پیدا و پنهان تحولات سوریه-9

ناتوانی ناتو از ورود به جنگ دیگری در خاورمیانه/مذاکره تنها راه حل است

ناتوانی ناتو از ورود به جنگ دیگری در خاورمیانه/مذاکره تنها راه حل است

یک کارشناس روس با اشاره به مشکلات عدیده اقتصادی غرب و ناتوانی اش در ورود به جنگ دیگری در منطقه، مذاکره را تنها گزینه موجود برای حل بحران سوریه دانست.

"ولادیمیر یوسی یف" کارشناس مسائل خاورمیانه در تشریح وضعیت سوریه، دو سال پس از آغاز درگیری ها در این کشور به خبرگزاری مهر گفت: کشورهای غربی خواهان ورود به درگیری های سوریه نیستند. به ویژه در آمریکا صدای مخالفت با این مسئله بلندتر شده است، اکنون آمریکایی ها به این نتیجه رسیده اند آنچه که در لیبی انجام دادند، اقدام نادرستی بوده و اجرای سناریوی لیبی در جای دیگری مانند سوریه به هیچ وجه مناسب نیست. به همین دلیل می بینیم که آمریکا با احتیاط بیشتری در مورد مسائل کشور آفریقایی مالی ورود می کند.  

وی افزود: از سوی دیگر آمریکا با مشکلات اقتصادی عدیده ای دست و پنجه نرم می کند و در حال حاضر نیز با مشکل کمبود بودجه روبرو است. برای مقابله با این کسری بودجه، پنتاگون باید 48 میلیارد دلار از هزینه های نظامی خود را کاهش دهد. این مسئله تاثیر عمده ای بر سیاست های آمریکا دارد، چرا که این کشور به عنوان قدرت برتر در پیمان ناتو و تصمیم گیرنده اصلی به شمار می رود. به این ترتیب می بینیم که ناتو آمادگی داخل شدن در یک جنگ دیگر را ندارد.

کارشناس روس در ادامه یادآور شد: این در حالی است که برخی کشورهای منطقه به دنبال درگرفتن جنگی دیگر هستند و با اقدامات خود به ایجاد شرایط برای جنگ دامن می زنند که این می تواند بسیار خطرناک باشد. به نظر من بهترین راه حل برای تحولات سوریه تلاش برای یافتن راه حلی صلح آمیز است. این اقدام می تواند علاوه بر پایان دادن به درگیری ها، ثبات و امنیت را نیز به منطقه بازگرداند. امیدوارم مقامات غربی نیز به این نتیجه برسند که ثبات و امنیت نیاز اول منطقه است و پس از ایجاد چنین شرایطی می توان در مورد جایگزینی یک نظام بهتر و کارآمدتر برای سوریه اندیشید.

یوسی یف تاکید کرد: با توجه به قدرت گیری چین و گسترش نفوذ این کشور، آمریکایی ها تمرکز خود را به منطقه آسیا-پاسیفیک معطوف کرده و به دنبال مقابله با چینی ها هستند، به همین دلیل باید گفت آنچه که در خاورمیانه برای واشنگتن مهم است، آینده اسرائیل در پس تحولات این منطقه است.   

به گفته وی آنچه که در حال حاضر اهمیت دارد، حفظ امنیت منطقه خاورمیانه و به ویژه خلیج فارس است، زیرا کوچکترین رویدادی در این منطقه موجب به خطر افتادن وضعیت اقتصادی جهان می شود. در موضوع سوریه، ایران و روسیه به این مهم توجه کرده و خواستار حل مسائل از راه صلح آمیز هستند. در سوریه هر دو طرف درگیری باید هر چه سریعتر بر سر میز مذاکرات نشسته و از طریق گفتگو اختلافات خود را حل کنند چرا که این درگیری های طولانی مدت، نشان داد که حذف طرف، مقابل شدنی نیست و ادامه این وضعیت تنها به ناامن شدن بیشتر منطقه می انجامد.

این کارشناس در پایان گفت: موضوعی که از سوی برخی کشورهای غربی مبنی بر تسلیح مخالفان دولت سوریه مطرح می شود یک بلوف بزرگ و غیرواقعی است زیرا اگر غرب بخواهد آنها را تقویت کند، اتفاقی نظیر آنچه که در لیبی رخ داد، در انتظار سوریه خواهد بود و غرب این را نمی خواهد.

کد خبر 2018350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha