در حالی که هاروکی موراکامی ۲۴ فوریه رمان جدیدش را به بازار فرستاد و با اقبال مخاطبان برای خرید این رمان بلند دو جلدی روبه رو شد اکنون مناقشاتی بر سر موضوع کتاب ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترنشنال، از آنجا که موضوع رمان جدید موراکامی کشتار نانکینگ است، بحث‌های بسیاری پیرامون این کتاب شکل گرفته است.

«کشتن افسر» نخستین جلد از رمان موراکامی است که در روز نخست انتشارش در ژاپن ۱.۳ میلیون نسخه از آن به بازار آمد. اما اکنون خوانندگان نویسنده محبوب‌شان را برای پرداختن به موضوع تاریخی جنجالی شماتت می‌کنند.

در جریان جنگ دوم سینو-ژاپن در سال ۱۹۳۷، ارتش ژاپن شهر «نانکینگ» پایتخت چین را در تاریخ ۱۳ دسامبر تصرف کرد و در جریان قتل عامی ۶ هفته‌ای بین ۴۰ تا ۳۰۰ هزار نفر را کشتند. آمار دقیق کشته شدگان هرگز روشن نشده و در حالی که تاریخ‌دانان ژاپنی بین ۴۰ تا ۲۰۰ هزار کشته برآورد کرده‌اند، چین ادعا کرده ۳۰۰ هزار چینی در این ماجرا جان خود را از دست دادند.  برخی از ژاپنی‌ها معتقدند این ماجرا بزرگ‌نمایی شده تا به عنوان موردی علیه ژاپن مطرح باشد.

در هر حال پرداختن به موضوع قتل عام نانکینگ در جدیدترین رمان موراکامی موجب شده تا برخی از علاقه مندان وی بر این تاکید کنند که اصلا کشتاری وجود نداشته و نباید موضوع کتاب این نویسنده باشد. این در حالی است که موراکامی حتی بیشتر از چینی‌ها، شمار کشته شدگان را ۴۰۰ هزار نفر برآورد کرده است.

اظهار نظرهای علاقه‌مندان موراکامی درباره این کتاب طیف وسیعی را دربرمی‌گیرد، اما خیلی از آنها معتقدند این کتاب دل آنها را شکسته و برخی حتی می‌گویند او با دستکاری تاریخ قصد دارد تا برنده جایزه ادبی نوبل شود.

موراکامی هنوز در این باره صحبتی نکرده است.  

ناشر این کتاب در چاپ نخست ۷۰۰ هزار نسخه از کتاب اول و ۶۰۰ هزار نسخه از کتاب دوم را به بازار فرستاد.

گفته شده این رمان داستان یک نقاش پرتره ۳۶ ساله است که به دنبال جدایی همسرش از وی راهی یک خانه قدیمی در منطقه‌ای کوهستانی در غرب توکیو می‌شود. اما ماجراهای شگفت‌انگیز و ملاقات با همسایه‌ای عجیب در نهایت موجب کشف یک نقاشی می شود که به عنوان اصلی کتاب و موضوعی تاریخی مربوط است.