بجنورد - خبرگزاري مهر: پيش روي سيدعلي اكبر پرويزي؛ استاندار جديد و بومي خراسان شمالي انبوهي از انتظارات و اميدهاي به جا اما پشت گوش انداخته شده مردم اين استان قد علم كرده است؛ مردمي كه از هم اكنون عزم خود را براي حمايت و همراهي پرويزي جزم كرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان خراسان شمالي در 19 مرداد ماه سال 83 پس از تقسيم خراسان بزرگ تشكيل شد و تاكنون در مدت عمر 9 ساله خود هشت استاندار و سرپرست استانداري تجربه كرده است.

محسن نریمان، بهروز همتی، غلامحسین بشارتی، سید محمد مهدی مروج الشریعه، محمد حسین جهانبخش، ابوطالب شفقت و محمود احمدي بيغش هفت استانداري بودند كه در اين 9 سال سكان خراسان شمالي را بر عهده گرفتند، اگر چه بشارتي استاندار نشد و تنها كمي بيش از سه ماه سرپرستي اين نهاد مهم را بر عهده داشت.

اما چهارشنبه اين هفته بود كه هيئت دولت در نشست خود پس از راي گيري، علي اكبر پرويزي را به عنوان هفتمين استاندار خراسان شمالي( بدون در نظر گرفتن سرپرستي بشارتي) منصوب كرد؛ استانداري بومي و به نوعي شايد بشود گفت از اصولگرايان متمايل به تبار اصلاح طلبان كه از قضا از بين شش يا هفت سلف خود تنها استاندار بومي خراسان شمالي محسوب مي شود و همين مسئله موجي از شادي و شعف را در بين مردم استان ايجاد كرده است.

در واقع اوايل هفته جاري بود كه سیدعلی‌اکبر پرویزی از ميان چند گزينه مطرح، به عنوان هفتمین استاندار خراسان شمالی از سوی وزارت کشور به هیئت دولت معرفی و در جلسه روز چهارشنبه هيئت دولت، پس از راي گيري، رسما به اين سمت منصوب شد.

پرويزي متولد سال 1340 در روستاي رويين شهرستان اسفراين بوده و داراي مدرك كارشناسي ارشد مديريت با گرايش مديريت منابع انساني است.

وي با بخش صنعت و دانشگاه ارتباط نزدیکی دارد و از مؤثرترین افراد در استقرار و راه اندازی صنایع بزرگ در اسفراین به شمار مي رود.

پرويزي در نخستین سال های تاسیس خراسان شمالی معاون هماهنگی امور عمرانی محسن نریمان؛ نخستین استاندار خراسان شمالی در زمان دولت اصلاحات بود.

استاندار جديد خراسان شمالي همچنین سابقه فرمانداری، مديريت جهاد كشاورزي، مسئوليت اداره امور اراضي شهرستان اسفراين و شهرداری شهر اسفراین را نیز در کارنامه خود دارد و بازنشسته وزارت جهاد کشاورزی است.

ستاد مردمي استقبال از استاندار دولت تدبير و اميد

بر اساس برنامه قرار است مراسم معارفه استاندار جدید خراسان شمالی اوایل هفته آینده برگزار شود.

البته قرار بود مراسم تودیع و معارفه استانداران قدیم و جدید خراسان شمالی روز پنجشنبه( امروز) برگزار شود اما گويا با تصميم وزارت كشور این مراسم به روز شنبه سی ام شهریور ماه موکول شده است.

در همین زمينه عصر چهارشنبه ستاد مردمی استقبال از استاندار دولت تدبیر و امید با حضور جمعی از فعالان سیاسی و افرادی که مسئولیت ستاد تبلیغات انتخاباتی دکتر روحانی در خراسان شمالی را بر عهده داشتند؛ تشکیل شده است.

سخنگوی این ستاد در گفتگو با خبرنگار مهر، مي گويد: مسئولیت این ستاد با جمشید گریوانی عضو شورای اسلامی شهر بجنورد است و دو تن از دیگر اعضا به عنوان نماینده این ستاد به استانداری خراسان شمالی معرفی شده اند.

براتعلی حاتمی مي افزايد: برنامه استقبال از اولین استاندار دولت تدبیر و امید در خراسان شمالی با رعایت قوانین و انجام مسائل اداری با هماهنگی مسئولان استانداری و اعلام رسمی زمان آئین معارفه استاندار جدید این استان از سوی وزارت کشور، برگزار خواهد شد.

پرويزي پروازي نيست!

