فرهود فرمند بازی ساز، در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت: بازی فاویان پس از چند سال توقف اواسط تابستان برای گروه سنی بالای سه سال منتشر میشود، اما با توجه به محتوای آتی این بازی در به روز رسانیها، به دلیل سخت شدن محتوای داستانی، مخاطبان این بازی را گروه سنی بالای ۱۲ سال مورد هدف قرار میدهد.
وی افزود: کتابهای کمیک فاویان فنری؛ کتابهای دیجیتالی تعاملی هستند که نسل نوین کتابهای دیجیتال محسوب میشوند و برای اولین بار استودیو نیو در سال ۹۹ با انتشار اولین کتاب خاطرات محیط بانان و دریافت جایزه سال برای آن اقدام به این امر کرده است. این موضوع میتواند مشوق خوبی برای نشر دیجیتال باشد.
این بازی ساز ادامه داد: یک بازی کلاسیک قدیمی که در آن قورباغههای درختی به نقاط مختلف مرحله میپریدند و میچسبیدند، منبع الهامی برای ساخت بازی و شخصیتی بر اساس همین توانایی ولی با توان جابهجایی بیشتر شد. بر این اساس، دو مکانیک اصلی یعنی پریدنهای بلند قورباغه به شکل فنر و خاصیت چسبنده بودن دست و پاهای قورباغه به مکنده زیر فنر در بدنه مکانیکی فاویان فنری تبدیل شدند و در نهایت ما را به یک آدمک با پاهای فنری با مکنده چسبناک رساند که خیلی شبیه اسباببازیهایی بود که بیشتر متولدان دهه ۵۰ و ۶۰ با آنها در کودکی سرگرم میشدند.
وی افزود: فاویان فنری به نوعی طرحی متفاوت از همان اسباب بازیهاست که میتواند بعد از جهیدن به سطوح بچسبد. بر اساس برنامه، امکان جابهجایی بیشتر هم به او داده شده تا بتواند راه برود و حتی مثل دویدن سرعت بگیرد. خیلی زود طرحهای مشابه مثل کیسههای بوکس فنری وارد دنیای فاویان شد تا جهان او را تعاملیتر کند.
فرمند گفت: ساخت پروتوتایپ بازی «فاویان فنری» که ماجرای حماسی آدمکی تازه وارد با پاهای فنری به قلمرو اسباب بازیها را دستمایه فضای داستانی خود قرار داده است، از همان سال ۱۳۹۳ آغاز شد، از آنجا که فکر میکردم چون فاویان شبیه اسباب بازی دلقک درون جعبه یا Jack in the box است، او هم باید قاعدتاً دلقک باشد. ولی کم کم این فرضیه در مورد هویت فاویان، محو و قرار شد هویت جدید، هویتی اسرارآمیز باشد.
وی ادامه داد: داستان فاویان فنری یک داستان حماسی الهامبخش است و میتواند برای کاربران بازی، منبعی در زمینه بینشهای مختلف در زندگی باشد. داستان با افت و خیزهای بسیار، هدف بسیار خاصی را برای فاویان فنری روشن میکند که در گام اول، کمنظیر و در گام دوم، هیجانانگیز و پر از ابهام و سوال است. دنیای فاویان فنری، دنیای اسباب بازیها از زاویه دید جدیدی است که کمتر به آن پرداخته شده و شاهد تأثیر و ارتباط آن با دنیای انسانها، نیروهای خیر و شر و نور و تاریکی خواهیم بود. فاویان فنری از نظر طراحی، یک اسباب بازی با شمایلی متعلق به دهه ۳۰ میلادی است. این قدمت، بازگوکننده تاریخچه و گذشته فاویان است که ما از آن بیاطلاعیم و نقاط کلیدی آن در خلال داستانهای بعدی روایت میشود.
