بجنورد - خبرگزاری مهر: عضوجامعه قاریان کشور و مدرس دانشگاههای خراسان شمالی هدف شبكه هاي ماهواره هاي فارسي زبان را تخريب خانواده هاي ايراني و ترویج سبک زندگی مغایر با باورهای ملی و مذهبی ما عنوان كرد.

عباس كيفي بجستاني در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: حيازدايي، خيانت، بي هويتي، بدبيني، پيدايش روابط مثلثي، يأس و خود كم بيني، مصرف زدگي و تجمل گرايي و هم چنين عادي شدن و رواج چند همسري از جمله پيامدهاي منفي سريالهای ماهواره ای مي باشند.

وی اظهار داشت: از بارزترين ضررهاي تربيتي، اخلاقي و اجتماعي كه از طريق پخش برنامه‌هاي ماهواره‌اي بوجود مي‌آيد، انحراف تربيتي در كودكان، دختران و پسران و نوجوان و يا به عبارتي بلوغ جنسي زود رس است.

به گفته این مدرس دانشگاه اولين لطمه اي كه خانواده از حضور پر رنگ شبكه هاي ماهواره اي و فيلم هايش مي بيند، كم رنگ شدن حيا و به قول معروف حيا زدايي از كانون خانواده و اعضاي آن است.

وی اظهار داشت: اعضای یک خانواده وقتی در سریال های ماهواره ای خیانت و روابط آزاد زن و مرد را تماشا می کنند این احساس به آنها دست می دهد که این افراد در زندگی خود موفق هستند و هیچ مشکلی ندارند؛ پس به راحتی به آن سمت و سو گرایش پیدا می کنند و به راحتی در دامی می افتند که مدیران این شبکه ها برای آنها طراحی کرده اند.

کیفی بجستانی با بيان اينكه نمايش زرق و برق در سريال هاي شبكه هاي ماهواره اي و همچنين بهره گرفتن از بازيگران زيبا و خوش اندام در اين سريال ها باعث ايجاد يأس و خودكم بيني در زنان و مردان جوان مخاطب شده اضافه كرد:  اين افراد با ابتلا به افسردگي براي رهايي از اين حس به سمت انواع جراحي هاي زيبايي كه خود عوارض سوء جداگانه اي دارند متمايل مي كند.

عضوجامعه قاریان قرآن کشور با اشاره به نوع سبك زندگي در اينگونه سريال ها تصريح كرد: سبك زندگي كه در اين سريال ها ترويج مي شود باعث بي هويتي و سردرگمي نوجوانان و جواناني مي شوند كه خواستار آزادي در حد شخصيت هاي نشان داده شده در فيلم هستند اما از طرف خانواده شان پذيرفته شده نيست.

وی افزود: همچنین تماشاي مداوم سريال هايي كه مايه اصلي داستان آنها بر اساس خيانت و روابط آزاد يا پنهان است موجب پيدايش سوء ظن، بدبيني و توهم خيانت مي شود و همين شك باعث سست شدن و حتي انهدام كانون يك خانواده مي شود.

این مدرس دانشگاه با تاكيد براينكه پيدايش روابط مثلثي از ديگر آسيب هاي تماشاي سريال هاي شبكه ها ماهواره اي است، گفت: اين سريال ها با نمايش روابط آزاد و كم اهميت جلوه دادن تعصب هاي ديني و خانوادگي به ترويج بي قيدي پرداخته و اين باعث مي شود چه زن و چه مرد به داشتن روابط مثلثي ترغيب شده و نسبت به همسر خود بي قيد و غيرت باشند و اين امر را نشان از تجدد بدانند.

وی افزود: از ديگر پيامدهاي تماشاي شبكه هاي ماهواره اي مي توان به مصرف گرايي اشاره كرد، چراكه نمايش تجمل و خوش جلوه دادن شخصيت داستان ها با پوشاك متنوع به طور غير مستقيم تأثير بر ذهن مخاطب گذاشته و او را ناخودآگاه به سمت مراكز خريد، تجمل و مصرف گرايي مي كشاند.

کیفی بجستانی بيان داشت: متاسفانه وقتی اعضای یک خانواده به راحتی ساعت ها پای تماشای فیلم های ماهواره می نشینند، رعایت بسیاری از ارزش ها از جمله حریم میان زن و مرد به مرور زمان برای آنها کمرنگ می شود و تماشای برنامه های برخی شبکه های فارسی زبان منجر به فساد اخلاقی و بی بند و باری در روابط بین نوجوانان و جوانان می شود اما خانواده ها این موضوع را جدی نمی گیرند و وقتی متوجه خطرات آن می شوند که دیگر دیر شده است.

وی در ادامه به ترویج خشونت که از آثار تماشای ماهواره است اشاره کرد و گفت: بیشتر کانال های ماهواره ای صحنه های خشن را بدون هیچ سانسوری برای بینندگان خود به نمایش می گذارند که این موضوع به ترویج خشونت در میان نوجوانان و جوانان، دامن می زند.

عضور جامعه قاريان قرآن كشور افزود: بعضی از نوجوان و جوانان به دلیل تماشای بدون کنترل برنامه های ماهواره ای گرفتار خرافه پرستی، کمرنگ شدن اعتقادات و از همه مهمتر بی بند و باری شده اند و به وضوح می توان مشکلات شخصیتی را در آنها مشاهده کرد.