اعتقادی به آن بزرگوار است که در فرازهای گوناگون تاریخ نقل شده است.

همچنین استدلال‌های عمیق فقهی فاطمه (س) در جریان فدک، به روشنی بر احاطه حضرت زهرا (س) بر سراسر قرآن کریم دلالت می‌نماید.

حجت اهل بیت

حجت الاسلام مسعود عالی در خصوص جایگاه ویژه حضرت زهرا (ع) در عالم خلقت گفت: در جلد ۴۳ بحارالانوار، آیت الله مجلسی نقل کرده است که وقتی نور حضرت زهرا (س) خلق شد از عظمت نور ایشان ملائکه مبهوت شده و به سجده افتادند بعد سوال کردند این نور چیست؟ خدا فرمود هذا نور من نوری، این نور از نور من است و از عظمت من است، این نور زهرا در آسمان خودم است، یعنی بالاترین مرتبه‌ای که مخلوق می‌تواند قرار داشته باشد را برای حضرت زهرا (س) قرار دادم. از نور زهرا انوار ائمه را گرفته شد. بنابراین حضرت زهرا (س) واسطه فیض اهل بیت (ع) است. فهمیدن اینکه اهل بیتی که فیض همه عالم هستند، فیض خود را از حضرت زهرا (س) می‌گیرند چه سری دارد.

وی افزود: این سر همانی است که امام حسن عسکری (ع) فرمودند نحن حجج الله علی حلقه و جدتنا فاطمه حجه الله علینا، ما اهل بیت حجت خدا بر مردمیم و حضرت زهرا (س) حجت خدا بر ماست. یعنی حضرت زهرا (س) نه پیغمبر و نه امام بود اما حجت بر حجج الهی بود.

ما شیعیان باید زندگی خود را بر مبنای اهل بیت (ع) تنظیم کنیم و خود اهل بیت زندگیشان را بر مبنای حضرت زهرا تنظیم می‌کردند. امام زمان (عج) می‌فرمایند ان لی فی ابنه رسول الله اسوه، مادرم حضرت زهرا (س) الگوی من است.