کتاب «اهمال کاری و درمان آن از منظر اسلام» اثر مرضیه محصص و آتنا بهادری روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «اهمال کاری و درمان آن از منظر اسلام» اثر مرضیه محصص و آتنا بهادری در ۱۳۶ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

اهمال کاری صفتی اخلاقی - روانی است و در معنای آن به معنای به تعویق انداختن نادرست یا غیر واقع بینانه کارها است. این معضل رفتاری از دیرباز در منابع اسلامی مرکز توجه بوده و پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) پیروانش آن را از ابتدا به آن بر حذر داشته اند.

نوشتار پیش رو بر آن است تا اهمال کاری را در جایگاه یک مسئله شناسایی کند و با تبیین علل، زمینه‌ها، آثار و پیامدهای آن راهکارهای درمانی متناسب با نگرش تطبیقی از منظر روانشناسی و متون اسلامی را بیابد و به مخاطبان عرضه کند. اثر پیشرو در صدد است به ارائه منسجم راهکارهای الهی و وحیانی درمان این مشکل اخلاقی بپردازد.این پژوهش از نوع کاربردی و بنیادی است که بررسی و پاسخگویی به پرسش‌ها را به صورت توصیفی و اسنادی انجام می‌دهد و از متون اسلامی استنطاق می‌کند.

ساختار اثر

این اثر در چهار فصل تألیف شده است؛ در فصل اول که به «مفهوم اهمال کاری» می‌پردازد، مفهوم اهمال کاری در متون غربی و اسلامی ارائه شده و ویژگی‌های اهمال کاران تبیین و ضمن تشریح آسیب‌های اهمال کاری، علل و عوامل اهمال کاری مورد تاکید قرار گرفته است.

در فصل دوم که با عنوان «پیشگیری از اهمال کاری» به رشته تحریر درآمده، ضمن تأکید بر اهمیت شناخت انسان، عوامل زمینه ساز اهمال کاری (فکری و رفتاری) تشریح شده است.

در فصل سوم که «نتایج اهمال‌کاری» مورد بررسی قرار گرفته و نتایج معنوی و دنیوی اهمال کاری تبیین شده است.

نویسنده در چهارمین و آخرین فصل از اثر مذکور به «درمان اهمال کاری از منظر اسلام» پرداخته و خودآگاهی، خداشناسی، تصمیم گیری، دوراندیشی، اعتماد به نفس، توکل و برنامه ریزی را از راهکارهای درمان این صفت برشمرده است.

برشی از اثر

* عوامل زمینه ساز اهمال کاری

اهمال کاری و کسالت، انسان را از رسیدن به سعادت واقعی باز می‌دارد و باعث از بین رفتن فرصت‌هایی می‌شود که گاهی جبران آن‌ها ناممکن است؛ به همین دلیل با شناسایی زمینه‌ها و علل کسالت و ریشه یابی این آفت می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد.

با بررسی آیات قرآن و روایات معصومین (ع) می‌توان علل و ریشه‌های اهمال کاری را به خوبی شناسایی کرد. چون پیامبر اسلام (ص) و جانشینان حضرت در قامت طبیب روحانی به دنبال بیماران اند تا دردهای روحی و اخلاقی آنان را مداوا کنند و قران نیز که کتاب هدایت است، دستورهایی در این زمینه برای هدایت انسان‌ها به ارمغان آورده است. مهمترین عواملی که سبب همان کاری در زندگی می‌شود، به دو دسته فکری و رفتاری تقسیم می‌شوند.

از عوامل فکری اهمال کاری می‌توان به نفاق، نادانی، غفلت و وسوسه‌ها اشاره کرد و عوامل رفتاری اهمال‌کاری عبارت اند از: دنیا طلبی، پرخوابی، پرخوری، آرزوهای دست نیافتنی و همنشینی با اهمال کاران.