وزیر امور خارجه روسیه امروز در یک کنفرانس خبری با تاکید بر ضرورت حل مسالمت آمیز بحران سوریه، از جزئیات توافق مسکو با اتحادیه عرب درباره مسائل منطقه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه روسیا الیوم، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب اظهار داشت: روسیه و اتحادیه عرب درباره همکاری مشترک در زمینه مبارزه با تمام اشکال تروریسم توافق کرده اند.

لاوروف در این کنفرانس خبری که با مشارکت وزیران امور خارجه کشورهای عراق، لبنان و مصر برگزار شد، گفت: تلاش برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل، توقف شهرک سازی و حل بحران سوریه از دیگر توافقات روسیه با اتحادیه عرب است.

وی خاطرنشان کرد: اعتماد به حل بحران سوریه از طریق نظامی به نابودی این کشور منجر خواهد شد. ما تمام امکانات و توان اتحادیه عرب و روسیه را برای برقراری ارتباط مستقیم میان دولت و مخالفان سوری به کار خواهیم گرفت.

لاوروف تصریح کرد: در حال حاضر نشانه های مثبتی درباره گفتگو دولت و مخالفان سوری آشکار شده است، اما طرفین شروط از پیش تعیین شده ای را برای این گفتگو مطرح کرده اند. روسیه آمادگی فراهم کردن مقدمات لازم برای گفتگو میان مخالفان و دولت سوریه را دارد.

وی افزود: اگر طرفین سوری تمایل به آغاز گفتگو در مسکو را دارند ما تمام مقدمات لازم را برای این کار انجام خواهیم داد.

نبیل العربی نیز ضمن تمجید از نقش روسیه در حل بحران سوریه گفت: روسیه در نشست ژنو یک بازیگر اصلی بود. وی در ادامه سخنان خود از مفامات روسیه خواست که از روابط مستحکم خود با دمشق استفاده و دولت سوریه را به راه حل سیاسی برای پایان بخشیدن به بحران این کشور متقاعد کند.

دبیرکل اتحادیه عرب خاطرنشان کرد: کشتار و تخریب در سوریه باید متوقف شود، زیرا علاوه بر مشکلاتی که آوارگان سوری ساکن کشورهای همسایه سوریه با آن درگیر هستند، امور به مرحله غیرقابل تحملی رسیده است.

نبیل العربی در عین حال لزوم توقف حمایتهای تسلیحاتی غربی ها و متحدانشان از گروههای مسلح در سوریه را نادیده گرفت.