این بازی ساز افزود: قابلیتهای فاویان گسترده است اما به همه آنها از ابتدای بازی دسترسی نداریم. فاویان خسته از سفری طولانی، وارد سفر بی پایان بعدی میشود. او در ابتدا میتواند بپرد و راه برود (گنجشکی)، بعد قابلیت مشت زدن و پرشهای بسیار بلند در بازی، آشکار شده و با چسبیدن به دیوارها و سقفها، قابلیتها بیشتر میشوند. قابلیت دویدن، شنا کردن، برداشتن و پرتاب کردن و قابلیتهای دیگر، کم کم و در مراحل جدید، به بازی اضافه خواهند شد. تعداد مکانیکها زیاد است و در برخی مراحل، از بدنه فنری فاویان، استفاده مکانیکی برای حل معماها خواهیم داشت. بازی «فاویان فنری» در انتشار اولیه حداقل ۴۰ مرحله دارد که در بهروزرسانیها به تعداد مراحل و تالارها بهطور رایگان افزوده میشود. در حال حاضر استودیو نیو در تأیید پتانسیلهای فاویان محدودیتی برای تعداد مراحل و دنیاها در این بازی متصور نشده است.
وی افزود: این بازی بعد از «کوهنورد» دومین محصول استودیو سرگرمیهای «نیو» است. فصلی از داستان فاویان فنری در این بازی بهطور کاملاً مستقل به شکل کمیک و در قالب کتاب مجازی (برای سیستم عاملهای اندروید و ویندوز) روایت میشود و فصل بعدی آن در قالب بازی، به ادامه روایت داستان روی موبایل و رایانههای شخصی میپردازد.
فرمند گفت: طراحی یک دنیای بزرگ به زمان و هزینه بسیار زیادی احتیاج دارد و قبل از آن، تحقیق و توسعه فراوان. اینکه در گام اول همه این موارد در یک بازی مستقل که به طور انفرادی و پاره وقت ساخته میشود، پوشش داده شود، عملیاتی نبود. پس داستان فاویان در فصلهای کوچکتر و برای هر فصل، یک رسانه در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: فصلی که بازی «فاویان فنری» را روایت میکند، بعد از فصلی است که در سری کمیکهای فاویان شاهد ماجراهای او در قلمرو اسباب بازیها هستیم. همه اینها به ما کمک میکنند که خُرد خُرد و آجر به آجر، دنیای بزرگ فاویان را بررسی کرده و با کمک مخاطبان آن را بسازیم. بازی «کوهنورد» هم علاوه بر بازی، جنبه کمیکی روایت خود بهعنوان یک ابرقهرمان را حفظ کرد و حالا در فاویان بیشتر به آن میپردازیم.
این بازی ساز افزود: از نگاه یک کارآفرین در حوزه سرگرمی، هر دو این رسانهها (بازی و کامیک) میتوانند به معرفی بهتر فاویان فنری کمک کنند و بخش بیشتری از اوقات فراغت مخاطبان را به سرگرم شدن با دنیای او اختصاص دهند. کامیک بهعنوان یک صنعت در ایران مغفول مانده که امیدوارم تولید اینگونه محصولات به مرور به رشد این صنعت کمک کند. دو کتاب کامیک از فصل پیش از بازی، به تازگی در وبسایت استودیو نیو منتشر شده و علاقهمندان میتوانند با مطالعه این کتابها با جهان «فاویان فنری» قبل از انتشار بازی آن آشنا شوند.
فرمند گفت: فاویان فنری این پتانسیل را دارد که جزو بازیهایی قرار گیرد که بعد از تجربه آن، به سختی بشود از بقیه بازیهای سکوبازی مشابهش لذت برد. چرا؟ چون میزان آزادی حرکت و توانمندی که در بازی فاویان فنری تجربه میکنید، در نمونههای مشابه نیست. از این رو آنها در جایگاه قیاس از دید شما حوصلهسربر خواهند شد. فاویان فنری میتواند از در و دیوار بالا رود و فواصلی بزرگ را با پرشهایی بلند در زاویههای دلخواه پشت سر بگذارد، دنیایی که شما را به مانورهای بیشتر حرکتی در آینده دعوت میکند.
وی افزود: فاویان فنری بهعنوان طرحی اصیل و تکمیلتر از نمونههای مشابهش، در دفاتر ثبتی ایران، کانادا و آمریکا به ثبت رسیده است. ظرفیت بالای این شخصیت در اجرای مکانیکهای متعدد در بازی میتواند نویدبخش ظهور شخصیتی در کلاس جهانی برای صنعت بازی ایران باشد. ضمن اینکه این بازی علاوه بر بازار صنعت بازی، بازارهایی همچون کامیک و اسباب بازی را نیز برای اعتلای بازارهای داخلی کشور و اتصال به بازارهای بینالملل در نظر گرفته است.