مدیرکل صادرات صنایع‌دستی کشور معتقد است: ثبت شهرها در فهرست جهانی، آنها را به برند تبدیل و توجه بازرگانان را به این شهرها جلب می‌کند.

پویا محمودیان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هفتمین اجلاس آسیا و اقیانوسیه با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، معاون صنایع دستی کشور، غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه و برخی از اعضای شورای جهان در شهر تبریز برگزار می‌شود. قرار است در این برنامه، دو شهر مشهد به‌عنوان شهر برتر جهانی در حوزه سنگ های قیمتی و لالجین همدان به عنوان شهر برتر سفال و سرامیک مورد داوری قرار بگیرند.

مدیرکل صادرات صنایع دستی کشور با اشاره به این‌که ثبت شهرها در فهرست جهانی باعث رونق اقتصادی در این شهرها و تبدیل آنها به برند می‌شود گفت: سال ۹۴ اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی نامگذاری شد. امسال هم می‌کوشیم تا لاجین و مشهد را ثبت و با این کار به رونق بیشتری اقتصادی در این دو شهر و بالارفتن میزان صادرات سنگ‌های قیمتی و همچنین سفال و سرامیک کمک کنیم.

به گفته محمودیان ثبت یک شهر در فهرست جهانی موجب می‌شود تا کارگاه‌های متعدد در آن شهر راه‌انذازی شود چراکه ثبت ثبت لالجین به‌عنوان شهر جهانی سفال و سرامیک، به معنای آن است که این شهر قابلیت راه‌اندازی کارگاه‌های متعدد و تولید انبوه و صادرات هدفمند به کشورهای مختلف را دارد. کمااین‌که امسال، پس از ۱۰ سال، صادرکننده نمونه کشور از شهر لالجین و فعال در زمینه سفال و سرامیک بود.

مدیرکل صادرات صنایع ذستی گغت: مشهد و لالجین، نامزد دریافت عنوان شهر جهانی شده‌اند. پرونده این دو شهر در اجلاس آسیا اقیانوسیه که در تبریز برگزار می‌شود، بررسی خواهد شد و اگر این دو شهر بتوانند عنوان شهرهای جهانی سفال و سنگ‌های قیمتی را به خود اختصاص دهند، افتخار بزرگی را برای کل سرزمین ما به ارمغان آورده‌اند.