خرم آباد - خبرگزاری مهر: نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت: بهترین راه خداشناسی تامل در آفرینش آسمانها و زمین است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد میرعمادی صبج چهارشنبه در جلسه تفسیر قرآن با تفسیر آیه 32 سوره مبارکه ابراهیم اظهار داشت: موضوع این آیه به عظمت انسان در نظام هستی برمی گردد.

وی با اشاره به برخی مواردی که بیانگر عظمت انسان است، افزود: خداوند انسان را خلیفه خود در زمین قرار داد به طوریکه انسان جانشین خداوند بر روی زمین بوده و این مقام بسیار بزرگی است و دلالت بر عظمت انسان دارد.

این مفسر قرآن با بیان اینکه ظرفیت علمی که انسان دارد در میان موجودات بی نظیر است، تصریح کرد: از نظر آفرینش انسان برترین و بهترین مخلوق خداوند است. خداوند وقتی انسان را خلق کرد به خود آفرین گفت چون از لحاظ جسم و روح به بهترین شکل آفریده شده است.

حجت الاسلام میرعمادی ادامه داد: خدا می فرماید من یک امانت دارم که آن را انسان پذیرفت و قبول کرد که آن را به سرمنزل مقصود برساند که این موضوع نیز حکایت از عظمت انسان دارد.

وی عنوان کرد: آفرینش آسمان ها و زمین نیز برای انسان بوده و بهترین راه برای خداشناسی تامل در این نعمات و آفریده های خداوند است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد افزود: در این آیه از میان انواع نعمت هایی که خداوند به انسان داده است خدا به یک نعمت اشاره می کند و آن نعمت آب است چون آب مایه حیات همه موجودات است.

وی با بیان اینکه در قرآن وقتی صحبت از نعمت آب می شود خداوند از سه جنبه به آن نگاه کرده است، یادآور شد: اولین جنبه آب باران است که ثمرات فراوانی چون سالم سازی هوا، آبیاری گیاهان و درختان و ذخیره سازی آب را به دنبال دارد.

این مفسر قرآن جنبه دوم از تعبیر آب را مربوط به آب دریاها دانست و گفت: این آب به عنوان تامین کننده معیشت موجودات بری و بحری، سرچشمه باران و بهترین و ارزان ترین راه عبور مطرح است.

حجت الاسلام میرعمادی سومین تعبیر در این زمینه را مربوط به آب نهر و رودخانه عنوان کرد و افزود: این آب نیز وسیله ای برای آبرسانی به انسان ها و موجودات است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه خداوند در این آیه 6 چیز را بیان می کند که مسخر انسان هستند، تصریح کرد: نخست چیز باد است که باعث پاک شدن هوا و لقاح گیاهان می شود.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد نهرها و رودخانه ها و خورشید به عنوان نیروگاه بزرگ هستی را از دیگر مواردی دانست که مسخر انسان هستند و بیان داشت: زنده بودن همه مخلوقات به خورشید است.

حجت الاسلام میرعمادی، شب که تاریکی آن به زندگی انسان آرامش می دهد و روز که نشانه حرکت و تلاش و کوشش است را از دیگر چیزهایی دانست که خداوند آنها را مسخر انسان قرار داده است.

وی با بیان اینکه انسان می تواند بر این شش چیز سلطه پیدا کند و در اختیار انسان هستند، یادآور شد: همه موجودات برای انسان مسخر شده و انسان نیز برای دستیبابی به کمال و مقام قرب الهی مکلف شده است.