رئیس سندیکا کنسرو ایران با اشاره به تثبیت قیمت کنسرو ماهی، گفت: دلیل عدم افزایش قیمت این محصول، واردات تون ماهیان و تنظیم بازار این کالای اساسی بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز سه‌شنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳ نشست خبری سندیکا کنسرو برگزار شد. مسعود بختیاری، رئیس سندیکا انجمن کنسرو کشور با اشاره به همایش صنعت کنسرو در آبان ماه، گفت: مهمترین اولویت وزیر جهاد کشاورزی طی برنامه‌ای که ارائه داده بودند تمرکز بر تأمین امنیت غذایی بوده است. مرسوم ترین تعریف امنیت غذایی می‌گوید، امنیت غذایی به منزله تأمین غذای کافی و سالم برای همه مردم در تمام زمان جهت دستیابی به زندگی سالم و متعادل است.

وی افزود: حداقل ۴ مؤلفه برای دستیابی امنیت غذایی فراهمی، دسترسی، سلامتی و پایداری سه مؤلفه پیشین است. در این راستا صنایع تبدیلی و کنسروسازی ارتباطات تنگاتنگی با این مولفه‌ها دارد.

این مسئول صنفی ادامه داد: صنعت کنسرو نقش بی‌بدیل در جلوگیری از هدر رفت محصولات کشاورزی دارد. دورریز ایران نسبت به میانگین جهانی بالاتر است.

بختیاری با اشاره به چالش آماری در ایران تصریح کرد: یکی از مشکلات کشور این است که آمار و اطلاعات خیلی قابل اتکایی در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی در دسترس نیست.

وی با اشاره به ۳۰ درصد ضایعات محصولات کشاورزی در ایران، اظهار کرد: ما می‌توانیم با حمایت و کمک به صنایع تبدیلی موضوع را پیگیری کرد.

بختیاری ادامه داد: صنعت کنسرو در تبدیل محصولات فسادپذیر به محصولاتی با ماندگاری بالا نقش مؤثری دارد. به عنوان مثال، ماهی. از آسیب‌پذیر و فساد پذیرترین محصولات غذایی بوده و شرایط نگهداری آن بایدذتحت کنترل باشد. اگر در پودر یخ گذاشته شود فقط یک هفته امکان نگهداری دارد. در صورت انجماد و در شرایط منفی ۱۸ درجه سانتیگراد حداکثر ۶ تا ۹ ماه و در دمای منفی ۳۰ درجه سانتیگراد ۹ ماه تا یک سال امکان نگهداری سالم محصول وجود دارد.

وی افزود: اما این امر در فرایند کنسرو فارغ از زمان و مکان و نیاز به نگهداری خاص حداقل طی ۲ سال با اطمینان خاطر امکان مصرف دارد. البته با سختگیری‌هایی که در کشور وجود دارد این تاریخ روی قوطی محصول درج می‌شود ولی در کشورهای دیگر تاریخی نمی‌آید و بهترین تاریخ انقضا را ۴ سال ذکر می‌کنند.

وی در ادامه به سلامت محصولات کنسروی پرداخت و گفت: ۲ تکنیک مهم در این حوزه عبارت است از ایجاد بسته‌بندی محصولات در ظروف غیرقابل نفوذ است. دومین تکنیک، اعمال حرارت در دمای ۱۲۰ درجه سانتیگراد و در مدت حداقل یک ساعت بسته به نوع کالا باعث می‌شود تا بدون ماده نگهدارنده محصولات غذایی ۲ سال ماندگاری داشته باشند.

بختیاری در ادامه نشست به تثبیت قیمت کنسرو ماهی طی یک سال اخیر عنوان کرد: با وجود افزایش هزینه تولید از قیمت قوطی و درب، دستمزد، حمل و نقل و حامل‌های انرژی که بر بهای تمام شده اثر دارد، قیمت این محصول تغییری نداشته است. دلیل این امر در همگرایی و هم‌افزایی بخش خصوصی و دولتی است و ثمره آن در سفر مردم موجود است.

رئیس سندیکا کنسرو ایران با اشاره به واردات اظهار کرد: این امر سبب شد تا نرخ تون ماهیان داخل نیز متعادل باشد و عدم افزایش قیمت در این بخش منجر به تثبیت نرخ کنسرو ماهی شد.