پیدا و پنهان تحولات سوریه-12

حمایتهای خارجی از مخالفان به بحران دامن می زند/ قطع رابطه بین تهران و دمشق هدف اصلی است

حمایتهای خارجی از مخالفان به بحران دامن می زند/ قطع رابطه بین تهران و دمشق هدف اصلی است

یک استاد دانشگاه جواهر لعل نهرو هند با اشاره به پیچیده تر شدن بحران سوریه به دلیل مداخلات خارجی از تلاش غرب و حامیان منطقه ای آنها برای قطع محور مقاومت در این بحران خبر داد.

پروفسور "آفتاب کمال پاشا" استاد دانشگاه جواهر لعل نهرو هند درباره آینده تحولات سوریه به خبرگزاری مهر گفت: حمایتهای غرب و برخی کشورهای عربی از مخالفان نظام سوریه سبب طولانی شدن بحران این کشور شده است. اینها تا کنون علاقه ای به حل مسالمت آمیز بحران نداشته و شروطی داشتند که کناره گیری "بشار اسد" یکی از آنها بود. با این حال در درون و خارج از سوریه مخالفتهایی نیز با این شرط وجود دارد، روسیه، چین و ایران مخالف رفتن اسد هستند.

وی افزود: به دلیل پیچیده شدن وضعیت، مذاکرات برای حل بحران در همان آغاز متوقف شد. روسها مداخله کردند، سازمان ملل با نماینده ویژه خود اقداماتی انجام داد، اتحادیه عرب وارد ماجرا شد، شورای همکاری خلیج فارس مداخله کرد و تمام این ها به پیچیده تر شدن اوضاع انجامید. برخی کشورهای منطقه نیز مانند عربستان، قطر و ترکیه با حمایت های خود از اپوزیسیون سوریه بر خواست حداکثری آنها که ساقط کردن نظام سوریه است، تاکید کردند. این در حالی است که خیلی ها نمی خواهند تجربه لیبی و سقوط رژیم "معمر قذافی" در سوریه تکرار شود و این موضوع غیرقابل قبول است. سوریه به عنوان کشوری که حامی مقاومت فلسطین بوده و روابط تنگاتنگی با ایران و حزب الله دارد، حائز اهمیت ویژه ای است.

پروفسور کمال پاشا در ادامه یادآور شد: هر چند تحرکاتی برای انجام مذاکرات بین گروههای مخالف و دولت سوریه انجام گرفته اما حملات نظامی مخالفان که موجب واکنش ارتش سوریه می شود، همچنان ادامه دارد. پس هر دو طرف برای پیش بردن مقاصد خود کماکان به استفاده از خشونت متوسل می شوند. ادامه این وضعیت به تبدیل شدن بحران سوریه به بحرانی جهانی شده است، آمریکا به حمایت خود از اپوزیسیون ادامه می دهد، عربستان و قطر نیز برای محدود کردن نفوذ ایران در منطقه به ویژه در بحرین، به دنبال قطع رابطه بین تهران و دمشق هستند.

آنها خطر اصلی را ادامه اتحاد ایران، سوریه، حزب الله و عراق می دانند. این همان استراتژی است که از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و شمار دیگری از کشورها دنبال می شود و موضوع سوریه را به یک بازی جهانی تبدیل کرده است و در آن هر یک از طرفین به دنبال حفظ نفوذ خود است. در چنین شرایطی بحران طولانی تر و گسترده تر شده و یافتن راه حل دشوار تر می شود.

به گفته این کارشناس خاورمیانه آنچه که در سوریه رخ داده کشته شدن هزاران نفر و تخریب زیرساختها و ویران شدن شهرها است. نظام سوریه با مشکلاتی مانند تحریم ها و از بین رفتن منابع کشور مواجه است و در طرف مقابل هم مخالفان با مشکلات عدیده ای روبرو هستند. در این شرایط هیچ برنده ای وجود ندارد و در واقع کشور سوریه به دلیل خسارت هایی که متحمل می شود، بازنده می شود، این امر تنها به نفع دشمنان سوریه مانند اسرائیل است. از این شرایط تنها دشمنان سوریه، دشمنان اسلام و افراط گرایان بهره می برند.

وی در پایان اظهار داشت: مداخله کشورهای منطقه به ویژه عربستان، قطر، اردن و لیبی در حمایت از گروههای موسوم به جهادی به وخیم تر شدن اوضاع انجامیده است و روسیه و چین نیز که نمی خواهند تجربه لیبی در سوریه نیز تکرار شود، به مقابله برخاسته اند. این مسائل موجب شده دستیابی به یک راه حل سیاسی در سوریه دشوار تر شود. 

کد خبر 2018951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha