معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در هفته ملی کودک، عروسک‌های نمایشی دارا و سارا برای اولین بار، اجرا دارند. 

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری هفته ملی کودک امروز شنبه ۱۴ مهر با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در محل این‌کانون برگزار شد.

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این‌برنامه گفت: یکی از آسیب‌ها در کشور، دیده‌بانی برای حمایت از حقوق کودک و نوجوان نداریم و اگر دیده‌بانی داریم، حقوق کودکان به صورت مستمر دنبال نمی‌شود. تلاش می‌کنیم مدافع و پیگیر حقوق کودک و نوجوان باشیم که این پیگیری از بودجه‌ریزی تا برنامه‌هاست‌.

وی افزود: کودک و نوجوانان نه آگاه به حقوق خود هستند و نه توان استیفای آن را دارند و در این راستا هنوز نشست‌های قانون‌گذاری در حقوق کودک و نوجوان نداریم. همچنین در حوزه شاخص‌سازی و استانداردسازی محصولات و نماد باید کار شود و مدافع حقوق کودک و نوجوان باشیم. همچنین نشست‌هایی با مرجع ملی کودک داشیم و طرحی داریم که ساختار اجرایی و پیگیری قانونی حقوق کودک و نوجوان را پیگیری کنیم.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: از سال گذشته سند فعالیت‌های فضایی و سند شورای عالی فضایی کشور در حوزه کودک مذاکره شد که پیش‌نویس آن تعیین و در مسیر تصویب قرار دارد. دارا و سارا به صورت عروسک‌های صامت بودند اما اکنون عروسک‌های نمایشی هستند و بنا دارد اجرای برنامه برای کودکان و نوجوانان هم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صدا و سیما، مراکز استان‌ها داشته باشد و اولین اجرای آن، عصر پنج‌شنبه در سالن بهنام محمدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواهد بود.

فلاح به جزئیات برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در هفته ملی کودک اشاره کرد و ادامه داد: در روزهای ۱۷ و ۱۸ مهر ثبت‌نام در مراکز کانون رایگان است. همچنین روز گذشته برای اولین بار نخستین مسابقات رباتیک کودکان در چهارمحال و بختیاری برگزار شد. در تمامی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ویژه برنامه هفته کودک متناسب با اقتضائات و شرایط برگزار می‌شود. نمایشگاه‌هایی هم از آثار اعضای کانون در تمام مراکز کانون برگزار می‌شود. همچنین کارگاه‌های فرهنگی، هنری و ادبی رایگان در این هفته در مراکز کانون خواهیم داشت.

وی افزود: در هفته ملی کودک، پیک امید به مراکز کم‌برخوردار می‌رود، گفت: حضور دانش‌آموزان را در این هفته در مراکز کانون داریم. ضمن اینکه کارگاه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و سلامت روان و معرفی اورژانس ۱۲۳ را برگزار می‌کنیم.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کاشت نهال از سوی اعضای مراکز کانون اشاره کرد و افزود: در طول این هفته به ملاقات کودکان بستری در بیمارستان‌های کودکان می‌رویم؛ همچنین هر روز نشست‌های علمی نیز داریم که امروز نشست «خانواده موفق، کودک موفق» برگزار شد. در این هفته در سایت دی‌جی کانون با ۲۵ درصد تخفیف، محصولات کانون عرضه می‌شود. قرار است هزار کلاس درس مناطق محروم به کتابخانه تخصصی با کتاب‌های کانون تجهیز شوند که در هفته ملی کودک، ۱۰۰ کلاس منطقه محروم مجهز شوند.

فلاح، تخفیف کانون زبان، تعیین سطح زبان، تقدیر از فعالان حوزه کودک، برپایی نشست بچه‌های دیروز با بچه‌های امروز، تریبون کودک و تشکیل جلسه شورای نوجوان را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد و افزود: جشنواره ملی نقاشی ایران و چین با عنوان مشترکات فرهنگ خانواده سه‌شنبه با حضور سفیر چین در ایران برگزار می‌شود. تلاش می‌کنیم برای دارا و سارا تولید انیمیشن و محتوا کنیم و تولید کتاب برای دارا و سارا و بازار فرهنگی برای آن خواهیم داشت. ۴۰ مرکز کانون در سراسر کشور خدمات به کودکان با نیازهای ویژه می‌دهد و در این راستا تفاهم با سازمان آموزش و پرورش استثنایی داریم و کارگاه برای مربیان در مرکز سندرم داون برگزار شد که این مرکز در پارک فدک ایجاد شد و در هر استانی هم یک مرکز برای کودکان سندرم داون افتتاح می‌شود.

در فکر تولید پویانمایی عروسک‌های دارا و سارا هستیم

در ادامه محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در هفته ملی کودک کارگاه آموزش فیلم‌سازی با موبایل داریم و چگونه مونتاژ و صداگذاری به کودکان و نوجوانان آموزش داده می‌شود.

وی از اکران روزانه فیلم در سینما کانون خبر داد و افزود: تماشاخانه سیار کانون در هفته ملی کودک به ۸ استان سفر می‌کند و همچنین یک تماشاخانه سیار هم به جشنواره کودک اصفهان می‌رود.

معاون تولید کانون پرورش فکری گفت: گروه‌های تئاتر کانون به بیمارستان‌ها و مناطق محروم می‌روند و اجرای نمایش دارند. یک گروه نمایش جانبازان داریم که به مدت ۴ روز به صورت رایگان در مرکز تئاتر برای کودکان، اجرای نمایش دادیم. در فکر تولید پویانمایی عروسک‌های دارا و سارا هستیم. همچنین در حال نگارش فیلمنامه هستیم و سفارش کار دادیم. متعلقات این عروسک‌ها در گذشته ۲۵ تعداد بود که اکنون به ۵۵ تا ۶۰ عنوان خواهد رسید.