صدها هزار نفر از مردم پرتغال با برگزاری تظاهرات گسترده در لیسبون و 20 شهر این کشور خواستار پایان یافتن طرح ریاضت اقتصادی و کنار رفتن دولت شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، این تظاهرات که بدنبال اعلام افزایش نرخ مالیات برگزار شد نمایش بزرگی از نارضایتی مردم از دولت این کشور بود.

فقط در شهر لیسبون 200 هزار نفر در این تظاهرات ضد حکومتی شرکت کرده بودند و برگزار کنندگان اعلام کرده اند که 500 هزار نفر در لیسبون و مناطق اطراف آن در تظاهرات روز شنبه حضور داشته اند.

در این تظاهرات بنرهایی توسط معترضین حمل می شد که بر روی آنها شعارهایی چون "طرح ریاضت اقتصادی کشنده است" و یا "قدرت را از تروئیکا به مردم بازگردانید" دیده می شد.

منظور از تروئیکا کمیسیون اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول است که به پرتغال برای بیرون آمدن از بحران اقتصادی وام داده اند.

تظاهرات دیروز، بزرگترین اعتراض ضد دولتی مردم پرتغال در اعتراض به اجرای طرح ریاضت اقتصادی از ماه سپتامبر سال گذشته تا کنون محسوب می شود. در ماه سپتامبر سال گذشته دولت پرتغال مجبور شد تا برای فرونشاندن اعتراضات مردمی برخی از موارد طرح ریاضت اقتصادی را نادیده بگیرد.

طرح ریاضت اقتصادی، مجموعه سیاست هایی است که برای نجات کشورها از بحران اقتصادی به اجرا گذاشته می شود. این طرح از سوی اتحادیه اروپا حمایت شده و به عنوان پیش شرط اهدای وام به کشورهای بحران زده محسوب می شود.