نشست رسانه‌ای فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» در حالی برگزار شد که مدیران برگزاری این رویداد موسیقایی برنامه های سالانه دبیرخانه فستیوال را تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی مغازه‌ای دبیر هنری فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» در نشست خبری که روز شنبه ۳۰ مردادماه در کافه نزدیک تئاتر برگزار شد، با اشاره به برگزاری این رویداد موسیقایی طی سه دوره گذشته بیان کرد: خوشبختانه با انعکاس مناسبی که از این رویداد موسیقایی در رسانه ها بازتاب پیدا کرد، مردم منطقه های مورد نظری که ما میزبان آنها در دوره های قبلی بودیم به تکاپو افتادند که موسیقی اصیل منطقه خودشان را بیشتر از اینها مورد توجه قرار دهند. به هر حال تاکنون فستیوال ها و رویدادهای مختلفی در قالب عنوان جشنواره برگزار شده که به دلیل دخالت برخی مسائل غیرموسیقایی فضا را به سمتی کشانده که جوان‌ترهای موسیقی اقوام از موسیقی خودشان دور شده و به گرایش های جدیدی دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: هدف ما از برگزاری فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» این است که به این عزیزان ثابت کنیم که موسیقی شما ارزشمند است و شما با حضور در چنین رویدادهایی می‌توانید اصالت موسیقی قومی خود را در میان مردم جا بیندازید این نکته به عنوان یک دستورالعمل در چارچوب فعالیتی ما قرار گرفته و امیدواریم به آن نزدیک شده باشیم. آینه دار رویدادی تنها مرتبط با اجرای رپرتوارهای مختلف موسیقایی نیست بلکه ما تصمیم داریم در تمامی سال هم با تمامی مشکلات و موانعی که ممکن است با آن مواجه باشیم برنامه هایی را برگزار کنیم که تدابیر جدیدی نیز در آن وجود داشته باشد. این فستیوال رویدادی است که کاملا جنبه حمایتی دارد و هرگز بخش رقابتی به آن وارد نمی شود چرا که ما معتقد به رقابت در موسیقی قومیتی نیستیم زیرا در جریان رقابت برخی ها تصور می کنند آنچه داوران می پسندند درست است و باید بقیه موارد را به فراموشی سپرد.

آماده چالش و گفتگو با منتقدان هستیم

مغازه ای در ادامه این نشست رسانه ای در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا دبیرخانه فستیوال برنامه هایی برای اجرای رپرتوارهای فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» در فضای باز نیز دارد، توضیح داد: صحبت هایی داشته ایم که بتوانیم فضایی را فراهم کنیم که اجرای موسیقی در بافت جغرافیایی همان موسیقی انجام پذیرد که هم اکنون در این زمینه در حال مذاکره هستیم که به محض دریافت نتیجه جزییات آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد. البته نکات مهمی در حوزه موسیقی شناسی قومی ایران مطرح است که یکی از این موضوعات مهم بحث کارکردهای موسیقی اقوام در سایر حوزه های موسیقی است که این موضوع یکی از مهمترین کارهایی است که برای انجام آن برنامه ریزی مناسبی انجام گرفت. ما در نشست های تخصصی مان که به شکل جدی در حال بررسی است قصد داریم گزارش سالانه فعالیت هایمان را منتشر کنیم و امیدواریم بتوانیم به موضوع نگاه جوانگرایانه به موسیقی اقوام را بیشتر از گذشته مورد توجه قرار دهیم. در هر صورت ما در همه حوزه های مرتبط با فستیوال «آینه‌دار» آماده هر گونه چالش و گفتگو با منتقدان و کارشناسان حوزه موسیقی هستیم که بتوانیم با در نظر گرفتن نقدها و نظرات این عزیزان فضای مناسب تری را برای فستیوال آینده ترسیم کنیم.

دبیر هنری فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» در بخش دیگری از صحبت های خود به حاشیه های عدم حضور محمدرضا درویشی در جریان برگزاری این رویداد موسیقایی گفت: استاد محمدرضا درویشی استاد همه ماست که وقتی بنا به دلایلی که از قبل مطرح کرد تصمیم گرفت از فستیوال کناره گیری کند ما مذاکراتی را با خانم قرسو انجام دادیم. بنابراین درباره عدم حضور ایشان در جریان برگزاری فستیوال موضوع حاشیه ای در کار نبود غیر از یک مورد که آقای درویشی پیرامون آن مباحثی را مطرح کردندکه محوریت اصلی آن مبتنی بر نحوه دعوت برخی افراد به فستیوال بود که این موضوع موجب ایجاد سوءتفاهماتی شد. در آن مورد خاص بنده جسارت کردم و وارد ماجرا شدم، اما بنده باز هم تاکید می کنم استاد درویشی پشتوانه ماست و من شک ندارم ایشان حمایت همیشگی شان را از جشنواره دریغ نخواهد کرد.

آمبیانس تهران مانع اصلی اجرای رپرتوارها در فضای باز

وی به موضوع ثبت و ضبط آثار مرتبط با موسیقی اقوام ایران اشاره کرد و گفت: مساله ثبت و ضبط موسیقی های مرتبط با موسیقی اقوام در ادوار گذشته به اعتقاد ما درست و دقیق نبوده و بنده بر این باورم گرچه دوستان بر ثبت و ضبط این آثار کارهای ارزشمندی را انجام دادند اما این شکل خروجی تصویر و صدا خروجی چندان مناسبی برای این فضا نیست. به هر ترتیب ما به دنبال خروجی هستیم که با یک پالایش درست کارها را ثبت و ضبط کند. ما این احتمال را می دادیم که در جریان برگزاری فستیوال اشتباه کنیم و شاید همین دلیل بود که نمی خواستیم این اشتباه به شکل عمومی‌تر و تبلیغاتی‌تر به نمایش گذاشته شود اما خوشبختانه طی یکی، دو دوره اخیر فضای برگزاری فستیوال در شکل مناسبی هدایت شده که همین موضوع باعث شده بخواهیم در جریان فعالیت های تبلیغاتی جدی تر عمل کنیم. البته برای اجرای تعدادی از آثار بنا داشتیم نقاطی از شهر تهران را آماده سازی کنیم اما آمبیانس شهر تهران مقداری ما را دچار تعارض کرد که این نوع موسیقی ها در مواجهه با آن دچار اشکال و تردید می شود.

مغازه ای با اشاره به نقش نهادهای دولتی در جریان حمایت از موسیقی اقوام گفت: خوشبختانه طی برگزاری فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری بسیار خوبی داریم اما اینها را برای موسیقی کافی نمی دانیم. متاسفانه طی هفته های اخیر مقاومت هایی برابر موسیقی اعلام می شود که به اعتقاد من یک نوع عارضه در مواجهه با موسیقی است من بر این باورم که موسیقی ایران دچار «زار» شده است که باید یک «بابا زار» و یک «مامازار» بیاید و این مشکل را درمان کند. من امیدوارم مسئولان در جایگاه خودشان نسبت به مفهوم واحد موسیقی همت کنند و نهادهایی چون خانه موسیقی به وظایفی که خودشان در این زمینه تعریف کردند کاری برای حل مشکلات انجام دهند.

به «آینه‌دار» جشنواره‌ای نگاه نکنیم

مریم قرسو دبیر علمی فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» هم در این نشست رسانه ای توضیح داد: تمام تلاش خود را انجام داده ایم تا فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» مختص به اجرای در یک پروسه کوتاه مدت جشنواره ای نباشد ما بنا داریم در طول سال با موسیقیدانان و پژوهشگران صاحب نام عرصه موسیقی در ایران و جهان ارتباط مستمری داشته باشیم و بر اساس آن برنامه ریزی ها و سرفصل هایی را تعیین کنیم که امروز بخشی از آنها را خدمت شما عزیزان اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بورس پژوهشی در حمایت از امر تحقیق و گسترش امر پژوهش در میان پژوهشگران و اتنوموزیکولوژیست ها موضوعی است که آقای رسول اف به عنوان رئیس جشنواره هوشمندانه از اولین دوره برگزاری فستیوال آینه دار آن را مطرح کردند که امروز خوشحالیم اعلام کنیم که این موضوع به جریان افتاده است. به هر ترتیب بنای درستی است که پایه گذاری شده و قرار است دبیرخانه آینه دار آن را در مسیری که پیشتر مطرح شده بود، فعال کند. در کشور ما معمولا پژوهش یا به دولت وابسته است یا کاملا به صورت فردی و با عشق و ایمان افراد انجام می شود حتی خود من به عنوان یک پژوهشگر هیچ گاه نتوانستم از حمایت خاصی برخوردار باشم بنابراین بر این باورم که ماجرای بورس پژوهش در حوزه موسیقی  اقدامی بسیار ارزشمند است که می توانیم آن را به فال نیک بگیریم.

