فهرست نهایی جایزه بوکر ۲۰۲۴ به عنوان مهم‌ترین جایزه جهانی توسط هیأت داوران اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر؛ فهرست نامزدهای نهایی جایزه ادبی «بوکر» ۲۰۲۴ شامگاه دوشنبه ۲۶ شهریور درحالی اعلام شد که ۵ مورد از ۶ نامزد این فهرست را آثار نویسندگان زنان تشکیل داده‌اند که در تاریخچه ۵۵ساله این جایزه ادبی بی‌سابقه بوده است.

جایزه بوکر مهم‌ترین جایزه جهان برای بهترین اثر داستانی که به زبان انگلیسی توسط نویسندگانی از سراسر دنیا نوشته شده و در بریتانیا یا ایرلند منتشر شده است، امسال به ریاست هنرمند و نویسنده ادموند دی‌وال و با حضور سارا کالینز، رمان‌نویس برنده جایزه، جاستین جردن، سردبیر بخش داستانی گاردین، نویسنده و پروفسور مشهور یییون لی، و نیتین ساوهنی نوازنده، آهنگساز و تهیه کننده به عنوان اعضای داوری به انتخاب این آثار پرداختند.

کتاب‌های منتخب راه یافته به فهرست نهایی جایزه بوکر ۲۰۲۴؛

«جیمز» نوشته پرسیوال اورت نویسنده آمریکایی

«مدار» نوشته سامانتا هاروی نویسنده بریتانیایی

«دریاچه آفرینش» نوشته ریچل کوشنر نویسنده آمریکایی

«حفظ شده» نوشته آن مایکلز نویسنده کانادایی

«امانت‌داری» نوشته یائل ون در وودن نویسنده هلندی

«حیاط سنگی عبادی» نوشته شارلوت وود نویسنده استرالیایی

بیشترین تعداد نویسندگان زن در تاریخ ۵۵ ساله جایزه بوکر با حضور ۵ نویسنده زن و یک مرد در این رقابت رقم خورد.

نویسندگان ۵ کشور در فهرست جای دارند، از جمله برای نخستین بار یک نویسنده هلندی در فهرست نهایی قرار گرفته، اولین نویسنده استرالیایی در ۱۰ سال گذشته وارد رقابت نهایی شده و همچنین نویسندگان بریتانیایی، کانادایی و آمریکایی هم در فهرست هستند.

۲ نویسنده از این فهرست پیش از این هم در فهرست نهایی این جایزه قرار گرفته بودند و یکی از این آثار، اولین اثر نویسنده‌اش است.

در این فهرست داستان‌هایی که خوانندگان را به سراسر جهان و فراتر از جو زمین هم می‌برند، جای گرفته‌اند؛ گستره داستان‌ها از میدان‌های جنگ جهانی اول تا عقب‌نشینی معنوی در مناطق روستایی استرالیا، از اعماق جنوب آمریکا در قرن نوزدهم تا یک خانه دور افتاده هلندی در دهه ۱۹۶۰، از ایستگاه فضایی بین‌المللی تا شبکه غارهای زیر زمینی حومه فرانسه است.

کتاب‌هایی که جذابیت موضوعاتی همچون خانه و خانواده را بررسی می‌کنند. ماهیت بحث برانگیز حقیقت و تاریخ و اینکه ما خود واقعی‌مان را چقدر برای دیگران آشکار می‌کنیم.

رئیس داوران ادموند دی وال گفت: این‌ها کتاب‌هایی هستند که ما را وادار می‌کنند به خواندن ادامه دهیم، به دوستان زنگ بزنیم و درباره این کتاب‌ها حرف بزنیم؛ رمان‌هایی که ما را ترغیب می‌کنند خودمان بنویسیم، موسیقی بسازیم و حتی – به طور مشخص درباره خود من - به چرخ سفالگری خود برگردیم و گلدان درست کنیم.

داوران ۶ رمان نهایی را از میان ۱۳ عنوان فهرست اولیه انتخاب کردند که خود از میان ۱۵۶ کتاب منتشر شده بین یکم اکتبر ۲۰۲۳ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴ انتخاب شده بودند. هر یک از نویسندگانی که به فهرست نهایی راه یافتند ۲۵۰۰ پوند و یک نسخه صحافی سفارشی از کتاب خود دریافت می کنند.

همچنین آن‌ها شاهد افزایش خوانندگان و افزایش فروش خود در سطح جهان خواهند بود.

مراسم جایزه بوکر ۲۰۲۴ عصر روز سه‌شنبه، ۱۲ نوامبر ۲۰۲۴ در لندن برگزار می‌شود و برنده ۵۰۰۰۰ پوند، دریافت می‌کند.