مشهد - خبرگزاري مهر: مسئولان فرهنگي خراسان رضوي در هفته كتاب از افزايش 9 درصدي سرانه فضاي كتابخانه‌هاي استان خبرمي‌دهند و با راه‌اندازي ايستگاه‌هاي مطالعه سعي در ترويج فرهنگ كتابخواني دارند اما 35 درصد از نوجوانان و كودكان اين ديار وقت‌هاي طلايي خود را با پرسه در كوچه‌هاي مجازي خرج مي‌كنند و بازار كتاب برايشان داغ نيست.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالي كارشناسان در هفته كتاب آمار و ارقام متفاوتي از كمبودها يا پيشرفت‌ها در خصوص سرانه كتابخانه‌ها و كتابخواني ارائه مي‌كنند كه نوجوانان و جوانان اين سرزمين وقتشان را در فضاي مجازي و اغلب با استفاده از توليدات نا سالم مي‌گذرانند و اين هشداري است براي همه مسئولان فرهنگي و البته آموزش و پرورش كه در خط مقدم فرهنگ سازي قرار دارد تا با ارائه راهكارهاي مناسب و توليد محصولات متفاوت و جذاب نسل جديد را با يار مهربان آشتي دهند.

يك ميليارد تومان كمك هاي خيرين كتاب در خراسان رضوي

مديركل كتابخانه‌هاي عمومي خراسان رضوي در گفتگو  با خبرنگار مهر اظهار مي‌كند: انتظاري كه از هفته كتاب داريم اين است كه نقطه عطفي براي توسعه و تداوم مطالعه كتاب باشد.

نصرالله شمقدري در پاسخ به اينكه آيا بازار كتاب در هفته موسوم به كتاب داغ خواهد بود مي‌گويد: هدف اصلي ماهمين است كه در اين هفته مردم به مطالعه كتاب تشويق شوند و البته برنامه هايي نيز در اين هفته خواهيم داشت.

وي مي افزايد: خوشبختانه در سالي كه گذشت انجمن خيرين كتاب تشكيل شد و يك ميليارد تومان كمك‌هاي خيرين جمع آوري شد.

شمقدري بيان مي كند: 25 ايستگاه مطالعه در استان تا كنون فعال شده است كه در هقته كتاب اين ايستگاه ها را به 38 سازه خواهيم رساند.

امانت 275 هزار جلد كتاب از ايستگاه هاي مطالعه

وي به تاثير راه‌اندازي اين ايستگاه‌ها در رشد مطالعه اشاره كرد و مي گويد: 275 هزار جلد كتاب از ايستگاه هاي مطالعه به امانت رفته است.

شمقدري مي‌گويد: براي 10 درصد مردم استان كتاب در ايستگاه هاي مطالعه موجود است يا ذخيره است كه رقم خوبي است.

وي تاكيد مي‌كند: اقدام شاخصي كه در خراسان رضوي انجام شد اين بود كه در محل حضور مخاطبان قرار گرفته است.

مديركل كتابخانه‌هاي عمومي خراسان رضوي يادآور مي‌شود: بسته‌هاي مطالعه در حوزه نرم افزار ويژه مخاطبان را طراحي كرده كه آموزش مهارت مطالعه و كتاب شناسي به‌عنوان مثال براي دانش آموزان  است.

آموزش و پرورش در خط مقدم

وي با بيان اينكه بايد گروه‌هاي مطالعاتي تشكيل شود مي‌افزايد: آموزش و پرورش در خط مقدم توسعه فرهنگ كتابخواني است و مذاكراتي نيز در اين زمينه انجام شده است.

شمقدري با موثر دانستن نقش مردم، مسئولبان و رسانه‌ها براي دستيابي به نقطه ايده‌آل براي مطالعه مي گويد: مشاركت همگاني تنها راه حل براي توسعه و ترويج فرهنگ مطالعه است و براي رسيدن به اين هدف متعالي تلاش هاي زيادي بايد صورت بگيرد.

وي بردن كتاب به عرصه زندگي اجتماعي مردم را يكي از راهكارهاي انجام شده در اين استان عنوان كرده و ادامه مي‌دهد: بايد زماني برسد كه تابلوهاي تبليغاتي سطح شهر مردم را به مطالعه دعوت كنند.

پنج هزار گام براي توسعه كتابخواني در خراسان رضوي

مدير كل كتابخانه‌هاي خراسان رضوي بيان مي‌كند: پنج هزار گام به جلو در توسعه كتابخانه‌ها و ترويج كتابخواني با حركت يك قدمي هر  يك از مسئولان خراسان رضوي برداشته مي شود.

وي با اعلام اينكه رشد 16 درصدي كتاب را در كتابخانه‌هاي استان شاهد هستيم مي افزايد: در سال گذشته 9 درصد به سرانه فضاي كتابخانه‌ها و 10 درصد به تعداد كتابخانه ها افزوده شده است.

شمقدري در پاسخ به فعاليت‌هاي انجام شده در فضاي مجازي عنوان مي‌كند: نهاد كتابخانه هاي كشور و خراسان رضوي كتاب‌هاي تمام مولفين و نويسندگان را مورد استقبال قرار مي‌دهد و صفحات آنها را خريداري و در فضاي مجازي قرار مي‌دهد.

وي بيان مي‌كند: 200 هزار عنوان كتاب الكترونيكي هم اكنون قابل دسترسي مخاطبان است و اين نهاد متناسب با رشد فن آوري ها در اين راستا حركت خواهد كرد.

والدين الگوي كتابخواني فرزندان

مهدي روحاني كارشناس روانشناسي نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اينگونه اظهار مي‌كند: نسل جديد با كتاب انس كمتري دارد و معمولا با فراگير شدن يارانه غرق در فضاي مجازي و انواع  بازي هاي رايانه اي هستند.

روحاني بيان مي كند: متاسفانه كودكان و نوجوانان امروزي كه وقت خود را در اين فضا خرج مي كنند از يادگيري هاي طبيعي و مهارت هاي اجتماعي بازمانده و در برقراري ارتباط و توان حل مساله و كنترل هيجانات ضعيف عمل مي كنند.

وي با توجه به تاثير مطلوب انس با كتاب در فرزندان به والدين توصيه مي كند: براي فرار از تربيت كودكانمان آنها را در فضاي مجازي رها نكنيم تا در هر زمان و مكاني فقط براي وقت گذراني و سرگرمي مشغول شوند.

روحاني با تاكيد بر تاثير انس كودك از ماه هاي اول زندگي با كتاب  عنوان مي كند: والدين بهترين الگو براي فرزندان هستند تا آنها متمايل به مطالعه شوند يا مانند پدر و مادر ،خود را با موبايل و رايانه سرگرم كنند.

اين روزها در حالي در هفته كتاب براي يار مهربان مراسم ها و افتتاحيه ها برپا مي شود كه فرزندان اين سرزمين از آشنايي و همراهي با او دور مانده و در راهروهاي فضاي مجازي وقت مي گذرانند و البته مسئولان در وادي توليد محصولات فاخر فرهنگي هنوز اندر خم يك كوچه اند.

...............................

گزارش : زهره رنگ آميز