اگر منصف باشيم بايد بگوييم انتخاب علي اكبر پرويزي به عنوان استاندار جديد خراسان شمالي آنچنان كم حرف و حديث نبوده است؛ برخي با استناد به سوابق اجرايي و عملكرد پرويزي كه اتفاقا به علت بومي بودن و فعاليت چند ده ساله وي در اين استان براي همه كاملا آشكار است؛ معتقدند كه رداي استانداري بر تن وي بزرگ است، عده اي هم مي گويند كه اصلا اين قبا را براي تن پرويزي ندوخته اند.

اما در طرف مقابل نيز شمار زيادي اظهار مي كنند كه اين حرف و حديث ها از شناخت كامل و بومي بودن استاندار جديد خراسان شمالي نشئت مي گيرد، آنها مي گويند مردم و مسئولان استان نسبت به شش استاندار سابق كه از اطراف و اكناف كشور به خراسان شمالي گسيل مي شدند، آنچنان شناخت و اطلاعات دقيقي نداشتند كه بخواهند مته به خشخاش زنند و از كاه كوهي بسازند.

يكي از اهالي بجنورد در اين زمينه با اذعان بر اين كه انتخاب استانداري بومي براي خراسان شمالي سبب شادي مردم شده است، مي گويد: بايد همه مردم و مسئولين دست به دست هم دهند تا عقب ماندگي هاي 9 ساله در استان جبران شود.

علي حسيني اظهار مي كند: تاكنون هر جا سخن از عقب ماندگي استان به ميان مي آمد، نام مديران غيربومي بر تارك آن ضعف و عقب ماندگي مي درخشيد، اما حال بايد ديد كه آيا با انتصاب مدير ارشد بومي در خراسان شمالي، روز و روزگاري بهتر نصيب مردم اين استان مي شود؟.

يكي از جوانان شهرستان اسفراين كه دانشجوي بجنورد است، در رابطه با انتخاب پرويزي به عنوان استاندار جديد خراسان شمالي، با اندكي چاشني حس ناسيوناليستي افراطي مي گويد: مردي از سرزمين گهرخير اسفراين به عنوان استاندار خراسان شمالي انتخاب شده و مردم اين استان نيز پس از سال ها به آرزوي خود مبني بر انتخاب استانداري بومي رسيده اند.

محسن معتمدي عنوان مي كند: انتظار مردم نخست از دولت تدبير و اميد و به تبع آن از استاندار اين دولت در خراسان شمالي بالا بوده و مي خواهند اين دولت آن رنج و محن چند ساله را نه آنكه به چند صباحي، بلكه حداقل به يكي دو سالي جبران كند.

اين شهروند اسفرايني بومي بودن و شناخت كامل سيدعلي اكبر پرويزي از شرايط و پتانسيل هاي استان را از جمله نقاط قوت وي مي داند و مي گويد: تمامي شش استاندار سابق خراسان شمالي غيربومي بودند و برخي از آنان نيز همچون محمود احمدي بيغش؛ استاندار دولت دهم در اين استان پروازي بوده و غروب هر سه شنبه از بجنورد به سوي تهران پرواز مي كردند؛ اما هر چه باشد بايد بگوييم كه حداقل"پرويزي" پروازي نيست!.

آري دولت به خواسته مردم خراسان شمالي

يك فعال سياسي و عضو شوراي اسلامي شهر شيروان در زمينه انتخاب علي اكبر پرويزي به عنوان استاندار جديد خراسان شمالي مي گويد: دولت تدبير و اميد با انتخاب استانداري بومي براي خراسان شمالي، به خواسته مردم اين استان پاسخ آري داد.

اسماعيل حسين پور با قدرداني از اين اقدام دولت حسن روحاني، اظهار مي كند: دولت يازدهم براي نظر مردم استان ارزش قائل شد و به جاي آنكه همچون دولت هاي اخير، پشت درهاي بسته اقدام به انتخاب استاندار كند؛ به نظر مردم، بزرگان و مسئولان استان اهميت داد و استانداري بومي را از بين گزينه هاي مطرح شده انتخاب كرد.

حسين پور حمايت از پرويزي را مهمترين وظيفه مردم و مسئولان مي داند و مي گويد: حمايت از استانداري بومي سبب ايجاد خودباوري در نيروهاي اين استان براي انجام كارها و مسئوليت هاي بزرگ خواهد شد.

به گفته وي بايد در استان با تعامل بين ديدگاه ها و نظرات مختلف، همه نيروها و فعالين در كنار يكديگر در فضايي مناسب براي پيشرفت و توسعه اين خطه از ايران اسلامي گام بردارند.

