اراک- خبرگزاری مهر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: 90 درصد ایجاد حریق در مراتع استان مرکزی ناشی از عوامل انسانی است.

یوسف یوسفی در گفتگو با خبرنگار مهر آتش‌سوزی را یکی از روش‌ها و عوامل تخریب منابع طبیعی که به بیابانی شدن می‌انجامد عنوان کرد و افزود: سال گذشته دو هزار و 130 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان دچار حریق شد که طبق مطالعات انجام شده 90 درصد آن عوامل انسانی و 10 درصد با عوامل طبیعی بوده است.

وی با توجه به اینکه عوامل انسانی سهم بالایی در ایجاد حریق دارد توجه بیش از پیش و اطلاع‌ رسانی به مردم و افزایش آگاهی عمومی با استفاده از همه‌ ظرفیت‌ها از جمله رسانه‌های دیداری و شنیداری ضروری دانست و بر ارتقای فرهنگ سازی در این زمینه تاکید کرد.

وی اضافه کرد: برای برگرداندن این اراضی، هر هکتار به پنج میلیون تومان اعتبار نیاز است که با اجرای کارهای فرهنگی و فرهنگ سازی می توان این خسارت را کاهش داد.

عمده آتش سوزی‌ها ناشی از جوامع شهری و گردشگران

وی، عمده آتش سوزی‌ها را ناشی از جوامع شهری و گردشگران دانست و ادامه داد: جوامع روستایی که در عرصه‌ها زندگی می‌کنند به عنوان بزرگ‌ترین اکولوژیست ها به فواید گیاهان و منبع درآمدی آنها واقف هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه به ازای هر 10 هزارهکتار یک نیروی انسانی باید برای حفاظت اراضی حضور داشته باشد گفت: این در حالی است که در استان مرکزی به ازای هر 100 هزار هکتار یک نیروی انسانی داریم.

تصرف 1670 هکتار از اراضی استان توسط یگان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همچنین  از تصرف یک هزار و 670 هکتار از اراضی استان توسط یگان حفاظت منابع طبیعی در سال گذشته خبر داد.

یوسفی تدوین، تصویب طرح ترسیب کربن در محلات با همکاری سه ارگان منابع طبیعی، استانداری و دفتر UNDP سازمان بین‌الملل و احیای منابع طبیعی جامعه محور در اردوگاه شهید ناصری ساوه را از مهم‌ترین اقدامات اداره کل منابع طبیعی در سال گذشته برشمرد.

وی گفت: برای اصلاح بیابان‌های ایجاد شده در اطراف اردوگاه شهید ناصری ساوه محل اسکان مهاجرین افغانی در سال گذشته یک میلیارد و 26 میلیون تومان و امسال یک میلیارد و 100 میلیارد تومان اعتبار از سازمان ملل اعتبار تخصیص داده شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد : در استان مرکزی 450 میلیون متر مکعب آب‌های سطحی و زیرزمینی وجود دارد که 100 میلیون متر مکعب آن با اعتبار 34 میلیارد تومان تحت پوشش قرار گرفته است.