یک پیشکسوت نقاشی قهوه‌خانه گفت: برای ارتباط مداوم و مستمر بین مردم و هنرهای سنتی و صنایع دستی باید از رسانه‌ها کمک گرفت.

محمدرضا پورفرزانه پیشکسوت نقاشی قهوه خانه‌ای در گفتگو با خبرنگار مهر و درباره اهمیت برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی در سطح کشور گفت: برگزاری نمایشگاه و ایجاد امکانی که هنرمندان جوان و پیشکسوت در کنار یکدیگر آثار و آفرینش‌های هنری خود را به نمایش بگذارند. این اتفاق باعث می ‌شود تا ارتباط بهتری میان هنرمندان نسل گذشته و هنرجویان جوان امروز به وجود آید و این پیوند مستحکم شود.

دارنده نشان درجه یک هنری در خصوص مخاطبان امروز و مواجه آنها با هنرهای سنتی و صنایع دستی نیز افزود: آثار سنتی هنر ایران به دلیل جذابیت‌های تزئینی و موضوعی خود، همیشه برای بینندگان ایرانی و خاری جذاب بوده و هستند. مثلا در نقاشی قاجاری که بیشتر حالتی دکوراتیو دارد، انتزاعی بودن و ابعاد کار تاثیر زیادی بر روی مخاطب می گذارد و جنبه های انتزاعی آن بیننده را مجذوب خود می سازد.

پورفرزانه، برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی را راهی برای معرفی و حتی بقای هنرهای سنتی دانست و گفت: اگر این نمایشگاه‌ها برگزار نشود به مرور صنایع دستی و هنرهای سنتی به فراموشی سپرده خواهد شد. سازمان های متولی این حوزه می بایست جدیت و اهتمام بیشتری به این مسئله داشته باشند تا شهروندان و افراد جامعه هم بیشتر به این حوزه ها گرایش پیدا کنند.

این پیشکسوت نقاشی قهوه خانه، نقش رسانه‌ها را در معرفی و ماندگاری این هنرها تعیین کننده خواند و بیان کرد: امروز برای اینکه هر موضوع بین مردم جا بیافتد و برای آنها تبدیل به اولویت و دغدغه شود، باید از رسانه‌های مختلف استفاده شود. برای ارتباط مداوم و مستمر بین مردم و هنرهای سنتی و صنایع دستی باید از رسانه‌های کمک گرفت. رسانه‌های هم باید این موضوعات را بیشتر در اولویت قرار دهند به معرفی این هنرهای اصیل بپردازند.

پورفرزانه، ارائه آثار فاخر به مردم را در جذب آنها موثر دانست و گفت: اگر در فرصت های مختلف آثار مرغوب و فاخری را در معرض دید مردم قرار دهیم، جایگاه این هنرهای بهتر و بیشتر دیده می شود. ارائه شاهکارهای نگارگری، قلمزنی، معرق، منبت و دیگر رشته ها اگر به طور مداوم به نمایش گذاشته شود، این هنرها توانایی این را دارند تا خود را در ذهن مخاطب امروز ماندگار کنند و این عرصه  کهن و اصیل فرهنگ کشورمان اعتلا پیدا کند.