به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «لذت تفکر؛ شادمانی متفکرانه زیستن» نوشته زینا هیتز بهتازگی با ترجمه محمدرضا شکاری توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی اینکتاب سال ۲۰۲۰ توسط انتشارات دانشگاه پرینستون منتشر شده است.
زینا هیتز نویسنده اینکتاب متولد سال ۱۹۷۳ است و ۴۹ سال دارد. او جز اینکتاب، اثر دیگری با عنوان «فیلسوفی به زندگی مذهبی مینگرد» دارد که سال ۲۰۲۲ منتشر شده است.
هیتز در مقدمه کتاب، ضمن گفتن از زندگی و کودکی خود، میگوید پس از فارغالتحصیلی، بسیاری از همکلاسیهایش با تحصیلات بهظاهر بیفایده علوم انسانی از برج عاج پایین آمدند و به حوزههای سیاست، حقوق، کسبوکار، روزنامهنگاری و برنامههای غیرانتفاعی وارد شدند اما او در حالی که از ناکامی میترسید، تحصیلات تکمیلی و پژوهش را در دانشگاه ادامه داد. او از نقاط عطف زندگیاش در اینمقدمه صحبت کرده است؛ ازجمله زمانیکه سال ۲۰۰۱ وقتی پنجسال میشد که دانشجوی تحصیلات تکمیلی سه دانشگاه متفاوت بود، حین انجام یکآزمایش در کالج، بهطور تصادفی در معرض مقدار زیادی الکتریسیته ساکن قرار گرفت و انگار همهچیز ایستاد و دوباره از نو شروع شد. هیتز میگوید انگار کسی دکمه ریاستارت من را زد یا انگار تخته رسم مکانیکیای بودم که الگوهای پیچیدهاش را یکباره تکان دادند و به یکصفحه خاکستری تبدیل شده است.
یکی از محورهای مهمی که زینا هیتز بنا دارد در کتاب پیشرو به آن پاسخ دهد، این است که چهطور میتوان در زمانه پرهیاهو و شلوغی که فضای مجازی هیچخلوتی در اختیارمان نمیگذارد، فرصتی برای تفکر پیدا کرد؟ نویسنده کتاب تلاش دارد ارزش یادگیری و تفکر را به یاد مخاطبش بیاورد تا بتواند از زندگی ماشینی و لذتهای توخالی دست بکشد و با استفاده از تجربه فیلسوفان، دانشمندان و نویسندگان، جانی تازه به ذهنش ببخشد و به راز شادمانی متفکرانه زندگیکردن پی ببرد.
کتاب «لذت تفکر» دو مقدمه و پیشگفتار دارد که به اینترتیباند: «مقدمه: ظرف شستن چطور زندگی متفکرانهام را احیا کرد» و «پیشگفتار: یادگیری، فراغت و خوشبختی».
پس از اینمطالب مقدماتی هم ۳ فصل در کتاب وجود دارد و پس از اینسهفصل هم یکموخره با عنوان «خرد هر روزه» درج شده است. عناوین ۳ فصل کتاب هم به اینترتیب است: «کنارهگرفتن از دنیا»، «یادگیری از دسترفته و بهدستآمده» و «فواید بیفایدگی».
پیش از شروع متن کتاب «لذت تفکر» اینآیه از انجیل لوقا درج شده است: «همگی خوردند و سیر شدند.» آنچه در کنار تفکر فلسفی در اینکتاب اهمیت دارد، نگاه مذهبی نویسنده به فلسفه و زندگی است که البته در کتاب دومش نمود بیشتری دارد.
در قسمتی از اینکتاب میخوانیم:
با توجه به تاریخ آتن، آدم ممکن است فکر کند فلسفه و حیات ذهن با باقی تجملات انسانی همراه میشوند، با امپراتوری و رشد کسب و کار. اما در روایت جمهوری، فلسفه - و همچنین زندگی متفکرانه - تحقق نمییابد مگر اینکه آن شهر تبزده و مجلل منظم و پاک بشود، آن هم با اینشیوه که تحصیلاتی اجباری شامل حال سربازان و حاکمان شود، و نیز آموزش مفصل آمادگی جسمانی و گامهای موسیقی که فضیلت و برتری انسان را ارتقا میبخشند. پیش از آنکه فلسفه، نجوم و ریاضیات پا به عرصه بگذارند، دارایی شخصی منسوخ شده است.
به قول طرفهای صحبت در جمهوری، زندگی متفکرانه بر ثروت و تجمل مبتنی است. چنینچیزی در محیطهایی که کار غالب است توسعه پیدا نمیکند، بلکه فقط در اقتصادهایی ظاهر میشود که فراغت میسر شده است. با اینهمه، این امر نتیجه فوری ثروت و تجمل نیست. بلکه در جامعه ثروتمندی ایجاد میشود که نظم یافته، از تاثیر ثروت و جاهطلبی میترسد و جوانانش را برای آنچه واقعا اهمیت دارد آموزش میدهد. توسعه فکری نیازمند ریاضتی انتخاب شده است، نیازمند طرد آگاهانه تجملات در دسترس. راهی را مشخص میکند میان سادگی روستایی و انحطاط ثروت. در اینراه، سقراطِ افلاطون امیدی در دل دارد که آریستوفانس ندارد - امید به شیوه اصیل انسانبودن که هم در خدمت ضروریات ساده انسانی است، هم در خدمت قلههای برتری انسانی.
اینکتاب با ۲۴۸ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۹۵ هزار تومان منتشر شده است.