بجنورد - خبرگزاری مهر: رئيس انجمن حمايت از بيماران سرطاني خراسان شمالي با اعلام افزايش آمار این بيماران از سال گذشته تا كنون، سرطان سینه را شایع ترین نوع سرطان در بین زنان این استان عنوان کرد.

سيد حميد حريري در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: سرطان دستگاه هاي گوارشي شامل معده، مري و روده بزرگ بيشترين آمار مبتلايان به سرطان در بين مردان و زنان این استان را به خود اختصاص داده و سرطان سینه شایع ترین بیماری در بین زنان شناخته شده است.

وی اظهار داشت: در سال گذشته از بین 335 بیمار زن مبتلا به سرطان در این استان ، تعداد 128 نفر به بیماری سرطان سینه مبتلا بوده اند.

حریری با بیان اینکه سن ابتلا به این بیماری در این استان 26 سال بوده است، افزود:  این درحالی است که معمولا سرطان سینه در خانم‌ها با سن بیش از 35 یا 40 سال بروز پیدا می‌کند.

وی تعداد مبتلایان به سرطان دستگاه گوارش در این استان را در حال حاضر 208 نفر زن و مرد اعلام کرد و گفت: سرطان های معده، مری و روده بزرگ بالاترین میزان مبتلایان به سرطان را به خود اختصاص داده است.

حریری با بيان اينكه  هم اکنون تعداد بیماران سرطانی در این استان بیش از 700  مورد گزارش شده است گفت: متاسفانه آمار بيماران سرطاني در خراسان شمالي از سال گذشته تا کنون به شدت رو به افزایش است.

رئيس انجمن حمايت از بيماران سرطاني خراسان شمالي اظهار داشت: به طور متوسط روزانه بین دو تا سه بیمار سرطانی جدید در این مرکز پذیرش می شوند.

وی تصريح كرد: آمار كودكان سرطاني در خراسان شمالي نیز نسبت به سال گذشته  بیش از دو و نیم برابر افزايش یافته است.

به گفته وی هم اکنون 54 نفر از مبتلایان به سرطان در این استان در گروه سني زير17 سال قرار دارند در حالیکه این تعداد در سال گذشته حدود 22 نفر بوده است.

اين مسئول با بيان اينكه انجمن حمايت از بيماران سرطاني "عطوفت" تنها انجمن حامي اين بيماران در خراسان شمالي است، اظهار كرد: از مجموع بيماران سرطاني استان 380 نفر را بانوان و 287 نفر را مردان تشكيل مي دهند كه اين ميزان براي استاني همچون خراسان شالي خوشايند نیست.

حريري با بيان اينكه افزايش آگاهي از سرطان و راه پيشگيري آن به مردم جامعه از مهمترین اهداف انجمن حمایت از بیماران سرطانی است، عنوان كرد: در حال حاضر خدمات مشاوره اي، آموزشي، درماني و... از جمله خدماتي هستند كه اين انجمن به بيماران تحت حمايت ارائه مي دهد.

وي با اشاره به اينكه درمان بيماران سرطاني از سه طريق شيمي درماني، جراحي و پرتو درماني انجام مي شود، اظهار كرد: 70 درصد بيماران استان نياز به پرتو درماني دارند كه متاسفانه به علت عدم وجود دستگاه شتاب دهنده خطي در استان،  بيماران مجبورند براي اين مرحله از درمان، به استان هاي همجوار مراجعه كنند كه مشكلاتي نيز به همراه دارد.

رئيس انجمن حمايت از بيماران سرطاني استان با بيان اينكه دستگاه شتاب دهنده خطي براي بيماران در استان خريداري شده است، افزود: به دليل عدم پاسخ قانع كننده مسئولان استاني اين دستگاه هنوز نصب نشده است.

وي با بيان اينكه 60 درصد بيماران سرطاني استان از قشر ضعيف و متوسط جامعه هستند، گفت: بالا بودن هزينه درمان و مراجعه براي پرتو درماني به استان هاي ديگر گاهي اوقات باعث انصراف بيمار از ادامه درمان مي شود كه براي استان زياد مطلوب نيست.

حریری از اين جهت مسئولان استان خواست تا براي رفع این مشکل چاره اي بينديشند.

وي از ديگر مشكلات بيماران سرطاني در استان را نبود پزشك متخصص عنوان كرد و افزود: دانشگاه علوم پزشكي استان براي اين موضوع چاره بينديشد چراكه با توجه به افزايش آمار بيماران سرطاني استان نياز پزشك بيش از هرچيز ديگر احساس مي شود.

حريري نبود سكونتگاه موقت براي بيماران سرطاني كه از مناطق، روستاها و ديگر شهرستان ها جهت درمان به شهرستان بجنورد مراجعه مي كنند را از ديگر مشكلات عنوان كرد و اظهار داشت: بيماراني كه براي درمان به بجنورد مراجعه مي كنند حداقل سه روز در اين شهر ماندگارمی شوند كه نبود سكونت گاه براي اين افراد خوشايند نيست.

به گفته اين مسئول جهت فراهم سكونتگاه موقت براي بيماران به طور مكرر در كميته تخصصي بيماران خاص در استانداري پيگيري شد اما جوابي در اين خصوص از سوي مسولان ارائه نشده است.

رئيس انجمن حمايت از بيماران سرطاني عطوفت خراسان شمالي در خاتمه با بيان اينكه بيماران سرطاني مظلوم ترين و بي ادعا ترين قشر در جامعه هستند از مسئولان، خيرين و افراد جامعه خواست تا با همكاري اين انجمن از اين بيماران حمايت كنند.

حریری تصریح کرد: خيرين جهت كمك مي توانند كمك هاي مالي خود را از طريق شماره حساب 3366-87 جام بانك ملي سراسر كشور به نام انجمن عطوفت خراسان شمالي و يا ازطريق شماره كارت بانك پاسارگاد 5022291013220247 و يا از طريق تماس با شماره 2243773 و عضويت در انجمن كمك هاي مالي و خدماتي خود را براي اين بيماران ارائه دهند.