محمد میرکیانی از انتشار 50 قصه برای نوجوانان در قالب یک کتاب مستقل خبر داد و گفت: این قصه‌ها، جنبه فولکلوریک ندارید و به دنیای نوجوانان می‎پردازد.

محمد میرکیانی در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار «50 قصه برای نوجوانان» خبر داد و گفت: در دوره نوجوانی، توجه به دنیای پیرامون و مفهوم زندگی و تعریف خوبی و بدی و بایدها و نبایدها، معنی پیدا می‌کند و من در مجموعه حاضر به دنیای نوجوانان و دغدغه‌های آنان پرداخته‌ام. بخشی از این داستان‌ها هم به زندگی امروز و ماهواره و آرزوی رفتن به فضا برمی‌گردد.

نویسنده مجموعه «قصه ما مثل شد» به اینکه قصه‌ها کوتاه است، اشاره و بیان کرد: داستان‌ها، کوتاه است چون فرصت‌های زندگی ما اندک است و نوجوانان، حوصله خواندن داستان‌های بلند را ندارند.

میرکیانی قصه، حکایت، افسانه، رویداد، واقعه، داستان و ... را مترادف یکدیگر و به معنی مجموعه حوادثی دانست که از پی هم می‌آیند، به همین خاطر وقتی می‌خواستند سرگذشت کسی را بپرسند به او می‌گفتند: «قصه آنچه بر تو گذشته را بگو»

سردبیر پیشین «قصه ظهر جمعه با شما» بر این باور است که: پس از مشروطه، بعضی صاحب‌نظران به تقسیم‌بندی غلطی دست زدند و گفتند هر آنچه پیش از مشروطه بوده، قصه و آن چیزی که پس از این تاریخ شکل گرفته، داستان نام دارد و این مرزبندی به باور من از پایه و اساس اشتباه است. چون ملا احمد نراقی در بیتی گفته: «بشنوید ای دوستان این داستان / تا بگویم داستان راستان». پس در آن روزگار هم داستان وجود داشته و نظامی گنجوی از بزرگترین شاعران داستان پرداز بوده است.

به گفته میرکیانی قصه‌های شیرینی در  اسرارنامه، الهی نامه، مثنوی، شاهنامه و...وجود دارد که باید برای کودکان و نوجوانان، باز نوشته شود و او در آثار خود چنین کرده است. اما در مجموعه «50 قصه برای نوجوانان» که هنوز ناشری برای آن مشخص نشده به ماجراهای واقعی مربوط به نوجوانان و داستان‌های آنان پرداخته است.

برچسب‌ها