معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: باید در نوروز صنایع دستی را در میان مردم ترویج داد و به نوعی گفتمان سازی و فرهنگی سازی کرد، در نوروز بایدمردم را با صنایع دستی آشتی داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی؛ نشست تخصصی هماهنگی برگزاری بازارچه های موقت نوروزی سال ۹۵ با حضور بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان، یدالله جعفری مشاور رئیس سازمان و مدیرکل حوزه ریاست، محمودیان مدیرکل صادرات معاونت صنایع دستی، میرزالو مدیرکل دفتر حمایت از تولید معاونت، مدیران کل استانی و نیز معاونین صنایع دستی استان ها عصر روز گذشته ۴ اسفندماه در سازمان برگزار شد.

در این نشست بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان ضمن تسلیت ایام فاطمیه و خیرمقدم به میهمانان نشست با اشاره بر این مطلب که اجرایی شدن موارد مطروحه در این نشست در حوزه صنایع دستی می تواند در حوزه توسعه فروش صنایع دستی موثر واقع شود گفت: نوروز موهبتی است که از گذشتگان برای ما به یادگار گذاشته شده است، همه حوزه‌ها در نوروز به نوعی نوزایی می رسند نوروز جشن امید، تحول، نوزایی است و این تحول تنها مربوط به تحول آدمی نیست بلکه تحول در زمینه های فرهنگی، اجتماعی در جامعه را نیز شامل می شود. باید برنامه ریزی داشت که بتوانیم تحولی در احوال کاری مان نیز داشته باشیم.

وی افزود: سال آینده آخرین سالی است که ما تمامی سال را در دولت یازدهم در اختیار داریم و باید نهایت تلاش و همت خود را به نمایش بگذاریم. امیدواریم سال آینده که به نوعی سال نتیجه گیری است را به عبارتی به یک سال طلایی در حوزه صنایع دستی تبدیل کنیم. به این معنا که اگر سال آینده را با نوروزی پربار آغاز کنیم می توانیم در کل سال به موفقیت های درخور این حوزه نیز دست یابیم و رشد مثبت صنایع دستی را تداوم بخشیم.

نامور مطلق با اشاره بر لزوم وجود صداقت در حوزه های کاری گفت: اصل ما همیشه بر پایه صداقت و درستی بوده است و همیشه از همکارانی که این اصل را رعایت می کنند تقدیر و تشکر می کنیم اما  باید صداقت و درستی با رشد و شکوفایی نیز همراه شود و به نوعی صداقت نباید سبب  رشد منفی شود که این مهم با وجود افراردی با تفکر خلاق مهیا می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: باید بتوان ساماندهی لازم را برای رصد جدی تر و کامل تر آمار فروش داشت یکی از فلسفه های برگزاری این نشست نیز ساماندهی و انتظام بخشیدن به برنامه های نوروزی است.

معاون صنایع دستی سازمان یادآور شد: علاوه بر چرخش و رشد مالی که انتظار هنرمندان است باید در این ایام کاری کرد تا مردم را با صنایع دستی آشتی داد، باید صنایع دستی را در میان مردم ترویج داد و به نوعی گفتمان سازی و فرهنگی سازی کرد. در این راستا در صورت امکان در کنار غرفه‌های فروش صنایع دستی یک غرفه را به فرهنگ سازی و توضیح در زمینه ارزش واقعی صنایع دستی ایرانی اختصاص دهید.

وی با اشاره بر اهمیت اطلاع مردم از چگونگی تولید آثار صنایع دستی گفت: برای ملموس تر شدن این موضوع شایسته است در کنار غرفه های بازارچه‌ها غرفه های کارگاهی هم داشته باشید تا مردم از نزدیک با زروند تولید صنایع دستی آشنا شوند و به نوعی متوجه ارزش واقعی این آثار شوند.

نامور مطلق در پیشنهادی به مسئولین این حوزه در استان ها گفت: اگر امکان دارد کارهایی نمادین را با استفاده از بضاعت های موجود در استان انجام دهید و از موقعیت ها برای ترویج و فرهنگ سازی صنایع دستی استفاده کنید. باید از بضاعت نوروز استفاده کرده و ساختار سازی کنیم.

وی در بخش پایانی سخنانش تاکید کرد: تاکید ما بر هماهنگی است، با شهرداری ها و ارگان های دیگر استانی در جایی که امکان دارد حتی به صورت معنوی همکاری داشته باشید، مهم این است که گردش مالی مناسبی برای هنرمندان کشور ایجاد شود.

در پایان این نشست از استان های کرمان، مازندران، گیلان، فارس و یزد به عنوان استان های برتر در فروش محصولات صنایع دستی، از استان های گیلان، اصفهان، فارس، کرمانشاه و خراسان رضوی به عنوان استان های برتر در زمینه بالاترین تعداد محل بازارچه ها و همچنین از استان های کرمانشاه، مازندران، گیلان، خوزستان و کردستان به عنوان برترین استان ها در زمینه تعداد غرفه ها توسط بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان تقدیر بعمل آمد.