معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه نسبت دین با سنتهای اجتماعی عقلی و فطری است، گفت: اسلام آن دسته از سنتهای اجتماعی که با فطرت و عقل انسان سازگار بود را نه تنها حذف نکرد، بلکه بر روی آنها صحه گذاشت و برای آن پاداش‌های دنیوی و اخروی تبیین کرد.

حجت الاسلام حسین روحانی نژاد معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبات مذهبی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نسبت سنتهای اجتماعی با دین گفت: خیلی از سنتها در جوامع وجود دارد که خاستگاه آن فطرت انسان است. مثلا صله رحم جزو خواست فطری انسانها است و در طول تاریخ بشریت، انسانها همواره به نزدیکان و خانواده توجه داشته و آن را امری پسندیده می دانستند و یا دستگیری از ایتام که کاملا در جوامع بدان توجه شده است.

وی افزود: ادیان الهی به ویژه دین مبین اسلام وقتی که به وسیله پیامبر اسلام به بشریت ابلاغ شد آن دسته از سنتهایی که با فطرت و عقل انسان سازگار بود را نه تنها حذف نکرد، بلکه بر روی آنها صحه گذاشت و پاداش‌های دنیوی و اخروی که بر آن سنتها در پیشگاه خداوند متعال منظور بود برای بشریت تبیین کرد و برخی از سنتها را نیز اسلام نپذیرفت زیرا با فطرت و عقل انسان سازگار نبود. مثلا در جاهلیت داشتن دختر برای خانواده ها ننگ بود لذا سنت زنده به گور کردن دختران متداول بود، اما اسلام به طور کلی با همین مسئله مبارزه کرد و نه تنها آن را رد کرد بلکه عواقب دنیوی و اخروی آن را هشدار داد و آن را تبیین کرد.

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبات مذهبی تأکید کرد: نسبت دین با سنتهای اجتماعی عقلی و فطری است یعنی آنجا که عقل و فطرت انسان حکم می کند اسلام آن را تأیید کرده و آنجا که با عقل و فطرت سازگار نیست، آن را رد کرده و از عواقب بد آن انسان را برحذر داشته است.

وی با بیان اینکه یکی از این سنتها، عید نوروز در فرهنگ ایرانی است که در آن کارهای شایسته ای صورت می گیرد.همین رسم عید نوروز باعث می شود انسانها با هم دید و بازدید داشته باشند و کدورتها را کنار بگذارند و صلحه رحم صورت گیرد و خانه تکانی ظاهری و باطنی نیز انشاء الله انجام شود.

حجت الاسلام روحانی نژاد با انتقاد از وجود برخی رسوم در جامعه که مورد تأیید دین نیست، افزود: مثلا یکی از این سنتها و رسوم که مورد تأیید دین و عقل نیست، ترقه بازی و آتش بازی است. این کار نه تنها باعث سوء استفاده یکسری آدمهای سودجو شده است، بلکه باعث آزار و اذیت مردم و به خطر افتادن سلامتی شهروندان می شود و این قطعا مورد پسند عقل و دین نیست و یا رسمی که در سالهای اخیر باب شده است اینکه برخی در پایان ماه صفر در کنار مساجد شمع روشن می کنند که اصلا چنین چیزی صحت ندارد. لذا مبلغان و فعالان فرهنگی باید به صورت نوشتار و گفتار برای روشنگری مردم و رفع این رسمهای غلط تلاش کنند.