رئیس هیئت مدیره کانون راهنمایان گردشگری ایران و یکی از برگزارکنندگان جشن صدمین زادروز استاد منوچهر ستوده از راه‌اندازی بنیادی به نام وی و با هدف تقدیر از اهالی فرهنگ و هنر در آینده نزدیک خبر داد.

آرش نورآقایی، رئیس هیئت مدیره کانون راهنمایان گردشگری ایران و برگزارکننده مراسم بزرگداشت یکصدمین زادروز دکتر منوچهر ستوده در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران، از سال 1386 تاکنون، قدردانی از کسانی را که سفر می‌کنند و کار پژوهشی انجام می‌دهند تا ایران و ایرانی را بهتر بشناسند و بشناسانند، در برنامه کار خود قرار داده و تاکنون از محمدعلی اینانلو، برادران امیدوار، پرویز رجبی، بیژن فرهنگ دره‌شوری و اسماعیل کهرم تجلیل کرده است. خیلی دلمان می‌خواست از ایرج افشار هم قدردانی کنیم که متاسفانه این ایران‌شناس برجسته را از دست دادیم و نتوانستیم در زمان حیاتش از وی قدرانی کنیم.

او با اشاره به شکل‌‍گیری بنیاد ستوده و وجه تسمیه آن گفت: «ستوده» به معنی ستایش شده است. قرار است برای صیانت از مفاخر و مواریث فرهنگی کشور، یک بنیاد مردم‌نهاد با عنوان «بنیاد ستوده» تشکیل و کسانی چون منوچهر ستوده و محمود دولت آبادی و همه کسانی که در معرفی فرهنگ ایرانی نقش داشته‌اند تجلیل شوند.

نورآقایی، میراث فرهنگی را به بناها و محوطه‌های تاریخی محدود ندانست و افزود: چطور بنایی را که 100 سال از عمرش گذشته، به عنوان اثر ملی ثبت می‌کنند اما از کنار اشخاصی چون منوچهر ستوده که میراث زنده بشری هستند به راحتی می‌گذرند؟ چرا مرده ریگ این افراد را به کشورهای دیگر صادر نمی‌کنند؟ اگر به جستجوگر گوگل مراجعه کنیم چقدر اطلاعات از بزرگان ادب و فرهنگ و تاریخ خود به دست می‌آوریم که کاربردی و به روز باشد؟ چند درصد از غیرایرانی‌‌ها به جز فیلمسازانی چون بهرام بیضایی و عباس کیارستمی و اصغر فرهادی و چند هنرمند معدود دیگر، کس دیگری را می‌شناسند؟! در صورتی که منوچهر ستوده، ناصر خسرو امروز است و مردم باید با افرادی مانند او آشنا باشند.

رئیس هیئت مدیره کانون راهنمایان گردشگری ایران، هدف از برگزاری بزرگداشت منوچهر ستوده را معرفی این ایران‌شناس برجسته به توده مردم دانست و بیان کرد: این مراسم بزرگداشت به چند مقاله و سخنرانی محدود نمی‌شود و قرار است به بهانه صدمین سالگرد تولد منوچهر ستوده، مسیر «آستارا تا استرآباد» توسط گروهی از دوچرخه‌سواران به سرپرستی پرویز شجاعی پارسا، رکاب زده شود.

وی همچنین گفت: سایت دکتر منوچهر ستوده هم راه اندازی شده و این سایت، گونه‌ای بانک اطلاعاتی درباره این پژوهشگر است. اطلاعات این سایت هم به‌روز می‌شود. از سوی دیگر قطعه موسیقی و مجسمه‌ای از منوچهر ستوده ساخته شده اما این همه کار نیست؛ آنچه اهمیت دارد اینکه مردم باید با کسانی چون ستوده و فعالیت‌هاشان آشنا شوند و همین که ما بتوانیم توده مردم نه مخاطبان خاص را با این افراد آشنا کنیم، رسالت خود را به خوبی انجام داده‌ایم برای مثال دختران دانش‌آموز در رشت، بخش‌هایی از کتاب ستوده را برای شهردار این شهر خوانده‌اند و این اتفاق خوشایندی است.

نورآقایی، وظیفه بنیاد ستوده را معرفی شخصیت‌های برجسته برشمرد و افزود: بیش از 80 درصد افراد، ستوده را نمی‌شناسند و هدف از شکل‌گیری بنیاد ستوده، نه تنها معرفی شخصیت‌های برجسته که معرفی میراث تاریخی و طبیعی ایران زمین به مردم عادی است. حفاظت از گنبد سلطانیه، تنها وظیفه دولت نیست بلکه تک تک مردم مسئول حفظ و نگهداری میراث فرهنگی خود هستند. کانون راهنمایان گردشگری یا فرد خاصی، برگزارکننده بزرگداشت دکتر ستوده نیست؛ منوچهر ستوده متعلق به همه کسانی است که ایران را دوست دارند و به آبادانی‌اش فکر می‌کنند.