بجنورد- رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی گفت: بر اساس بررسی های انجام شده بیش از ۷۰ درصد مردم استان از اجرای طرح تحول نظام سلامت رضایت دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم گلمکانی ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اشاره به این که طرح تحول نظام سلامت کار بسیار بزرگی بود که بر اساس سیاست گذاری رهبر معظم انقلاب در کشور اجرایی شده است، اظهار داشت: تاکنون چند گام از این طرح اجرا شده و نتایج مثبت آن نیز برای همه در جامعه ملموس است.

وی اضافه کرد: در گام نخست طرح، برنامه های متعدد آن به خوبی در کشور و استان اجرایی شده اما در زمینه کاهش سزارین و افزایش زایمان طبیعی که یکی از بخش های گام نخست این طرح بود برخی شایعات غیرواقعی در جامعه وجود دارد.

گلمکانی افزود: متأسفانه برخی در جامعه شایعه کرده اند که در پاره ای موارد با وجود نیاز و اصرار مادر به انجام زایمان به روش سزارین کادر پزشکی از انجام این کار سرباز زده و در نتیجه مادر یا نوزاد جان خود را از دست داده اند که با بررسی های انجام شده مشخص شد که حتی یک مورد از این شایعات در استان واقعیت نداشته است که در این زمینه نیاز به همکاری و مشارکت بیشتر رسانه ها وجود دارد.

وی با اشاره به اجرای گام دوم این طرح در استان با یادآوری این که در بخشی از گام مزبور ارتقای سلامت در مراکز بهداشت روستایی در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: در این زمینه در خراسان شمالی ۴۰ درصد افزایش جذب پزشک عمومی در مراکز بهداشت و درمان روستایی اتفاق افتاد و در حال حاضر تمامی مراکز بهداشت و درمان روستایی در استان دارای پزشک هستند.

گلمکانی اضافه کرد: همچنین در بسته دوم طرح تحول سلامت توجه ویژه ای به مناطق حاشیه ای شهرها صورت گرفت که این موضوع در خراسان شمالی نیز به خوبی به اجرا درآمد.

وی با بیان این که در گام سوم این طرح اجرای کتاب جدید ارزش گذاری نسبی خدمات درمانی از پانزدهم آبان کلید خورد، افزود: با اجرای این بخش دریافت وجود غیرمتعارف که پیش تر متداول بود، تا حد زیادی کنترل شد به گونه ای که پس از آغاز این گام تاکنون در استان حتی یک مورد گزارش مستند درباره دریافت وجوه غیرمتعارف از سوی پزشکان وصول نشده است.

گلمکانی تصریح کرد: با این وجود به طور کلی منکر وجود این پدیده در استان نیستیم و از همه مردم نیز تقاضا داریم در صورت مشاهده چنین مواردی آن را به سامانه و یا شماره تلفن ۱۶۹۰ گزارش دهند تا رسیدگی شود.

وی همچنین در مورد افزایش دریافتی کادرغیرپزشکی و پرستاران بیمارستان ها نیز عنوان کرد: در این زمینه طرحی در سطح کشور به منظور افزایش کارانه بخش غیرپزشکی ارائه شده تا دریافتی این کارکنان نیز به صورت مناسبی افزایش یابد.

افزایش ۲۵ درصدی شمار متخصصان و فوق تخصصان در خراسان شمالی

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به افزایش شمار پزشکان عمومی، متخصصان و فوق تخصصان در استان از آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت، اظهار کرد: در سال جاری شمار متخصصان و فوق تخصصان استان با افزایش ۲۵ درصدی به ۲۱۲ پزشک رسیده است.

گلمکانی با بیان این که در زمینه پزشک عمومی نیز ۴۰ درصد افزایش شمار پزشکان در استان روی داده است، اضافه کرد: خوشبختانه در زمینه وجود پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص در خراسان شمالی مشکل خاصی وجود ندارد مگر در چند رشته محدود که این کمبود کشوری بوده و مختص استان ما نیست.

وی در مورد میزان رضایت مردم از اجرای طرح تحول سلامت نیز گفت: بر اساس بررسی های انجام شده بیش از ۷۰ درصد مردم استان از اجرای طرح تحول نظام سلامت رضایت دارند.