مدیرکل توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی گفت: همایش«همای هنر» که به تجلیل از هنرمندان پیشکسوت هنرهای سنتی می‌پردازد، جنبه نمادین دارد. از هنرمندی که مستمری و بیمه‌اش قطع شده چگونه می‌توان تقدیر کرد؟

سیدعبدالمجید شریف زاده، مدیر کل توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی با اشاره به برگزاری دومین همایش همای هنر، گفت: نخستین برنامه «همای هنر»، سال 1392 برگزار و از 10 هنرمند صنایع دستی تجلیل شد. سال گذشته به خاطر تغییر و تحولاتی که سازمان میراث فرهنگی هم درگیر ان بود، متسفانه نتوانستیم این همایش را برگزار کنیم اما امسال، دومین برنامه «همای هنر» به منظور تجلیل از هنرمندان پیشکسوت و کسانی که نشان درجه یک هنری دارند برگزار می‌شود.

به گفته این مسئول در زمینه هنرهای سنتی برپایی این همایش یکی از برنامه های دفتر توسعه ترویج است که به منظور پاسداشت و تجلیل از هنرمندانی برگزار می شود سال های زیادی از حیات خود را صرف اعتلای هنر و فرهنگ جامعه ما کرده اند. در همای هنر قصد داریم با معرفی جایگاه والای آنها بستری برای تعامل موثر بین نسل جوان و پیشکسوت هنر فراهم آوریم.

وی همچنین افزود: هدف از این برنامه ایجاد فضایی مناسب است تا به کمک آن هنرمندان پیشکسوت را به دیگر هنرمندان فعال در عرصه صنایع دستی و هنرهای سنتی پیوند دهیم و فضای به وجود آوریم تا هنر و تجربیات آنها مورد استفاده جوانان قرار گیرد و تبدیل به الگوی حرکتی آنها شود. به عبارتی برآن هستیم تا هم از مقام هنری هنرمندان برجسته خود تقدیر کنیم هم برای نسل جوان، الگوسازی کرده باشیم و مهم‌تر از همه میان سازمان میراث فرهنگی و هنرمندان صنایع دستی ارتباطی برقرار کرده باشیم.

مدیر کل توسعه و ترویج سازمان میراث فرهنگی در ادامه خاطر نشان کرد: در دوره نخست این برنامه از 10 نفر از هنرمندان پیشکسوت تجلیل کردیم و امسال هم از 12 نفر دیگر از هنرمندان استان های مختلف کشور در این برنامه ملی قدردانی می‌کنیم. قدر مسلم ما نمی‌توانیم از همه هنرمندان تجلیل کنیم و این برنامه، جنبه نمادین دارد و بهانه‌ای است برای توجه بیشتر به هنرمندان هنر سنتی که مظلوم‌ترین قشر هستند.

شریف زاده، بهترین روش تجلیل از هنرمندان را حمایت از حق و حقوق آنان دانست و افزود: برگزاری برنامه‌هایی چون «همای هنر» خوب است اما نمادین؛ مدت‌های بیمه و مستمری هنرمندان قطع شده و خوب است هیئت دولت، درمان و تدبیری برای این مساله بیندیشد.

این پژوهشگر هنرهای سنتی در پایان بیان کرد: از جمله برنامه های تعریف شده در یونسکو، حفاظت از گنجینه های زنده بشری است. پیشکسوتان صنایع دستی و هنرهای سنتی نیز گنجینه های  زنده هنر و فرهنگ ما به شمار می روند که کهن ترین شیوه های تولید هنری را در این مرز و بوم را حفاظت و به دوران امروز منتقل کرده اند. این پیشکسوتان در حقیقت حامل و حافظان تمدن ما هستند.

دومین همایش همای هنر ساعت 16 روز دوشنبه 14 اردیبهشت ماه در محل سالن آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی واقع در خیابان آزادی تقاطع یادگار امام برگزار خواهد شد و حضور در این مراسم برای همه علاقمندان آزاد است.