مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، بر توسعه و نظارت بر تولید غذاهای فراسودمند و غنی‌شده تاکید کرد.

عبدالعظیم بهفر، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، به نقش مهم سازمان غذا و دارو در توسعه و نظارت بر تولید غذاهای فراسودمند و غنی‌شده، اشاره و بر اهمیت افزایش کیفیت تغذیه جامعه و پیشگیری از بیماری‌ها تأکید کرد.

وی گفت: سازمان غذا و دارو نقش کلیدی در نظارت، تدوین ضوابط و تأیید فرمولاسیون برای تولید غذاهای فراسودمند و غنی‌شده ایفا می‌کند. این اقدامات با هدف ارتقای سلامت عمومی و تأمین نیازهای تغذیه‌ای مردم انجام می‌شود.

بهفر افزود: غذاهای فراسودمند علاوه بر تأمین نیازهای اساسی بدن، حاوی ترکیباتی مانند فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب امگا ۳ و پروبیوتیک‌ها هستند که به بهبود سلامت و کاهش خطر بیماری‌ها کمک می‌کنند. برای مثال، فیبر موجود در حبوبات و غلات کامل به بهبود عملکرد روده و کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. همچنین، اسیدهای چرب امگا -۳ در ماهی‌های چرب و گردو به سلامت قلب و مغز مرتبط هستند و پروبیوتیک‌ها نیز در بهبود سلامت روده نقش مؤثری دارند.

وی در خصوص غذاهای غنی شده گفت: این محصولات با افزودن ویتامین‌ها و مواد معدنی تولید می‌شوند تا کمبودهای تغذیه‌ای جامعه جبران شود. برای مثال، نان‌های غنی‌شده ممکن است با آهن، اسید فولیک یا ویتامین D غنی شوند و شیرهای غنی‌شده معمولاً حاوی ویتامین D هستند.

بهفر با اشاره به چالش‌های مصرف غذاهای غنی شده و فراسودمند، اظهار داشت: هرچند مصرف این نوع محصولات می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌ها و بهبود تغذیه کمک کند، اما حساسیت برخی افراد به ترکیبات موجود در آنها و مصرف بیش از حد مواد مغذی می‌تواند عوارضی ایجاد کند. از این‌رو، سازمان غذا و دارو ضمن پایش دقیق محصولات و آموزش مصرف‌کنندگان، بر لزوم حفظ تنوع در رژیم غذایی تأکید دارد.