خرم آباد - خبرگزاری مهر: نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به ویژگیهای شب قدر در آیات قرآن، گفت: شب قدر شب "سلام" است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد میرعمادی در جلسه تفسیر قرآن مسجد بعثت خرم آباد با تفسیر آیه 23 سوره مبارکه ابراهیم اظهار داشت: در این آیه سه ویژگی برای بهشتیان در نظر گرفته شده است.

وی این سه ویژگی را نهرهای آب، جاودانه بودن آنها و خوش آمد گویی به یکدیگر عنوان کرد و بیان داشت: "تحیت" در این آیه از ریشه حیات به معنای دعا است.

این مفسر قرآن ادامه داد: هر گونه اظهار محبت و هر گونه اظهار لطفی که در آغاز ملاقات ها صورت می گیرد به آن تحیت می گویند اما سلام همان سلامتی است، وقتی ما به هم سلام می کنیم یعنی سلامتی را همدیگر را می خواهیم و این واجب شرعی پاسخ سلام را دادن است.

حجت الاسلام میرعمای با بیان اینکه "تحیت" هم خوش امدگویی بهشتیان به یکدیگر با کلمه سلام است، افزود: سلام بهترین، پاکیزه ترین و مبارک ترین تحیات است. هیچ واژه ای برای خوش آمدگویی بهتر از سلام نیست.

وی بیان داشت: در قرآن کریم آمده که خداوند به بهشتیان سلام می کند، همچنین فرشتگان به بهشتیان و گاهی خود بهشتیان به یکدیگر سلام می کنند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه کلمه "سلام" در آیات مختلف آمده است، عنوان کرد: از جمله این آیات آیه "سلام هی حتی مطلع الفجر" بوده که راجع به شب قدر آمده است.

حجت الاسلام میرعمادی با طرح این سوال که چرا شب قدر سراسر خیر است؟ عنوان کرد: شب قدر شب سلام است و این شب مبارک ویژگی های منحصر به فردی دارد.

وی با اشاره به ویژگیهای شب قدر در قرآن، یادآور شد: نزول قرآن، مبارک و پربرکت بودن، قرارگیری در ماه مبارک رمضان، برتر بودن از هزار ماه، شب نزول ملائکه و روح، شب تعیین سرنوشت و شب سلام از ویژگیهای شب قدر است.

این مفسر قرآن با بیان اینکه نام بردن قرآن از شب قدر به عنوان شب "سلام" دو تعبیر دارد، یادآور شد: بعضی از مفسران می گویند این تعبیر برای بیان عظمت شب قدر است و بعضی دیگر می گویند برای این است که ملائکه و روح در شب قدر دائما سلام می کنند.

برچسب‌ها