شانزدهمین دوره مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه های کشور از روز پنجشنبه با حضور دوازده تیم آغاز می شود. این درحالی است که در آغاز این دوره از مسابقات و به دلیل مسائلی مانند ناقص بودن مدارک ارسالی از سوی دو تیم، برگزاری دو دیدار شد تا این دوره از مسابقات آغازی متزلزل داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور در سال جاری که شانزدهمین دوره آن به حساب می‌آید با حضور دوازده تیم برگزار خواهد شد.

پتروشیمی بندرامام که مدافع عنوان قهرمانی است همراه با مهرام، فولاد ماهان، ذوب‌آهن اصفهان، صنایع پتروشیمی، دانشگاه آزاد، استقلال زرین قشم، همیاری زنجان، شهرداری گرگان، هفت الماس قزوین، افرا خلیج فارس و نیروی زمینی تهران دوازده تیمی هستند که فصل جدید مسابقات را برگزار خواهند کرد.

در این میان شکی نیست پتروشیمی که سال گذشته در مجموع برتری مقابل مهرام در پنج دیدار فینال و برای نخستین بار قهرمان لیگ بسکتبال شد بازهم با مهران حاتمی جایگاه نخست را نشانه گرفته است. اگر غیر از این بود این تیم ارسلان کاظمی را پس از سال‌ها دوری از ایران از فیلادلفیا جذب نمی‌کرد، حامد آفاق را دوباره در ترکیب خود قرار نمی‌داد و در آخرین روزهای باقی مانده به آغاز لیگ از ساز جدایی مهدی کامرانی به سود خود استفاده نمی‌کرد و در کل با برگزاری یک اردوی برون مرزی آمادگی‌اش را برای دیدار با حریفان کامل‌تر نمی‌کرد.

پتروشیمی در حالی برای آغازی قدرتمند در فصل جدید مسابقات بسکتبال لیگ برتر آماده شده که دیگر رقیبان این تیم در شرایطی کاملا متفاوت به سر می‌برد مانند مهرام که پنج دوره متوالی قهرمان لیگ برتر شد و سال گذشته هم با یک شکست جام را از دست داد اما امسال دو بازیکن کلیدی و تاثیرگذار  خود را از دست داده و با وجود رایزنی‍های انجام شده از جذب بازیکن خارجی هم بازماند.

البته مهرام سال گذشته هم با شرایطی متفاوت از همیشه لیگ برتر را آغاز کرد اما تا فینال پیش رفت اما اینکه امسال مصطفی هاشمی که پس از یک سال دوری دوباره هدایت این تیم را به عهده گرفته یا نه، پرسشی است که باید پاسخ آن را در پایان مسابقات به دست آورد.

ماهان هم از تیم‌های مدعی فصل گذشته لیگ برتر بود که حتی به عنوان نماینده ایران در غرب آسیا هم شرکت کرد. این تیم برای مسابقات امسال اما شرایطی کاملا متفاوت ندارد. شرایط این تیم از همین جا پیداست که از سهمیه خود برای جذب بازیکن خارجی استفاده نکرد و دو بازیکن سهمیه ملی خود را هم از دست داد و در نهایت هم دیدارش در هفته نخست مسابقات به دلیل بدهی به فدراسیون و نقصی که در مدارک ارسالی‌اش داشت، لغو شد.

از این حیث ذوب آهن هم شرایطی مشابه تیم هم شهری‌اش دارد. این تیم که پس از یک سال دوری از لیگ برتر دوباره وارد عرصه شد، به دلایلی که مسئولان فدراسیون آن را نقص در ارسال مدارک عنوان کرده‌اند نمی‌تواند در هفته نخست مسابقات به میدان برود اما جدا از همه اینها ذوب آهن که باز هم فرزاد کوهیان را به عنوان سرمربی در اختیار خواهد داشت بعد از گرفتن رضایت از فدراسیون برای حضور در لیگ و با وجود فرصت نه چندان زیادی که تا آغاز مسابقات داشت، بازیکنان مورد نظرش که شامل یار خارجی هم می‌شد را جذب کرد تا حداقل ترکیب را در آغاز کار داشته باشد.

غیر از این چهار تیم اما دیگر تیم‌ها هم به نوعی مراحل آماده سازی برای حضور در لیگ شانزدهم را پشت سر گذاشتند اما با مسائل و مشکلات مربوط به خود که منجر به عدم جذب بازیکن خارجی یا سهمیه ملی شد. در این میان هفت الماس قزوین که البته با نام تکماش صاحب سهمیه لیگ برتری شد همراه با افرا خلیج فارس و نیروی زمینی نخستین حضور در لیگ برتر را تجربه می‌کنند  اما دیگر با حداقل تجربه یک ساله آماده شرکت در مسابقات شده‌اند.

برنامه هفته نخست از شانزدهمین دوره مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور به این شرح است:

پنجشنبه 16 آبان
* مهرام تهران - همیاری زنجان، ساعت 16 - سالن آزادی تهران
* شهرداری گرگان - هفت الماس قزوین، ساعت 16، سالن گرگان
* دانشگاه آزاد - نیروی زمینی، ساعت 18- سالن آزادی تهران
* صنایع پتروشیمی - استقلال زرین قشم، ساعت 16- سالن ماهشهر