یکی از مدیران برگزاری دومین نمایشگاه صنعت موسیقی ضمن اعلام برخی جزییات برگزاری این رویداد از تلاش چند واحد صنفی برای رفع مشکلات صادرات در حوزه موسیقی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد یونسی یکی از دست اندرکاران برگزاری دومین نمایشگاه صنعت موسیقی و عضو هیئت مدیره و خزانه‌دار صنف صوت و تصویر، تلفن همراه و لوازم جانبی و آلات موسیقی تهران در آستانه برگزاری دومین نمایشگاه صنعت موسیقی اظهار کرد: ما نزدیک به ۷۰۰ واحد صنفی فعال در حوزه فروشندگان و تولیدکنندگان ادوات موسیقی در سراسر تهران داریم. با توجه به برنامه هفتم توسعه که سعی دارد فرصت‌های صادراتی را برای تولیدکنندگان به ارمغان بیاورد تلاش کردیم تا با توجه به سهم تولیدکنندگانی که در صنفمان داشتیم نمایشگاه صنعت موسیقی را در قالب یک فرصت صادراتی مطرح و تولیدکنندگان در این نمایشگاه بیشتر از قبل مورد توجه باشند. این برای دومین بار است که پس از انقلاب مجوز برگزاری این نمایشگاه صادر می‌شود. مسیری که تولیدکنندگان نیز در این رویداد شرکت کرده و فرصت خیلی خوبی برای همه آن‌ها فراهم است تا هم‌افزایی خوبی بین فعالان حوزه‌های مختلف و همچنین شرکت‌کنندگان این نمایشگاه انجام شود.

یونسی درباره چالش‌های موجود در حوزه تولید ادوات موسیقی گفت: به دلیل اینکه از ابتدای انقلاب این حوزه همواره مغفول مانده معضلات بسیاری وجود دارد. یکی از این معضلات صدور مجوز واردات برای واردکنندگان است که خیلی سخت صادر می‌شود. همچنین تخصیص ارز نیز برای آن‌ها تا امروز وجود نداشته است. از سوی دیگر به دلیل اینکه سال‌ها فعالان این حوزه مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند متأسفانه هم‌افزایی لازم بین فعالان آن نیز صورت نگرفته است. به هر حال بهبود اوضاع این حوزه کار سختی است اما در تلاش هستیم تا هم‌افزایی لازم شکل بگیرد و این حوزه هم فعال‌تر شود تا اعضا بتوانند بخش فعالیت‌های صنفی جدی‌تر و پویاتری داشته باشند. در این چارچوب با آموزشگاه‌های بسیاری که در این حوزه فعالیت می‌کنند رایزنی‌هایی داشتیم و از آنجا که آموزشگاه‌ها با بحث فروش ارتباط مستقیمی دارند خوشبختانه شاهد حضور پویا و فعال آنها در این نمایشگاه هستیم؛ اتفاقی که می‌تواند قدمی بزرگ در جهت ایجاد هم‌افزایی لازم بین اعضای این صنف باشد.

این فعال صنفی در ادامه درباره نقش صنوف در رفع معضلات موجود تأکید کرد: قطعاً فعالیت‌های صنفی راهگشا است. برای واردات یک سری از ادوات نامه‌نگاری‌هایی داشتیم تا بتوانیم برای تخصیص ارز جهت وارد کردن این ادوات مورد نظر به فعالان این حوزه کمک کنیم. یک سری ممنوعیت‌ها وجود دارد که ما در تلاش هستیم با نامه‌نگاری‌های لازم این ممنوعیت‌های وارداتی را رفع کنیم. از دیگر اقدامات صورت گرفته می‌توان به برگزاری جلسات برای آسیب‌شناسی معضلات موجود در این حوزه اشاره کرد. ایجاد فرصت‌های صادراتی برای فعالان این حوزه در کشورهایی که به لحاظ فرهنگی با ما قرابت دارند از دیگر قدم‌هایی است که اتحادیه در جهت بهبود وضعیت موجود و رفع معضلات برداشته است. در تولید برخی ادوات ما پیشرفت چشمگیری داشتیم و شاید بتوان گفت تولیدکننده برتر در منطقه هستیم که به همین دلیل در حوزه صادرات می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و به همین منظور در تلاش هستیم موانع موجود در این عرصه را برطرف کنیم تا این فرصت اقتصادی بسیار خوب از دست نرود.

یونسی درباره واردات ادوات موسیقی نیز اظهار کرد: متأسفانه از آنجا که واردات برخی ادوات موسیقی تا امروز ممنوع بوده و بسیاری از ادوات به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شد ما آمار دقیقی از میزان واردات نداریم اما اخیراً اقدامات خوبی صورت گرفته که این روند قانونی شده ولی با این حال هنوز آمار دقیقی وجود ندارد. نکته حائز اهمیت این است که رفع موانع قانونی و واردات از مسیرهای قانونی علاوه بر اینکه می‌تواند آمار دقیقی در اختیار ما قرار دهد، به حذف قاچاق کمک می‌کند چرا که سازوکاری تعریف شده ایجاد می‌شود. در صنعت موسیقی هنوز ابتدای راه هستیم و به همین مشکلات و موانع بسیار وجود دارد که برخی موانع حذف شده‌اند و ما در جهت ایجاد یک سازوکار مناسب و هموار شدن مسیر حرکت می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به دیگر اقداماتی که برای نمایشگاه صنعت موسیقی انجام گرفته، بیان کرد: در این نمایشگاه از رایزن‌های فرهنگی کشورهای مختلف دعوت شده که حضور این افراد کمک می‌کند تا امکان ورود به بازار آن کشورها برای کشور ما باز شود و می‌توان گفت این فرصت بزرگی است که برای فعالان این عرصه ایجاد می‌شود.

یونسی در پایان گفت: از فعالان این حوزه دعوت می‌کنیم که در این نمایشگاه شرکت کنند. صوت در محصولات مختلفی حائز اهمیت است، حتی تولیدکنندگان مطرح تلویزیون‌ها نیز در ایجاد کیفیت مناسب محصولات خود در رقابت هستند و این مورد به تولیدکنندگانی مربوط می‌شود که در حوزه صدا فعالیت می‌کنند. ما فروشندگان و تولیدکنندگان صدا را برای حضور در این نمایشگاه نیز دعوت کردیم. از آنجا که اتحادیه ما مربوط به صوت و تصویر می‌شود، سعی کردیم علاوه بر تولیدکنندگان آلات و ادوات موسیقی، تولیدکنندگان دستگاه‌های صوتی را هم در این رویداد داشته باشیم و به طور کل از حضور فعالان حوزه صوت هم در این نمایشگاه بهره می‌بریم. قطعاً دوره‌های بعدی نمایشگاه با آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته و تجربیات کسب کرده بهتر از دوره‌های قبل خواهد بود و ما روندی رو به رشد خواهیم داشت.

دومین نمایشگاه صنعت موسیقی ۲۹ آبان تا ۲ آذر در محل مرکز نمایشگاهی برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها