بجنورد - معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: انسداد مبانی بیسوادی در این استان نیازمند مشارکت و حمایت دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی مختلف است.

عصمت بدخشان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی به منظور پوشش تحصیلی دانش آموزان ابتدایی استان اقدام به اجرای برنامه انسداد مبانی بیسوادی کرده است.

وی گفت: این در حالی است که انسداد مبانی بیسوادی در استان نیازمند مشارکت و حمایت دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی مختلف است تا نتایج مطلوب و مدنظر حاصل شود.

بدخشان افزود: شناسایی، جذب، آموزش و نگهداشت از مهم‌ترین مولفه های برنامه انسداد مبانی بیسوادی در خراسان شمالی است.

وی گفت: در حال حاضر موانع شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل در استان مورد بررسی قرار گرفته است.

بدخشان اظهار امیدواری کرد آن دسته از کودکانی که هنوز شناسایی نشده اند با حمایت دستگاه‌های اجرایی شناسایی و جذب کلاس‌های آموزشی و درس می‌شوند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: این اداره کل همچنین برای آموزش دانش آموزان و کودکان لازم التعلیم در روستاهای دور افتاده نیز معلمانی فرستاده است.

وی در خصوص اهداف اجرای برنامه انسداد بیسوادی در استان توضیحاتی داد و افزود: علاوه بر شناسایی و جذب کودکان لازم التعلیم، ارائه آموزش‌های با کیفیت، حضور به موقع کودکان شش ساله پایه اول، توجه ویژه به آموزش کلاس‌های چندپایه، توجه به دانش آموزان مناطق دوزبانه و ... از دیگر اهداف اجرای این برنامه است.

بدخشان اضافه کرد: ممانعت خانواده‌ها، فقر مالی، مشکلات فرهنگی خانواده‌ها، داشتن سرپرستان بد، نداشتن سرپرست و ... از جمله دلایل بازماندن کودکان استان از تحصیل است.

به گفته وی تعداد کودکانی که به دلایل فوق از تحصیل بازماندنده اند، در استان شناسایی شده‌اند.