به گزارش خبرگزاری مهر، هفتمین جلسه شورای معین ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور با ریاست حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر حوزههای علمیه خواهران، نماینده شورای سیاستگذاری فرهنگی بینالملل، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای برگزار شد.
در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه گفت: تدوین برشهای استانی و تاکید بر لزوم مراقبت و نظارت دقیق نسبت به نحوه هزینه کرد بودجههای فرهنگی در استانها و جلوگیری از تخصیص این منابع برای هزینههای جاری دستگاهها، تخصیص اعتبار اجرای آن در سالهای ۱۴۰۲ و پیشبینی بودجه ۱۴۰۳ از دستاوردهای این حوزه بوده است.
وی افزود: تدوین اسناد موسیقی، سینما، مد و لباس، صنایع دستی، اربعین و الگوی تدوین سیاستها و ضوابط حوزه اسباب بازی جز فعالیتهای در حال انجام این ستاد است و تا پایان سال کارها نهایی و جهت تصویب به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال میشود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: بنیاد بازیهای رایانهای بر مبنای مصوبه سال ۱۳۸۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده که نیاز به بروزرسانی دارد و لازم است مصوبه مذکور با لحاظ ظرفیتهای شورای عالی فضای مجازی، احصای خلاءهای قانونی حوزه توسعه و تنظیمگری، مشارکت و بهرهگیری از تشکلهای مردمی دارای ظرفیت در این حوزه بازنگری و اصلاح شود.
در ادامه حاجیلویی دبیر ستاد فرهنگی اجتماعی از اقدامات زیرساختی و ارتباط ساختارمند با سازمان برنامه و بودجه کشور بهعنوان دو دستاورد مهم ستاد هماهنگی و راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور که با ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار میشود، یاد کرد و ادامه داد: برآورد بودجه مورد نیاز برای اجرایی سازی برشهای ۳۱ استان که تا پایان سال نهایی خواهد شد باید به گونهای تدبیر شود که بودجههای تخصیصی، در راستای اجرای برنامههای فرهنگی اولویتدار استانها با محوریت گروههای مردمی و سازمانهای مردم نهاد هزینه شود تا شاهد اثرگذاری این پروژهها در حل مهمترین مسائل فرهنگی هر استان باشیم.
در ادامه حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گزارشی از اقدامات بنیاد پیرامون اطلاعات مصرف بازیهای دیجیتال در ایران را ارائه کرد و گفت: ۳۴ میلیون نفر در کشور بازی رایانهای با صرف وقت حدود ۹۵ دقیقهای انجام میدهند. میانگین سنی کسانی که بازی میکنند ۲۳ سال است.
وی تعداد گیمرهای حرفهای در کشور را ۴ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: متأسفانه هم اکنون فقط بازیهای خارجی در میان گیمرهای حرفهای رواج دارد بر این اساس لازم است که برای پرمخاطب شدن بازیهای ایرانی همه وزارتخانهها تلاش کنند.
سپس عموزادی مدیر امور رسانه و فضای مجازی ستاد فرهنگی اجتماعی گزارش ارزیابی عملکرد بنیاد ملی بازیهای رایانهای را ارائه و اعضای جلسه به بحث و بررسی پیرامون موضوع پرداختند.
در پایان محمدحسین ساعی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر نگاشت نهادی در بازیهای رایانهای تاکید کرد و گفت: باید زمینه ارتباط زیست بوم بازیهای رایانهای با سایر زیست بومها فراهم شود.
وی اصلیترین مشکل بازیهای رایانهای در کشور را اقتصاد دانست و گفت: کمبود نیروی انسانی یکی از مشکلات این حوزه است که باید برای آن چارهاندیشی شود.