۱۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۵۵

پرتوی با مهر مطرح کرد؛

آب کشاورزی در اردبیل به صورت حجمی تخصیص یابد

آب کشاورزی در اردبیل به صورت حجمی تخصیص یابد

اردبیل – معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان اردبیل تاکید دارد که آب در بخش کشاورزی به صورت حجمی تخصیص یابد.

اصغر پرتوی در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: تخصیص حجمی آبی می تواند در قالب طرح های بهینه سازی مصرف آب مورد استفاده قرار گرفته و این شکل از مصرف را الگو سازی کند.

وی افزود: با توجه به منابع محدود آبی انتظار ما از مسئولان آبی استان تخصیص حجمی آب است تا جهاد کشاورزی خود اقدام به تخصیص مناسب آن به اراضی کشاورزی کند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان با اذعان به شناسایی ۷۷۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت در استان ادامه داد: ۲۲۲ هزار هکتار از این اراضی آبی و مابقی دیم است.

پرتوی از جمله برنامه های توسعه بهینه آب را کاشت محصولات با نیاز کم آبی عنوان و اضافه کرد: به عنوان مثال گندم «تک آبی» به اندازه یک پنجم آبیاری معمولی نیاز آبی دارد.

وی ترویج کاشت زعفران و پسته را نیز در این راستا دانست و تصریح کرد: این دو محصول در حین اینکه نیاز آبی کمی دارند ارزش افزوده بالایی نیز دارند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان طرح دیگر را توسعه الگوهای آبیاری مدرن برشمرد و گفت: قرار است در عرض چهار سال آبیاری تحت فشار در ۸۳ هزار هکتار از اراضی استان اجرایی شود.

پرتوی تبدیل اراضی دیم به آبی را یک ضرورت دانست و گفت: به مدت سه سال هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات آبهای مرزی صندوق توسعه ملی به جهاد کشاورزی استان پرداخت خواهد شد.

وی مبلغ اختصاصی سال جاری را ۲۶۶ میلیارد تومان عنوان و اضافه کرد: تاکنون ۱۹۶ میلیارد تومان تخصیص یافته و پروژه توسط پیمانکار آغاز شده است.

به گفته معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی کشاورزی استان اجرای پروژه های آبیاری تحت فشار می تواند به عنوان مثال راندمان تولید گندم از ۵۰۰ کیلو در هر هکتار را به پنج تن در هر هکتار افزایش دهد.

وی در عین حال به ضرورت برخوردهای قضایی با حفر غیر مجاز چاه تاکید کرد و افزود: طی ماه های اخیر دستگاه قضایی ورود مطلوبی به این موضوع داشته است.

پرتوی تصریح کرد: علاوه بر انسداد چاه های غیر مجاز چاه های مجوز دار نیز زمان بندی شده و زارع اگر پیش از این می توانست به صورت نامحدود از چاه استفاده کند در حال حاضر بر اساس یک الگوی زمانی مشخص حق استفاده از منابع آبی را دارد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه یارانه مناسب برای تغییر الگوهای آبیاری از جمله «تیپ» به زارعان اختصاص می یابد، اضافه کرد: به دلیل افزایش تولید و افزایش کیفیت تولید انتظار می رود زارعان به سمت استفاده از این شیوه ها گام بردارند.

وی افزود: جهت آگاهی بخشی زارعان و کشاورزان با شیوه های جدید آبیاری و الگوهای کشت کلاس های آموزشی توسط جهاد کشاورزی برگزار می شود.

 

کد خبر 2488920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha