۱۴ آبان ۱۳۹۲، ۹:۲۵

گزارش خبری - آماری مهر؛

ریز و درشت خارجی‌های لیگ برتر بسکتبال/ ترکیب ایرانی 7 تیم در آغاز کار

ریز و درشت خارجی‌های لیگ برتر بسکتبال/ ترکیب ایرانی 7 تیم در آغاز کار

سازمان لیگ فدراسیون بسکتبال برای برگزاری فصل جدید لیگ برتر اجازه جذب دو بازیکن خارجی و استفاده از آنها براساس قانون مشخص را داد با این حال تنها پنج تیم اقدام به جذب بازیکن خارجی آنهم به تعداد حداقل مجاز تعیین شده کردند اما هفت تیم دیگر هر یک به دلایلی استفاده از ترکیب کاملا ایرانی را ترجیج دادند. البته در این بین هستند خارجی‌های دیگری که در لیگ امسال شاغل خواهند بود اما نه به عنوان بازیکن.

به گزارش خبرنگار مهر، جذب تنها دو بازیکن خارجی، عدم استفاده همزمان از آنها تا پیش از دیدارهای پلی‌آف و بلامانع بودن به کارگیری همزمان آنها از دیدارهای پلی‌آف به بعد، قانونی بود که سازمان لیگ فدراسیون بسکتبال همچون سال‌های گذشته برای برگزاری فصل جدید مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های کشور هم تصویب  و آن را به تیم‌های شرکت کننده ارائه کرد.

بر این اساس تیم‌های متقاضی حضور در این فصل از مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های کشور از دو سه ماه پیش رایزنی‌های لازم برای پیدا کردن گزینه خارجی مورد نظر و جذب آن را آغاز کردند اما تا به امروز که تنها سه روز به آغاز این دوره از مسابقات باقی مانده، فقط حضور پنج بازیکن خارجی در ترکیب تیم‌ها قطعی شده است.

افرا خلیج فارس که سال گذشته با نام نیاوران در لیگ دسته اول به عنوان چهارمی دست یافت و برای نخستین‌بار سهمیه لیگ برتر را به دست آورد، ذوب آهن که  پس از یک سال دوری از میادین تصمیم به حضور دوباره در مسابقات گرفت همراه با پتروشیمی بندرامام، صنایع پتروشیمی ماهشهر و استقلال زرین قشم تنها تیم‌هایی هستند که اقدام به جذب بازیکن خارجی کرده‌اند.

البته این تیم‌ها هم از حداقل سهمیه مجاز خود برای جذب بازیکن خارجی استفاده کرده‌اند با این اوصاف لیگ امسال با حضور پنج بازیکن خارجی آغاز می‌شود. البته هستند خارجی‌های دیگری که در لیگ برتر 92 حضور خواهند داشت اما در کادر فنی.

استقلال زرین قشم که نخستین سال حضورش در لیگ برتر را با عنوان نهمی به پایان رساند و حالا به دنبال عملکردی بهتر در دومین حضور لیگ برتری‌اش است همراه با افرا خلیج فارس تنها تیم‌هایی هستند که کادر فنی خود را با مربیان خارجی تکمیل کرده یا بسته‌اند. در این میان "بوبان میتف" که زمانی کمک مهمد بچیروویچ در تیم ملی بسکتبال بود آشناترین چهره است. وی و کمک مقدونیه‌ای اش همراه با مربیان اسپانیایی که در کنار حسن نگهداری، سرمربی تیم افرا خلیج فارس حضور خواهند داشت، از مربیان خارجی شاغل در لیگ برتر 92 بسکتبال به حساب می‌آیند.

اما گزینه‎های خارجی که حضورشان در پنج تیم لیگ برتری بسکتبال برای مسابقات امسال نهایی شده، چه بازیکنان و مربیانی هستند؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت:

افرا خلیج فارس
"ادواردو هرناندز سونسکا" که در پست 5 بازی می‎کند بازیکن اسپانیایی است که توانست نظر مساعد حسن نگهداری را برای حضور در ترکیب افرا خلیج فارس جلب کند. البته نگهداری علاوه بر سونسکا با دو اسپانیایی دیگر هم برای همکاری به توافق رسید یعنی "سرجیو سانچز" و "نیگوئل" که به ترتیب به عنوان بدنساز و مربی تمرین دهنده در کنار وی خواهند بود.

پتروشیمی بندرامام
مهران حاتمی که سال گذشته نوار پنج قهرمانی متوالی مهرام را پاره کرد و پتروشیمی را برای نخستین‌بار قهرمان لیگ برتر کرد، ترکیب امسال تیمش را با جذب "اریک اسپنسر" 31 ساله کامل کرد. این گارد راس از لیگ چین به پتروشیمی پیوست. اسپنسر سال پیش برای الریاضی بازی می‌کرد و در 14 بازی برای این تیم میانگین 24/5 امتیاز، 4/2 ریباند و 4/1 پاس گل در هر بازی را به ثبت رساند. اسپنسر که سابقه بازی در لیگ‌های فرانسه، ایتالیا، یونان، ترکیه و اوکراین را دارد پس از پایان کارش در الریاضی به لیگ چین پیوست و از آنجا در ترکیب پتروشیمی قرار گرفت. این بازیکن توانایی بازی در هر دو پست یک و دو را دارد اما پتروشیمی روی قدرت این بازیکن در دفاع و تبحری که در شوت‌های سه امتیازی دارد هم حساب باز کرده است.

ذوب آهن اصفهان
ذوب آهن آخرین حضورش در لیگ برتر را با نایب قهرمانی به پایان رساند و در آغاز دوباره شرکت در این مسابقات عزم خود را برای خوب بودن جزم کرده است چون مسئولان این تیم دیرتر از خیلی از تیم‌های دیگر حضورشان را در این فصل از مسابقات قطعی کردند اما خیلی زود در جذب بازیکن حتی توافق با گزینه خارجی به نتیجه رسیدند.

"اسلاوکو ورانز" بازیکن غیر ایرانی ذوب آهن در لیگ امسال است. بازیکنی دو ملیتی صربستانی و مونته نگرویی و 230 سانتی متری که دو سال پیش یکی از مهره‌های موثر در ترکیب تیم پتروشیمی بود و همان سال برای مهرام هم بازی کرد.

 البته ورانز سال گذشته بازیکن تیم متالاک صربستانی بود و طی 14 بازی که برای این تیم انجام داد، توانست میانگین 10 امتیاز و 5 ریباند در هر بازی را برای خود ثبت کند و در نهایت هم به عنوان یکی از اعضای تیم منتخب یوروبسکت انتخاب شد. ورانز 30 ساله البته تجربه بازی در لیگ روسیه را هم دارد. این بازیکن سه سال پیش با تیم "یونیکز کازان" روسیه در لیگ روسیه شرکت کرد و حتی این تیم را در یورولیگ و یوروکاپ هم همراهی کرد.

صنایع پتروشیمی
بازیکن ساحل عاجی - فرانسوی به نام "محمد کنه" تنها بازیکن خارجی است که صنایع پتروشیمی را در این فصل از مسابقات لیگ برتر همراهی می‌کند. این بازیکن سابقه بازی در لیگ ایران و همراهی فولاد ماهان در این مسابقات را هم دارد، در آخرین روزهای باقی مانده به آغاز مسابقات به ایران رسید و در کنار دیگر شاگردان علی توفیق قرار گرفت. کنه قرار است به عنوان سنتر دیگر شاگردان علی توفیق را در مسابقات پیش رو همراهی نکند اما هنوز به وارد ایران نشده است.

استقلال زرین قشم
گار راس گرجستانی به نام "لاشا پارگالاوا" که تجربه بازی در یورو لیگ را هم دارد یار خارجی است که استقلال زرین قشم برای مسابقات امسال روی استفاده از او حساب باز کرده‌اند. این بازیکن بازی در تیم‌هایی مانند هاوایی، سنت فلوریدا آمریکا را در کارنامه دارد اما سال گذشته و پیش از پیوستن به ترکیب استقلال زرین قشم تیم ارمیا را در لیگ کشورش همراهی کرد و با این تیم تا نیمه نهایی هم پیش رفت. پارگالاوا شوتزن و سرعتی که دفاع خوبی هم دارد 26 ساله است و 191 سانتی متر قد دارد.

