رئیس جمهور اتیوپی در دیدار سفیر ایران در آدیس آبابا خواستار گسترش روابط کشورش با ایران بویژه در کسب کمکهای توسعه ای در بخش تجارت، بهداشت و کشاورزی شد .

به گزارش خبرگزاری مهر، در دیدار روز گذشته سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی و مقر اتحادیه آفریقا (AU)، با رئیس جمهور این کشور، دو طرف بر گسترش و ارتقاء روابط فیمابین در سطوح دو جانبه و بین الملل تأکید نمودند.

محمد جواد زمانیان در ملاقات با گیرما رئیس جمهور اتیوپی ضمن تبریک سال نو میلادی به وی، با اشاره به ظرفیتها و توانمندیهای کشورمان در عرصه های مختلف کشاورزی ، اقتصادی، علمی و  فن آوری، علاقمندی کشور به تقویت همکاریهای دوجانبه درزمینه های اقتصادی و بازرگانی، توسعه کشاورزی، منابع آبی، تجارت و سرمایه گذاری، مبارزه با فقر و گرسنگی، توسعه زیر بنایی، انرژی و معدن، همکاری فرهنگی و اجتماعی، گردشگری، علوم، فن آوری اطلاعات و ارتباطات، بهداشت، پزشکی و صنایع دارویی، آموزش، اجرای پروژه های فنی و مهندسی، حمل و نقل و سایر زمینه های مشترک و مورد علاقه دو طرف را اعلام کرد.

وی همچنین با اشاره به نقش موثر و با اهمیت جمهوری اسلامی ایران در سطوح بین المللی، از آمادگی تهران برای مشارکت در تامین صلح و ثبات در منطقه بسیار مهم و استراتژیک شاخ آفریقا خبرداد.

رئیس جمهور اتیوپی نیز در این دیدار با ابرازخرسندی از پیشرفتهای چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف    بویژه در زمینه های علمی، پزشکی ، کشاورزی و ضمن برشمردن نیاز کشورش به کسب کمکهای توسعه ای بویژه در بخش تجارت، بهداشت و کشاورزی، بر ارتقاء روابط دوجانبه فیمابین و عزیمت هیئت ها و مقامات در موضوعات مختلف بین دو کشور ، تاکید کرد.

اتیوپی با بیش  از 75 میلیون  جمعیت یکی از کشورهای بسیار تاثیر گذار در آفریقا و بویژه در منطقه استراتژیک شاخ آفریقا و درهمسایگی کشورهای سودان، سومالی، اریتره، جیبوتی و کنیا است. آدیس آبابا پایتخت اتیوپی، مقر اتحادیه آفریقا، مقر کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آفریقا و دهها سازمان و موسسه منطقه ای و بین المللی است.

اتیوپی با تمدنی به قدمت بیش از سه هزارسال یکی از قدیمی ترین جوامع اولیه انسانی تلقی می گردد که هرگز تحت سلطه استعمار و یا مستعمره دول خارجی نبوده و دارای فرهنگ، زبان،تاریخ، تقویم و آداب رسوم خاص خود است ، این کشور در حوزه مذهب یکی از  باسابقه ترین جوامع دینی بویژه مسیحی در آفریقا است در عین حال اتیوپی با حاکمیت مسیحی دارای 55% جمعیت مسلمان است.