خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: سفر مقامات عرب به پایتخت روسیه پس از آن انجام می شود که غرب و همپیمانان منطقه ای آن یعنی قطر، سعودی و ترکیه با وجود کمکهای مالی و تسلیحاتی بی دریغ خود به گروههای مسلح سوری نتوانستند کاری از پیش ببرند.

در حالی که ارتش سوریه در مبارزه با گروههای مسلح موفقیتهای زیادی به دست آورده است به نظر می رسد که اعضای جبهه غربی-عربی ضد سوری به این نتیجه رسیده اند که به راهکار سیاسی روی آورند.

این روزها مسکو کانون رایزنی های گسترده درباره سوریه است. علاوه بر مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق، عدنان منصور وزیر امور خارجه لبنان و عبدالله دوم پادشاه اردن که راهی مسکو شده اند، قرار است ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه در دهم اسفندماه و معاذ الخطیب رئیس ائتلاف مخالفان سوری نیز در سیزدهم اسفند ماه به روسیه بروند.

میخائیل بوگدانف معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره سفر احتمالی اخضر الابراهیمی نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد به روسیه نیز گفت: تا به حال دعوتی از الابراهیمی برای سفر به مسکو دریافت نکرده ایم.

این در حالی است که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرده بود که واشنگتن و مسکو به این باور رسیده اند که باید از فرصت به دست آمده برای گفتگوها نهایت استفاده را به عمل آورد.

سخنان اخیر بشار اسد رئیس جمهوری سوریه که روزنامه السفیر آن را منتشر کرده بود و از پیشرفتها و نزدیک شدن به پیروزی نهایی سخن به میان آورده بود، می توان در راستای افول راهکارهای امنیتی مورد حمایت قطر و دوحه و توجه به راهکارهای سیاسی توصیف کرد.

برخی کارشناسان نیز بر این موضوع تاکید کرده اند.

"حسن هانی زاده" کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است: تحرکات دیپلماتیک منطقه ای با محوریت مسکو و موضوع بحران سوریه، نشانه روشنی از تغییرات سیاسی و میدانی سوریه تلقی می شود.

وی افزود: بحران 23 ماهه سوریه اکنون به یک نقطه نهایی رسیده است، زیرا تحولات میدانی به سود دولت سوریه رقم خورده است شکست عوامل تروریستی و سلفی برای سرنگونی نظام بشار اسد سبب شده است تا قدرتهای فرا منطقه ای و ائتلاف سه گانه قطر، عربستان و ترکیه به سمت پذیرش طرح شش ماده ای جمهوری اسلامی ایران، طرح ژنو و طرح اخضر الابراهیمی حرکت کنند.

هانی زاده بیان کرد: اقبال رهبران اپوزیسیون از جمله احمد معاذ الخطیب رئیس ائتلاف ملی سوریه برای انجام مذاکره بدون پیش شرط با دولت سوریه نشان می دهد که آمریکا و بازیگران داخلی و منطقه ای در سیاستهای خود در رابطه با سرنگونی دولت سوریه با شکست فاضحی روبرو شده اند.

وی افزود: ادامه عملیات پاکسازی شهرهای ادلب، حماه، حمص و حلب توسط ارتش سوریه سبب شده تا گروههای سلفی و وهابی که با کمک قطر، عربستان و ترکیه وارد سوریه شده اند، صحنه میدان را ترک کنند.

هانی زاده ادامه داد: طولانی شدن بحران سوریه و تشدید خشونتها نشان می دهد که دولت بشار اسد توانسته است در دو عرصه میدانی و سیاسی هوشمندانه عمل کند، بنابراین اکنون رایزنی برای بحران سوریه نشانه وجود اجماع جهانی برای مهار بحران بحران تقریبا دوساله سوریه است. اگر در آینده مذاکرات رهبران مخالف و دولت سوریه به یک راه حل قابل قبولی منجر شود قطعا خاورمیانه جدیدی با محوریت سوریه، ایران و مقاومت فلسطین و لبنان شکل خواهد گرفت و نفوذ آمریکا و همپیمانان منطقه ای این کشور به شدت کاهش خواهد یافت.