البته استقلال زرین قشم هم مانند افرا خلیج فارس علاوه بر ترکیب، در کادر فنی هم با خارجی‌ها همکاری‌ها دارد اما در سطحی بالاتر و به عنوان سرمربی؛ "بوبان میدف" مقدونیه‌ای که زمانی کمک بچیروویچ در کادر فنی تیم ملی بسکتبال بود و کمک هموطن او یعنی "نیکولا" به ترتیب به عنوان سرمربی و مربی هدایت استقلال زرین قشم را بر عهده گرفته‌اند. در واقع استقلال زرین قشم تنها تیمی است که با سرمربی و مربی خارجی در لیگ برتر شرکت می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، در هر صورت افرا خلیج فارس، پتروشیمی بندرامام، ذوب آهن اصفهان، صنایع پتروشیمی و استقلال زرین قشم پنج تیمی هستند که در ترکیب بازیکنان یا مربیان خود برای حضور در فصل جدید مسابقات لیگ برتر بازیکن یا مربی خارجی خواهند داشت.

البته از میان دیگر تیم‌هایی که از همکاری با گزینه‌های خارجی امتناع کرده‌اند، هستند تیم‌هایی که مذاکراتی با گزینه‌های خارجی موردنظرشان داشتند اما رایزنی‌های انجام شده نتیجه‌ای نداشت مانند فولاد ماهان که در یک مقطع زمانی مذاکراتی را با سانی پچیروویچ، پسر سرمربی تیم ملی انجام داد اما در نهایت بر اساس سیاست‌های باشگاه از جذب او منصرف شد در حالیکه بچیروویچ این تیم را در مسابقات باشگاه‌های آسیا هم همراهی کرده بود.

مهرام هم از جمله تیم‌هایی بود که جذب بازیکن خارجی را در برنامه داشت اما مذاکراتش در این زمینه بی نتیجه ماند. حتی "ورون گودریگه" فوروارد 2 متر و 6 سانتی متری آمریکایی که تجربه بازی در اوکراین، آرژانتین، دی لیگ آمریکا و ترکیه داشت مدتی در تمرینات مهرام شرکت کرد اما نتوانست نظر مثبت مصطفی هاشمی را جلب کند. "میله ایلیچ" هم بازیکن صربستانی بود که چند روزی در تمرینات مهرامی‌ها حضور داشت اما در نهایت و با وجود تجربه‌ای که از حضور لیگ روسیه و صربستان و حتی تیم‌هایی مانند نیوجرسی و نیواورلان دارد، در جمع شاگردان هاشمی ماندگار نشد.

همیاری زنجان که خیلی دیر به لیگ برتری‌ها پیوست قصد دارد برای لیگ امسال بازیکن خارجی به خدمت بگیرد و حتی به گفته عباس آقاکوچکی این تیم 7 - 6 گزینه را هم در نظر دارد و قطعا بعد از دیدارهای هفته نخست و برای ادامه مسابقات حداقل یک بازیکن به خدمت خواهد گرفت. مهران شاهین طبع و همکارانش در تیم دانشگاه آزاد هم برنامه‎ای مشابه همیاری زنجان دارند.

در این میان تیم‌هایی مانند تکماش قزوین که البته به "هفت الماس" تغییر نام داده و شهرداری گرگان به دلیل مسئل مالی فعلا هیچ برنامه‌ای برای جذب بازیکن خارجی ندارند. ضمن اینکه نیروی زمینی هم طبق آئین‌نامه داخلی و دستورات ستاد کل نیروهای مسلح هرگز  و تحت هیچ شرایطی اجازه همکاری با بازیکن خارجی را ندارد اما اینکه دیگر تیم‌ها در فواصل مختلف لیگ از سهمیه خود برای جذب بازیکن غیر ایرانی استفاده کنند و اینگونه تعداد خارجی‌های لیگ بیشتر شود، بعید به نظر نمی‌رسد. 

کد خبر 2167899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha