رئیس سازمان شیلات ایران از اختصاص ۱۵ هزار استخر دو منظوره برای انجام فعالیت‌های آبزی‌پروری خبر داد و گفت: تاکنون ۵ هزار و ۵۰۰ استخر ماهی‌دار شده‌اند که نشان از پیشرفت بیش از ۳۰ درصدی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدحسین حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران در شورای معاونان سازمان شیلات که با حضور معاونان، مدیران ستادی و استانی به صورت وبیناری برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته نیروی انتظامی گفت: اقدامات بسیار مؤثری در راستای افزایش نظارت‌ها در حوزه تردد شناورها با راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند در سازمان شیلات ایران انجام شده و امید است هرچه سریع‌تر نقایص و مشکلات آنها مرتفع شود.

وی از پیشرفت بیش از ۳۰ درصدی احداث استخرهای دو منظوره خبر داد و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده ۱۵ هزار استخر دومنظوره برای انجام فعالیت‌های آبزی‌پروری اختصاص خواهد یافت که تاکنون ۵ هزار و ۵۰۰ استخر ماهی‌دار شده و این امر نشان از پیشرفت بیش از ۳۰ درصدی دارد.

رئیس سازمان شیلات ایران به افزایش بکارگیری مکانیزاسیون در حوزه آبزی‌پروری، حل مشکلات مربوط به خوراک آبزیان، کنترل قیمت تون‌ماهی در زمان صید، ارزیابی‌های مربوط به صدور مجوزها، تأمین تخم چشم‌زده مورد نیاز صنعت آبزی‌پروری، رهاسازی بچه‌ماهیان در راستای بازسازی ذخایر به صورت مستمر، مشارکت صیادان و پرورش دهندگان با تجربه در طرح‌های پرورش ماهی در قفس را مورد تاکید قرار داد و گفت: با هدف‌گذاری جایگزینی بخشی از پروتئین مصرفی خانواده‌ها با پروتئین آبزیان، برای ایجاد بازارهای تخصصی باید بیش از پیش همت گمارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ارزان‌سازی، تنوع‌بخشی و خارج شدن از رویکرد سنتی در حوزه عرضه و مصرف آبزیان از ضروریات بوده و در این راستا لازم است از حضور نخبگان و سرمایه‌گذاران استفاده شود و با برون‌سپاری بخشی از مسؤولیت‌ها، آبزی مصرفی را با رویکرد ویژه دنبال کنیم.

حسینی از تکلیف تولید ۱.۸ میلیون تن آبزی در برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: میثاق‌نامه شیلات با وزارت جهاد کشاورزی، این رقم تولید است که باید الزامات مربوط به صدور مجوزها، اولویت‌های بودجه‌ای و سایر موارد مدنظر قرار گیرد.

رئیس سازمان شیلات، توسعه سواحل مکران را که تاکنون انجام ۱۴ پروژه آن عملیاتی شده و توسعه دریا محور که جلسات مربوطه آن در حال انجام است را دو مأموریت ویژه سازمان در کنار برنامه هفتم توسعه و سند امنیت غذایی برشمرد و گفت: در راستای افزایش ارزآوری‌های غیرنفتی ضرورت دارد که در حوزه صادرات به رقم ۵۰۰ میلیون دلاری که می‌تواند جهش قابل توجهی را برای کشور ایجاد کند، فکر کنیم.

حسینی از معافیت آب‌بها در حوزه الگوی کشت خبر داد و افزود: فعالیت‌های آبزی‌پروری، در حوزه الگوی کشت منظور و از معافیت ۵۰ درصدی آب‌بها برخوردار شده است که در این راستا ضرورت دارد افزایش فعالیت‌های مربوط به آن و تأمین نهاده‌ها و خوراک آبزیان بر اساس برنامه‌ریزی پیش رود.