یک کارشناس ژاپنی ضمن تاکید بر لزوم نقش آفرینی نهادهای بین المللی در حل بحران سوریه خواستار رسیدگی به وضع آوارگانی شد که اقدامات گروههای مسلح سبب رانده شدن آنها از شهرها و روستاهایشان شده است.

دکتر "اوسامو میاتا" استاد دانشگاه شیزوکا و کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرگزاری مهر بر لزوم نقش آفرینی نهادهای بین المللی در بحران سوریه تاکید کرد و گفت: برای حل بحران سوریه باید نهادهای بین المللی و در راس آنها سازمان ملل وارد عمل شوند، شورای امنیت سازمان ملل باید با طرفهای سوریه مذاکره و برای حل اختلافان آنان همکاری کند، چرا که حل اختلافات طرفین درگیر در سوریه نیازمند دستیابی به توافقاتی جدی است.

وی در خصوص  دومین سالگرد بحران سوریه افزود: در حال حاضر سوریه همچنان شاهد ادامه خشونت هایی است که باید متوقف شود. در این میان کشورهای منطقه مانند ترکیه، ایران، عربستان و قطر باید با یکدیگر همکاری و به توقف درگیری ها در سوریه کمک کنند. این کشورها می توانند به عنوان میانجیگر ظاهر شوند.

استاد دانشگاه شیزوکا ژاپن یادآور شد: همچنین سازمان های بین المللی اسلامی مانند سازمان همکاری اسلامی، شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب باید نقش واقعی خود را ایفا کنند. طی دو سال گذشته مداخلات خارجی هیچ کمکی به بهبود وضعیت سوریه نکرده به همین دلیل کشورها باید به جای مداخله روی میانجیگری تمرکز کنند.

میاتا در پایان اظهار داشت: مسئله دیگری که باید مورد توجه مجامع بین المللی قرار گیرد وضعیت آوارگان درگیری های سوریه است. ما شاهد بی خانمان شدن صدها هزار شهروند این کشور هستیم که باید به وضعیت آنان نیز رسیدگی شود، در واقع آوارگان نیز بخشی از بحران سوریه هستند و برای حل این بحران باید به فکر بهبود وضعیت آنان نیز بود.

برچسب‌ها