بجنورد - خبرگزاری مهر: معاون سوادآموزی اداره كل آموزش و پرورش خراسان شمالی عدم استقبال و مشاركت بی سوادان را یكی از موانع و مشكلات اصلی سوادآموزی در این استان دانست.

مهدی مودی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ایجاد انگیزه برای بیسوادان و مشاركت آنان در تشکیل کلاس های سواد آموزی می تواند به کاهش میزان بی سوادی در این استان کمک کند.

وی اظهار داشت: این امر نیازمند مشاركت دستگاه های اجرایی، اقشار باسواد جامعه و از مهم تر خود بی سوادان است.

این مسئول با بیان اینكه متاسفانه تقاضا برای سوادآموزی در جامعه بی سوادان استان وجود ندارد، بیان داشت: این افراد انگیزه لازم برای سوادآموزی را نداشته و سواد را در الویت زندگی خود قرار نمی دهند.

مودی مشكلات اقتصادی را یكی دیگر از موانع بی سوادی دانست و گفت: ضعف بستر سازی فرهنگی در سطح ملی، خود اظهاری های افراد در سرشماری ها، نبود اهرم های الزام و یا تشویق برای بی سوادان و... از دیگر مشكلات موجود در جذب افراد بیسواد به کلاس های سواد آموزی محسوب می شود.

وی تاكید كرد: همچنین ورود عملی در دستگاه ها یا به عبارتی عزم ملی جهت ورود میدانی در امر سواد آموزی در خراسان شمالی وجود ندارد.

وی افزود: رسانه ها، دستگاه های تبلیغی، روحانیون، ائمه جمعه و جماعت باید در تبلیغ و فرهنگ سازی سوادآموزی مساعدت داشته باشند.

این مسئول با بیان اینكه اگر دستگاه های اجرایی همانند كمیته امداد، بهزیستی و ... الزام و تشویق را برای مخاطبان خود داشته باشند به طور حتم این مشكلات تا حدودی كاسته می شود عنوان كرد: باید دستگاه ها ارائه خدمات خود را منوط به سواد آموزی كنند.

مودی در خصوص اجرای طرح های این نهاد برای رفع بی سوادی در خراسان شمالی گفت: با سواد كردن اولیای بیسواد، سوادآموزی به كودكان كار، معلولان جسمی و حركتی، برون سپاری و ... از جمله طرح هایی اجرایی معاونت سواد آموزی اداره كل آموزش و پرورش خراسان شمالی در راستای ریشه كنی بیسوادی است.

معاون سوادآموزی اداره كل آموزش و پرورش استان مبارزه با بی سوادی را امری ملی دانست و گفت: همه دستگاه ها، ارگان ها و اقشار مختلف جامعه باید برای ریشه کنی بی سوادی تلاش كنند.

به گزارش خبرنگار مهر، هم اکنون قریب ۹۰ درصد جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال خراسان شمالی باسواد هستند.