مشاور وزیر جهادکشاورزی گفت:تاکنون حدود ۱.۴ میلیون هکتار از اراضی زراعی و باغی کشور به انواع سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

عباس زارع در گفتگو با مهر در مورد میزان مصرف آب در بخش کشاورزی اظهارداشت: با توجه به شرایط اقلیمی و میزان بارندگی در ایران و همچنین با توجه به متوسط نیاز آبی محصولات زراعی و باغی کشور و اینکه حدود ۹۲ درصد از محصولات کشاورزی از اراضی آبی حاصل می‌شود و سهم دیم در تولید این محصولات بسیار ناچیز است، بنابراین بخش کشاورزی نسبت به بخش‌های شرب و صنعت آب بیشتری مصرف می‌کند.

وی در مورد راندمان آبیاری در بخش کشاورزی کشور گفت: براساس گزارش موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، راندمان آبیاری در انواع شبکه‌های آبیاری کشور اندازه‌گیری و محاسبه شده که خلاصه آن به شرح زیر است؛

شبکه آبیاری راندمان انتقال(درصد) راندمان توزیع(درصد) راندمان شبکه انتقال و توزیع(درصد) راندمان کاربرد آب در مزرعه(درصد) راندمان کل آبیاری از محل تحویل آب(درصد)
شبکه مدرن ۹۸  ۹۷ ۹۵ ۴۹.۱ ۴۲.۴
شبکه تلفیقی ۹۸ ۸۹ ۸۸ ۴۹.۱ ۴۲.۴
شبکه سنتی ۸۹ ۸۵ ۷۵.۹ ۴۹.۱ ۴۲.۴
سامانه آبیاری تحت فشار  ۱۰۰ ۹۸ ۹۸ ۶۲.۴ ۶۱.۲

مجری طرح دفتر توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که با توجه به بحران آب در کشور وزارت جهاد کشاورزی چه برنامه‌هایی برای استفاده از روش‌های نوین آبیاری و افزایش راندمان آبیاری دارد؟ افزود: با توجه به بحران و محدودیت منابع آب در بخش کشاورزی وزارت جهاد  در نظر دارد از طریق سامانه‌های نوین آبیاری و بویژه سامانه‌های آبیاری موضعی نسبت به ارتقا بهره‌وری آب مصرفی در بخش کشاورزی اقدام کند.

این مقام مسئول اضافه کرد: تاکنون حدود ۱.۴ میلیون هکتار از اراضی زراعی و باغی کشور به انواع سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده و در نظر است طی سال‌جاری در صورت تامین و تخصیص اعتبار نسبت به اجرای ۲۰۰ هزار هکتار انواع سامانه‌های نوین آبیاری در کشور اقدام شود.

زارع در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چه میزان تسهیلات برای استفاده از این روش‌ها و افزایش راندمان در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است؟ افزود: براساس قانون بودجه سال ۱۳۹۴ کل اعتبار پیش بینی شده در راستای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در کشور حدود ۱۲ هزار و ۱۷۰ میلیارد یال است که در صورت تخصیص منابع مالی و بکارگیری توان مهندسی کشور دست‌یابی به سطوح پیش بینی شده به راحتی مقدور خواهد بود.

مشاور وزیر جهادکشاورزی در پایان گفت: در صورت تحقق اهداف پیش بینی شده و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری دستیابی به افزایش راندمان به راحتی امکان‌پذیر است.