اراک - خبرگزاری مهر: تنور انتخابات داغ شده است و تقارن انتخابات ریاست جمهوری درسطح ملی وانتخابات شورای شهر در سطح شهر، نُقل مجالس و محافل این روزهاست. هرچند که به زعم بعضی ها انتخابات ریاست جمهوری با مسائل کلان تری در ارتباط است و از درجه اهمیت بالاتری قرار دارد؛ اما نباید از این نکته غافل شد که شورای شهر نیز در حیطه وظایف و اختیاراتش تاثیراتی عمیق و تاثیرگذار در حل مسائل و مشکلات شهری دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که کاندیداهای تایید شده شورای شهر اعلام شده اند؛ ولی هنوز تبلیغات آن ها به طور رسمی آغاز نشده است و مردم هنوز برنامه ها و اهداف آن ها را رصد نکرده اند.

از میان بیش از شش هزار و 64 نفر ثبت نام کننده انتخابات شورای اسلامی شهر، پنج هزار و 470 نفر تایید شده  اند و این حجم تعداد نشان دهنده ایجاد فضای رقابتی تنگاتنگ برای بدست آوردن سه هزار و 200 صندلی شورای شهر و روستا در روزهایی ست که برای تبلیغات در نظر گرفته شده است.

تبلیغات انتخاباتی در زمینه ریاست جمهوری این روزها به سمت تبلیغات مجازی رفته و اجرای برنامه های تلوزیونی در کنار راه اندازی سایت های خبری و تبلیغاتی توانسته در و دیوراهای شهر را از تبلیغات کاغذی و گاهی زشت شدن آنها نجات دهد، و اکنون آنچه مد نظر مردم است حفظ این شرایط در تبلیغات انتخابات شوراهای اسلامی شهر است.

اکنون در میادین شلوغ و خیابان های پر تردد شهر اراک، که می تواند بازخورد تبلیغاتی و اطلاع رسانی خوبی برای مردم داشته باشد امکاناتی برای تبلیغ و برای سامان دهی آن در نظر گرفته شده است که انتظار می رود داوطلبان شوراها به این موضوع توجه کنند و با لحاظ تمام شرایط پا به میدان گذارند.

هنوز کسی را انتخاب نکردم

خانم مختاری که 32 سال دارد هم می گوید: من هنوز نمی دانم برای آشنایی با کاندیداهای شورا، باید از چه طریقی اقدام کنم.

این کارمند اراکی می افزاید: انتخاب افراد شایسته برای این مسند از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اعضای شورای شهر در ارتباط مستقیم با مسائل شهری هستند و در این خصوص تصمیم گیری می کنند.

وی بهم ریختگی چهره شهر و معماری نامتناسب ساختمان ها را از مشکلات حال حاضر شهر اراک می داند و می گوید: من از شورای شهر آینده انتظار دارم که در زیباسازی چهره شهر و نظم و چینش مناسب شهرتوجه  و حساسیت بشیتری به خرج دهند.

مختاری معتقد است معماری یک شهر هویت فرهنگی آن شهر را نشان می دهد که این مسئله در اراک به چشم نمی خورد.

به فکر اتوبوسرانی شهر باشند

رباط میلی خانم خانه دار 40 ساله نیز می گوید: من از شورای شهر تقاضا دارم که اگر در حیطه وظایفش است فکری به حال اتوبوسرانی شهر بکنند.

 وی می افزاید: من معمولا زمان زیادی را در ایستگاه اتوبوس منتظر می مانم و بعد از آمدن اتوبوس، باید به سختی محلی برای ایستادن پیداکنم چه برسد به نشستن.

خانم رباط میلی طولانی بودن مسیرهای اتوبوس و فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل را از علل این موارد خواند و اظهار امیدواری کرد که شورای شهر بعدی به این مسائل توجه نشان دهد.

به فرهنگ شهر به اندازه عمران شهری توجه کنند

حمید صالحی یکی از جوانان اراکی هم می گوید: از آنجاییکه  شورای شهر در موارد مختلف فرهنگی، اجتماعی، عمرانیِ شهرتاثیر گذار است، انتظار می رود که ورود شورای شهر به مسائل فرهنگی نیزبه اندازه مسائل عمرانی باشد.

حمید صالحی با بیان اینکه اماکن فرهنگی و هنری در اراک محدود است، افزود: شهر اراک به عنوان یک قطب صنعتی با مسائل فرهنگی و هنری غریب است .

وی ادامه می دهد: امیدوارم  اعضای جدید شورای شهر در تصمیم گیری های جدیدشان به مسئله فرهنگ و هنر شهر توجه داشته باشند و به ساخت و تجهیز اماکنی چون سینماها، گالری ها و کتابخانه توجه داشته باشند.

به نیازهای معلولان توجه شود

معصومه عسگری شهروند دیگری می گوید: در دوره گذشته شورای شهر، رئیس شورا قول هایی مبنی بر مناسب سازی شهر برای معلولان دادند که هنوز اجرایی نشده است.

این جوان معلول اراکی با بیان اینکه  در شهر اراک هیچ امکاناتی تسهیلی در اختیار معلولان نیست، بیان کرد: هم اکنون شهر اراک برای رفت و آمد معلولین مناسب سازی نشده و همان به اصطلاح مناسب سازی نیز که در برخی اداره ها و سازمان هاست نیز غیر استاندارد است.

عسگری ساخت سطح های شیب دار استاندار، ایجاد پارک های مناسب برای معلولین، نصب آسانسورهای مناسب سازی شده در اداره ها، نصب کیوسک های تلفن و باجه های خودپرداز بانک در ارتفاع مناسب را ازموارد درخواستی و جهت پیگیری به شورای شهر عنوان کرد.

به موضوع کاهش آلودگی هوای اراک توجه شود

بابایی نیز می گوید: چند وقت پیش به بهانه ساخت پل تعداد زیادیی از درختان پارک محله مان را از ریشه درآوردند که امیدوارم در جای دیگری درختکاری شده باشدو البته این در حالی که باید به فضای سبز شهر در شرایط آلوده بودن هوای شهر توجه کنیم و به فکر ریه های تنفسی شهر نیز باشیم.

این مکانیک اراکی افزود: من از شورای شهر توقع دارم مسئله آلودگی هوای شهر اراک و رفع آن مورد را پیگیری قرار دهند.

بابایی توسعه فضای سبز را از راهکارهایی دانست که می تواند از سوی شورای شهر برای کاهش آلودگی ارائه شود و اظهار کرد: من از شورای شهر توقع دارم که صادقانه به فکر مشکلات شهر باشند و تمامی مسائل شهری را در نظر بگیرند و به صرف منافع خود از انجام کاری دست نکشند.

صداقت و تعهد، گام اول رعایت حقوق شهروندان

برجی دانشجوی رشته تاریخ نیز می گوید: من هنوز شناختی در خصوص کاندیداهای شورای شهر ندارم ولی سعی می کنم در انتخابم به سوی افرادی بروم که صادق تر و متعهدتر باشند و حرمت شهروندان را نگاه دارند تا شاهد اتفاقات ناخوشایند گذشته نباشیم.

وی معتقد است،کم کردن بار ترافیک مرکز شهر، تقویت بخش گردشگری،  پیگیری کاهش آلودگی شهر مواردی است که باید از سوی اعضای شورای شهر با جدیت پیگیری شود.

برجی استفاده کارخانه ها، از نیروهای بومی را از ضرورت هایی دانست که باید در شورای شهر مورد توجه قرار بگیرد تا آمار بیکاری در اراک به حداقل برسد.

چند روز بیشتر تا آغاز تبلیغات رسمی کاندیداهای شورای شهر باقی نمانده است. هرچند که از برخی گوشه و کنارها خبر می رسد که برخی از نامزدها تبلیغات خود را آغاز کرده اند. امیدواریم نامزدهای چهارمین دوره شورای شهر اراک با چشمی باز و آگاهی از تمامی زمینه های فعالیت شورا به این عرصه قدم گذاشته باشند و شناسایی مشکلات شهر و راهکارهای حل و حفظ آن را نیز بدانند.

....

گزارش: سمیه انصاری فر