تعامل لازمه توسعه خراسان شمالي

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی نيز با اشاره به انتصاب نخستین استاندار بومی این استان از سوی هیئت دولت، مي گويد: نمایندگان خراسان شمالی با پرویزی تعامل خواهند داشت.

قاسم جعفری با تاکید بر این تعامل دو سویه اظهار مي كند: انتظار می‌رود تا نماینده دولت در استان با ائمه جمعه، نمایندگان و سایر مسئولان نیز تعامل داشته و در چارچوب قوانین حرکت کند.

وی با تاکید بر توجه استاندار جدید خراسان شمالی به مناطق محروم برای تحقق عدالت مي افزايد: استاندار جديد خراسان شمالي باید همواره به یاد داشته باشد در استانی منصوب شده که بومی آن بوده و انتظارها از وی برای توسعه، عمران و آبادانی استان بالا است.

جعفری بر فعالیت شبانه‌روزی استاندار جدید خراسان شمالی و مسئولان برای ارتقای شاخص‌های توسعه تاکید و اظهار مي كند: انتظاری که رهبر انقلاب اسلامی برای توسعه استان و قرار گرفتن خراسان شمالی جزو استان‌های برتر داشته‌اند به غیر از کار و تلاش روز افزون، میسر نخواهد شد.

وی همچنین ترویج شعائر انقلاب و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی را مورد تاکید قرار مي دهد و مي گويد: لازم است استاندار جديد خراسان شمالي در به‌کارگیری همراهان، نگاه عدالت محورانه و شرایط استان را مدنظر قرار دهد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی همچنین بر توجه به شایسته سالاری و استفاده از نیروهای متخصص با اولویت نیروهای بومی و بهره گیری از حداکثر ظرفیت در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و گردشگری تاكيد مي كند و مي افزايد: امیدواریم با تعامل مجموعه دولت و نمایندگان، خراسان شمالی به جایگاه خود در کشور برسد.

دست ياري استاندار جديد به سوي مردم و مسئولان

استاندار جديد خراسان شمالي نيز در نخستين روزهاي انتصاب به اين سمت و در حالي كه قرار است شنبه هفته آينده با حضور وزير كشور، معارفه شود؛ توسعه خراسان شمالی را در گرو مشارکت تمامي دلسوزان مي داند.

سيدعلي اكبر پرويزي با تاکید بر همراهی مسئولان و نخبگان برای توسعه استان، تحقق این مهم را در گرو مشارکت تمام دلسوزان استان که دغدغه توسعه را دارند، عنوان کرد.

وي با اشاره به اینکه این استان باید به جایگاه واقعی خود در کشور برسد، اظهار مي كند: در این ارتباط باید شاخص‌های توسعه در زمینه‌هایی ارتقا یابد.

پرويزي وحدت و همبستگی و تعامل بین مسئولان در رده‌های مختلف برای توسعه و پیشرفت استان را ضروري ذكر كرده و مي افزايد: باید برای توسعه خراسان شمالی کار و تلاش بیشتری انجام داد.

نماینده عالی در خراسان شمالی همچنین در مورد برنامه وي براي عزل و نصب‌ها در استان تصریح مي كند: این موضوع را با هماهنگی وزارت کشور و مشورت انجام خواهیم داد.

وي در ادامه رساندن استان به توسعه پایدار را از برنامه‌های اصلی کاری خود مي داند و مي گويد: از نیروهای بومی این استان هستم و به مشکلات موجود در آن و همچنین پتانسیل و ظرفیت‌های آن اشراف دارم.

پرويزي مي افزايد: کشاورزی و دامپروری از جمله مواردی هستند که زمینه اشتغال را در آن فراهم خواهم کرد و باید به آن توجه جدی شود.

وي عنوان مي كند: در کنار آن به اصلاح و ترمیم ساختار بخش صنعت در استان خواهم پرداخت.

پرويزي مي گويد: افزایش ظرفیت اسمی صنایع در استان بعد از اصلاح ساختار این بخش انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه گردشگری و صنایع دستی از دیگر پتانسیل‌های استان برای رسیدن به توسعه پایدار و افزایش اشتغال است، اظهار مي كند: باید در این زمینه‌ها نیز به طور ویژه ورود پیدا کنیم و بازنگری اسناد مرتبط با آنها، اولین اقدامی است که باید انجام شود.

مقام عالی دولت در استان جذب سرمایه گذار را از دیگر اولویت‌های کاری خود ذکر مي كند و مي گويد: وجود سه پارک ملی در استان از دیگر ظرفیت‌های موجود در استان به غیر از بخش های کشاورزی، دامپروری، گردشگری و صنعت محسوب مي شود که باید از آن ها نیز استفاده شود.