بجنورد - خبرگزاری مهر: مديركل حمل و نقل و پايانه هاي خراسان شمالي گفت: در پنج ماهه نخست امسال 27 درصد از رانندگان عبوري از محورهاي اين استان مرتكب تخلفات حادثه ساز شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، سعيد سبحاني صبح سه شنبه در نشست خبری با اشاره به اقدامات و عملکرد اداره کل حمل و نقل و پایانه های خراسان شمالی در طول سال جاری، اظهار کرد: امسال برای این استان کاهش تلفات رانندگی به میزان 10 درصد هدف گذاری شده اما تاکنون این کاهش در مجموع محورهای خراسان شمالی 19.5 درصد بوده است.

وی با اشاره به این که بر اساس اعلام پزشکی قانونی از ابتدای امسال 66 نفر در جاده های اصلی و فرعی استان بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده اند، اضافه کرد: این تعداد در مدت مشابه پارسال 82 نفر بود.

سبحانی در مورد علل سوانح رانندگی در خراسان شمالی نیز اظهار داشت: علت 26 درصد از تصادفات وسائط نقلیه در استان عدم توجه به جلو و انحراف به چپ و 15 درصد تخطی از سرعت مطمئن بوده و سبقت غیرمجاز از دیگر علل مؤثر در تصادفات منجر به فوت در محورهای خراسان شمالی بوده است.

به گفته وی در این راستا بر اساس آمار موجود در مرداد ماه امسال 77 درصد تلفات جاده ای در استان مردان و  23 درصد زنان بوده اند و 45 درصد افراد در سر صحنه و 55 درصد نيز حين انتقال به بيمارستان جان خود را از دست داده اند.

مديركل حمل و نقل پايانه هاي خراسان شمالي در بخش دیگری از سخنان خود از اجراي طرح ايمن سازي مدارس حاشيه راه اين استان از اول مهرماه سال جاري خبر داد و افزود: ايمن سازي مدارس حاشيه راه در خراسان شمالي يكي از اهداف كاري اداره كل حمل و نقل پايانه هاي استان است.

وي با اشاره به اينكه ايمن سازي مدارس حاشيه راه در دو قالب ايمن سازي آموزشي و فيزيكي انجام مي شود افزود: در طرح ايمن سازي آموزشي که با اعتبار 46 میلیون تومانی در 23 مدرسه حاشیه راه های این استان برگزار می شود؛ بين دانش آموزان كتابچه هاي قوانين راهنمايي و رانندگي، كوله پشتي، دفترچه هاي حاوي شعار ايمني و... توزيع خواهد شد.

به گفته سبحاني به منظور ايمن سازي فضاي فيزيكي اين تعداد مدارس نيز که شامل خط کشی، اجرای چراغ چشمک زنع رفلکتور و ... می شود؛ 160 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی هدف از اجراي اين طرح در مدارس حاشیه راه ها را جلوگيري از بروز تصادفات براي دانش آموزان و ايمني آنان عنوان كرد و افزود: با اجرای این طرح؛ در سال گذشته شمار تصادفات دانش آموزان مدارس حاشیه راه ها با وسائط نقلیه از یک سال گذشته تاکنون صفر بوده است.

سبحانی در ادامه در خصوص ترددهاي ثبت شده در محورهای خراسان شمالی از ابتداي امسال تاكنون، گفت: در اين مدت 24 ميليون و 430 هزار تردد وسايل نقليه توسط 38 دستگاه تردد شمار برخط ثبت شده است.

وی اضافه كرد: 12 درصد این ترددها مربوط به وسايل نقليه سنگين و 88 درصد به وسايل نقليه سبك اختصاص داشته است.

این مسئول با اشاره به اينكه سرعت متوسط این وسايل نقليه عبوری از محورهای خراسان شمالی در این مدت 80 كيلومتر در ساعت بوده است، اظهار کرد: این میزان سرعت متوسط به نسبت مدت مشابه سال قبل سه درصد افزايش داشته است.

سبحاني با بيان اينكه در اين مدت دو ميليون و 660 هزار وسيله نقليه وارد استان و دو میلیون و 708 هزار وسيله نيز از استان خارج شده اند، افزود: میزان ورود و خروج وسائط نقلیه به استان در سال جاری به نسبت سال گذشته سه درصد افزایش داشته است.

وی در مورد تخلفات رانندگی در محورهای خراسان شمالی در این مدت نیز افزود: در سال جاری 14 درصد از رانندگان عبوری از محورهای استان دچار تخلف عدم رعایت فاصله طولی نسبت به وسیله نقلیه جلویی، 12 درصد سرعت غیرمجاز و یک درصد نیز دچار تخلف سبقت غیرمجاز شده اند.

مديركل حمل و نقل و پايانه هاي خراسان شمالي گفت: در مجموع در پنج ماهه نخست امسال 27 درصد از رانندگان عبوري از محورهاي اين استان مرتكب تخلفات حادثه ساز شدند.

برچسب‌ها