به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرک) بنیاد ملی بازیهای رایانهای در گزارشی به ارائه نتایج پژوهش مؤسسه تحقیقاتی Newzoo که در تحلیل و ارائه آمار صنعت بازی تخصص دارد، در خصوص وضعیت بازار بازی دنیا در دو پلتفرم کنسول و رایانه شخصی در سال ۲۰۲۳ پرداخته است.
براساس یافتههای مؤسسه تحقیقاتی Newzoo که در سال ۲۰۲۳ منتشر شده، درآمد بازارهای رایانههای شخصی و کنسولها در سال ۲۰۲۲، میزان ۹۲.۳ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال گذشته ۲.۲ درصد کاهش داشته است.
همچنین میانگین زمان بازی کردن در استیم، ایکس باکس و پلی استیشن از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ به میزان ۲۳ درصد کاهش یافته است.
این مؤسسه تحقیقاتی بازار صنعت بازی در سال ۲۰۲۳ پس از یک سال پرفراز و نشیب و پس از همهگیری کرونا در حال تنظیم مجدد خود است. درآمد بازار بازیهای رایانههای شخصی و کنسولها در سال ۲۰۲۲ به ۹۲.۳ میلیارد دلار رسید.
در سال ۲۰۲۲ مردم بیش از ۹۲ میلیارد دلار برای نرمافزار بازی رایانههای شخصی و کنسول در سراسر جهان هزینه کردند. این عدد نشاندهنده کاهش منفی ۲.۲ درصدی نسبت به عملکرد سال قبل ناشی از کووید و در نتیجه انتشار کمتر کنسول است.
همچنین بازیهای رایانههای شخصی و کنسولها عموماً در بازارهای معتبری مانند اروپا، آمریکای شمالی، ژاپن، کره جنوبی و چین محبوبتر هستند. بازارهای نوظهور مانند خاورمیانه و آفریقا و آمریکای لاتین، در درجه اول از موبایل استفاده میکنند، اگرچه امسال شاهد رشد کمی در رایانه و کنسول بودیم.
رشد بازیها از دلایلی نظیر دسترسی به سخت افزار، روشهای پرداخت محلی، رشد جمعیت آنلاین و بیشتر شدن تعداد بازیکنان طبقه متوسط ناشی میشود. رشد مستمری که در این بازارهای نوظهور میبینیم ناشی از این است که افراد بیشتری میتوانند بازیهای رایانه شخصی و کنسول را بازی کنند، نه اینکه لزوماً نسخههای جدید از عناوین بازی عرضه شده باشند.
به طور کلی سال ۲۰۲۲ پس از یک دوره رشد شدید در طول همهگیری جهانی، سال اصلاح برای بازار بازیها بود.
بازار بازیها در یک دوره ۳ ساله بیش از ۳۲ میلیارد دلار از انتظارات قبل از COVID۱۹ بهتر عمل کرد.
دسترسی به متن کامل این گزارش از طریق این پیوند امکان پذیر است.