وی بیان کرد: از سوی دیگر دلیل تغییر رویکرد آمریکا و غرب نسبت به نظام سوریه ناشی از عملکرد خشونت آمیز سلفی ها و وهابی ها در کشتار مردم بی دفاع سوریه بوده است با توجه به اینکه ائتلاف ملی سوریه و شبه نظامیان موسوم به ارتش آزاد نتوانسته اند در طول 23 ماه گذشته جایگزین قابل قبولی برای نظام بشار اسد ارائه دهند، لذا آمریکا و غرب به این نتیجه رسیده اند که از رهگذر توافق با روسیه و چین و قبول طرح ایران، بحران سوریه را به شکل مسالمت آمیزی مهار کنند.

از سوی دیگر برخی از نویسندگان و صاحب نظران عراقی حملات تروریستی به سوریه و عراق را در راستای طرح غربی-صهیونیستی که با حمایت کشورهای حوزه خلیج فارس انجام می شود، دانستند.

این نویسندگان و ادیبان هدف از این طرح را تضعیف کشورها و شعله ور کردن آتش فتنه طایفه ای در آن که در نهایت به نفع استعمار و صهونیستها در منطقه است، دانستند.

 عبدالرضا الحمید رئیس اتحادیه روزنامه نگاران عربی عراقی حامی سوریه و سردبیر روزنامه العربیه گفت: تروریسمی که در حال حاضر سوریه و عراق را نشانه گرفته است، یکی از ادوات جنگ آمریکا علیه عراق است که نقطه آغازین طرح ویران کننده امت عربی بود.

وی افزود: آنچه در عراق و سوریه می گذرد در راستای طرح صهیونیستی-غربی با هدف تجزیه منطقه به مناطق کوچک بر اساس طایفه ای قرار دارد تا با باقی ماندن جنگ و درگیری میان مناطق، سلطه آمریکا و غرب بر منابع امت عربی فراهم شود.

الحمید بیان کرد: برخی رژیمهای عربی حاشیه خلیج فارس در توطئه علیه سوریه مشارکت دارند و در امور داخلی آن دخالت می کنند. این کشورها با حمایت از گروههای مسلح به ویران و قتل، تخریب و آوارگی در سوریه دامن می زنند.

وی افزود: توطئه کنندگان علیه ملتهای عربی بر اساس دروغ های تاریخی می کوشند، میان مسلمانان تفرقه ایجاد کنند و حمایت دولت و ملت عراق از سوریه، دینی بر گردن عراقی هاست، زیرا سوریه در زمان جنگ آمریکا علیه عراق تنها کشور عربی بود که مرزهایش را به سوی عراقی ها گشود.

از سوی دیگر موید البصام نویسنده عراقی گفت: آنچه در عراق و سوریه می گذرد طرحی کامل است که امت عربی را نشانه گرفته است و هدف آن شعله ور کردن آتش فتنه طایفه ای است و رژیم صهیونیستی استفاده کننده اصلی از آن است.

البصام بیان کرد: تروریسمی که سوریه را نشانه رفته است مشابه تروریسمی است که عراق را هدف قرار داده است و هدف از آن، اجرای طرحهای غربی-صهیونیستی است.

وی افزود: القاعده دست پرورده آمریکاست. هدف از توطئه ها علیه سوریه سرنگونی آن و به دنبال سرنگونی امت عربی  است . عبید شیحان نویسنده عراقی نیز گفت: تروریسم یکی از ابزار جنگ آمریکا علیه عراق در سال 2003 با هدف ویرانی آن بود.

وی افزود: دریافتند سوریه بازوی حمایتی عراق و مردم آن از آن هنگام تا به حال است، به همین سبب تصمیم به ویرانی آن همانند عراق گرفتند.

شیحان بیان کرد: قطر به اسرائیلی سوم در منطقه پس از سودان جنوبی تبدیل شده است. سوریه در معرض توطئه کشورهای استعمارگر با مشارکت کشورهای حوزه خلیج فارس قرار گرفته است.

وی افزود:توطئه کنندگان علیه سوریه و عراق بازنده خواهد شد و همه طرحهای آنها به شکست منتهی خواهد شد، زیرا ارتش سوریه در برابر تهاجم گسترده علیه سوریه ایستاده است.

شیحان بیان کرد: کشورهایی که تروریستها را آموزش داده اند و به سوریه اعزام کرده اند در موقعیت دشواری قرار گرفته اند و نمی دانند که سرنوشت این تروریستها پس از شکست طرحهای آنها به کجا حرکت می کنند.