راه اندازی نخستین نشست تخصصی «دوشنبه های آینه‌دار»

وی افزود: در اولین نوبت فستیوال که در خانه هنرمندان ایران برگزار شد وقتی آقای رسول اف در سخنرانی اش اعلام کرد قرار است بودجه ای به اجرای طرح های پژوهشی اختصاص یابد از اصل توجه بخش خصوصی به این موضوع مهم بسیار خوشحال شدم. بعدها وقتی از من دعوت به همکاری شد خوشحالی من بیشتر شد چرا که نه تنها طرحی که قبلا وعده اش داده شده بود عملی شد بلکه با توافقاتی که بعد از کارشناسی این پروژه انجام شد بودجه آن نیز افزایش پیدا کرد و امروز همان طور که در سایت فستیوال اطلاع رسانی کردیم بودجه پژوهشی به ۶ پژوهشگر داخلی و یک پژوهشگر خارجی داده می شود.

دبیر علمی فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» در ادامه صحبت های خود به موضوع ایجاد فضای گفتگو با هدف گسترش فعالیت های پژوهشی درباره موسیقی اشاره کرد و گفت: این ایده چندی پیش در نشست های شورای سیاستگذاری فستیوال موسیقی نواحی آینه دار مطرح شد که بتوانیم با هدف گسترش فعالیت های پژوهشی و ایجاد فضای گفتگو درباره موسیقی نشست های تخصصی را در دبیرخانه فستیوال آینه دار برگزار کنیم. ایده ای که باز هم مدیریت فستیوال از آنجایی که با باور شخصی در فستیوال فعالیت می کند مورد پذیرش قرار گرفت که از این پس بتوانیم نشست های تخصصی ماهانه را با حضور استادان و متخصصین موسیقی شناسی اقوام برگزار کنیم در این راه نخستین نشست تخصصی «دوشنبه های آینه دار» روز دوشنبه هشتم شهریور ماه با حضور ژان دورینگ در محل گالری محسن برگزار خواهد شد.

موسیقی حذف نمی شود

وی با اشاره به فعالیت های دیگر دبیرخانه فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» بیان کرد: علاوه بر موضوعاتی که به آن اشاره کردم در سال جاری مجموعه مقالاتی در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد که در این اثر تالیفی به پرسش‌های بنیادی در مورد موسیقی پاسخ داده خواهد شد البته یک کتاب دیگر نیز همزمان با شب های موسیقی نواحی ایران منتشر خواهد شد که در این کتاب تلاش کردیم ضمن با اهمیت برشمردن جایگاه پژوهشگر در جایگاه موسیقی بانک اطلاعاتی و نوشتاری درباره موسیقی را نیز ارتقا ببخشیم.

قرسو در ادامه تصریح کرد: موسیقی در جهان امروز کاربرد بسیار فراوانی دارد و اگر نقش موسیقی در توسعه شهری و توسعه فرهنگی بدانیم مطمئن باشید این مقاومت ها اتفاق نمی‌افتد. موسیقی نمی تواند حذف شود بلکه به اعتقاد من باید به بازتعریف مناسبی از آن برسیم.

وی در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به عدم حضور محمدرضا درویشی در جریان برگزاری فستیوال موسیقی نواحی آینه دار گفت: عدم حضور استاد درویشی در فستیوال به هیچ عنوان دلخوری نبوده و فقط به دلیل مشغله ای بوده که ایشان در جریان فعالیت های خود داشتند، بدون شک موسیقی و عرصه پژوهش به محمدرضا درویشی مدیون هستند و مطمئن باشید این هنرمند بزرگ عرصه موسیقی یکی از مهمترین افراد در راه شناخت موسیقی اقوام به حساب می آیند.

برچسب‌ها