معاون وزیر جهاد گفت: برای ارتقای آگاهی دست‌اندرکاران بخش کشاورزی، مبحث تدوین سند اخلاق کشاورزی و غذا مطرح شده که این موضوع، مقدمه تحول فرهنگی و توام با بهره‌وری در بخش کشاورزی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید مجتبی خیام نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) در حاشیه پیش نشست همایش ملی اخلاق در کشاورزی و غذا گفت: برای ایجاد تحول به معنای واقعی کلمه در بخش کشاورزی، باید تحول در ابعاد مختلف به وجود آید که مهم‌ترین آن، بعد فرهنگی و اجتماعی است. این تحول به ابتکار نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و با همکاری مجموعه محققان سازمان تات آغاز شده و در جهت ارتقای آگاهی دست‌اندرکاران این بخش و در راستای تدوین سند اخلاق در کشاورزی و غذا در آینده نزدیک، شاهد برگزاری این همایش خواهیم بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی از ابعاد بحث اخلاق در کشاورزی، داشتن اخلاق حرفه‌ای محققان در این بخش است و اتخاذ تدابیر برای این امر ضروری بوده و ابعاد گسترده‌تر آن ورود مردم به این حوزه و افزایش آگاهی آنان است.

وی بیان کرد: در کشوری که مدعی اسلام هستیم، زیبنده نیست که شاهد مصادیقی از اسراف در تولید غذا و عدم احترام به منابع طبیعی باشیم؛ در حالی که سالانه ۱۳۳ میلیون تن غذا در کشور تولید می‌شود، حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد آن به عنوان ضایعات دور ریخته می‌شود و این نشان‌دهنده نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی در خصوص مصرف بهینه و اخلاق حرفه‌ای در کشاورزی است.

خیام نکویی گفت: در گذشته، مردم به ارزش نان و محصولات کشاورزی به عنوان امانتی از سوی خداوند احترام می‌گذاشتند؛ ما باید این فرهنگ را دوباره زنده کنیم و در راستای بهبود کیفیت محصولات و استفاده بهینه از ظرفیت‌های اکولوژیک کشور حرکت کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان خاطرنشان کرد: با ورود جدی به ابعاد اخلاقی و اجتماعی کشاورزی، می‌توانیم شاهد تحولاتی چشمگیر در این حوزه باشیم و جلوی فرسایش خاک و دیگر چالش‌های کشاورزی را بگیریم تا به سمت یک نظام غذایی پایدار و اخلاقی حرکت کنیم.