پیدا و پنهان تحولات سوریه-3

ماجرای ارسال یک میلیون پیامک/ تناقض گویی و شگردهای رسانه های ضد سوری

ماجرای ارسال یک میلیون پیامک/ تناقض گویی و شگردهای رسانه های ضد سوری

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل : مفتی کل سوریه همزمان با آغاز ناآرامی ها در برخی مناطق این کشور، علت بروز آن را حمایت سوریه از مقاومت دانسته و از رویکرد رسانه هایی که در راستای برهم زدن اوضاع سوریه گام بر می دارند و موضع شیخ القرضاوی، انتقاد کرده بود.


دخالت رژیم صهیونیستی برای ناآرام کردن سوریه

دو سال پیش در پی حوادث درعا، سانا فاش کرده بود که بیش از یک میلیون پیام کوتاه(اس ام اس) از خارج به سوریه ارسال شده است که منبع اکثر آنها، رژیم اسرائیل است و این رژیم از سوریها می خواهد از مساجد به عنوان مکانی برای آغاز اغتشاش و آشوب استفاده کنند.

سانا گزارش داده بود طرفهای خارجی به پخش شایعات و دروغ درباره اوضاع شهر درعا ادامه می دهند و مدعی دریافت تصاویر و پیامهایی از داخل شهر و وقوع جنایات برای ارعاب و ترساندن مردم می شوند.

سانا در اشاره به تبلیغات منفی بیشتر شبکه های غربی و برخی شبکه های عربی به ویژه العربیه علیه سوریه و انتشار خبرهایی از آنچه آنها شاهد عینی یا فعال حقوق بشر ادعا می کنند، گزارش داده بود : برخی شبکه های ماهواره ای که رویکرد خصمانه ای در برابر سوریه دارند همچنان به پخش دروغ و خبرهای ساختگی با عنوان شاهد عینی یا سازمانهای حقوق بشر برای سرپوش گذاشتن بر دروغهای خود با هدف تحریک مردم به خشونت در درعا ادامه می دهند و این شبکه ها تصاویری از حوادث قدیمی پخش می کنند.

العربیه از جمله شبکه هایی است که به سبب رویکرد خصمانه بر ضد جبهه حامیان مقاومت شامل ایران و سوریه، همواره تلاش می کند فضایی ناآرام و بحرانی از این کشورها ارائه کند و در این زمینه علاوه از شیوه نخ نمای شده تکیه بر شاهد عینی و فعالان حقوق بشری که هیچ نامی از آنها نمی برد، استفاده می کند؛ این شبکه از همان آغاز حوادث سوریه، با استفاده از عناوین مجهول همچون شاهد عینی و فعال حقوق بشر به بزرگنمایی تحولات در درعا و القای ناامنی و بحران در سوریه دست می زد و اخبار تایید نشده ای را به طور مرتب پخش می کرد.

این شبکه در اغتشاشات عناصر تحریک شده از سوی غرب در جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان بازوی قدرتمند رسانه ای اغتشاشگران و عناصر وابسته به غرب عمل می کرد و حتی گفتگوهایی با دشمنان ملت ایران از جمله بنی صدر خائن و اعضای گروهک تروریستی منافقین انجام می داد و برای نشان دادن عمق کینه و دشمنی خود با مردم و نظام مقدس اسلامی، ابتدا صحبتهای این مزدوران را به فارسی پخش می کرد و بعد عربی آن را برای معدود بینندگان خود ترجمه می کرد.

واکنشها به آغاز حوادث و ناآرامی ها در سوریه/ تاکید دولت سوریه بر اصلاحات و مشروع بودن خواسته های مردم

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه گفته بود خیلی ها با سوریه مشکل دارند، چرا که این کشور به اصول اسلامی و ملی خود پایبند است و همواره در کنار مقاومت مشروع لبنان و فلسطین قرار دارد و هیچ گاه حمایت خود را از مقاومت و راه دشمنی با اسرائیل و طرحهای آمریکا در منطقه قطع نکرده است.

البته رئیس جمهوری سوریه و دیگر رهبران این کشور با ارائه بسته بزرگ اصلاحات اقتصادی و سیاسی و سازماندهی بهتر مسائل جامعه و حل مشکلات معیشتی و اجتماعی با توجه به امکانات، درصدد گرفتن هر گونه بهانه از دشمنان این کشور هستند و در این میان مهمترین تصمیمی که اعلام شد، لغو حالت فوق العاده در این کشور پس از بیش از چهل سال بود.

بی شک خواسته های مردم سوریه درباره معیشت و اقتصاد و آزادیهای اجتماعی و فعالیت سیاسی غیر قانونی نیست و رهبران سوریه هم بر محق بودن مردم تاکید کرده و می کنند، ولی نکته آنجاست که برخی طرفهای مشکوک درصدد استفاده ابزاری و نامشروع از این خواسته ها و قرار دادن ملت و دولت سوریه در مقابل یکدیگر بوده تا با تیره و بحرانی کردن اوضاع و غرق کردن کشور در هرج و مرج و ناآرامی به خواسته های شوم خود که همان خواسته های دشمنان قسم خورده سوریه یعنی رژیم صهیونیستی است، جامعه عمل بپوشانند.

بثینه شعبان مشاور رئیس جمهوری سوریه با تاکید بر اینکه کشور سوریه به خاطر قرار گرفتن در کنار مقاومت، هدف توطئه های خارجی برای ایجاد فتنه داخلی قرار گرفته است، ناآرامی ها در برخی مناطق را اقداماتی سازمان یافته از سوی گروههای وابسته به خارج با تحریک آمریکا و رژیم صهیونیستی دانسته بود.

وی در عین حال گفته بود : تظاهرات مسالمت آمیز حقی مشروع است، اما آنچه رخ داده تلاشی فتنه افکنانه است که امنیت و ثبات مردم را نشانه گرفته است، اما سوریه اجازه نخواهد داد که ثبات آن به خطر افتد.

شعبان از تصمیمات مهم دولت برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی و اصلاحات سیاسی و عزم جدی نظام سوریه برای مقابله با فساد خبر داده بود.

سلیم عبود یکی از نمایندگان مجلس الشعب سوریه، تاکید کرده بود حوادث و ناآرامی های اخیر در برخی مناطق این کشور در چارچوب توطئه های سازمان یافته دشمنان سوریه قرار دارد که این توطئه ها به سبب حمایت سوریه از مقاومت و قرار گرفتن در جبهه حامیان آن طراحی و اجرا می شود.

دلایل آغاز حوادث خشونت آمیز در سوریه از نگاههای شخصیتهای عربی

سلیم عبود نماینده پارلمان سوریه در زمان آغاز حوادث این کشور گفته بود : حوادث اخیر در سوریه نشان داد که این مسائل مسالمت آمیز نیست، آتش سوزیها، کشته ها و تیراندازی ها نشان داد تمام این حوادث نتیجه توطئه حساب شده و برنامه ریزی شده دشمنان مقاومت و حامیان آن است که ثبات و امنیت و مواضع اصولی سوریه را هدف قرار داده است.

"احمد بدرالدین حسون" مفتی کل سوریه در آن زمان که ناآرامی هایی در برخی مناطق سوریه به وجود آمده بود، علت بروز آن را حمایت این کشور از مقاومت دانسته و از رویکرد رسانه های فتنه گر عربی از جمله العربیه و الجزیره در راستای برهم زدن اوضاع سوریه و موضع شیخ القرضاوی انتقاد کرده بود.

وی گفته بود گامهای اصلاح طلبانه ای که از سوی رهبران سوریه برداشته می شود کلید حل مشکلات مردمی است و "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه دست در دست مردم برای ساختن کشوری قوی و مقاوم داده است و مردم پشت سر رهبران خود حرکت می کنند.

مفتی سوریه با انتقاد از موضع شیخ "یوسف القرضاوی" رئیس گروه موسوم به اتحادیه جهانی علمای مسلمان درباره سوریه تصریح کرده بود، متاسفانه برخی از منبرهای مساجد برای فتنه افکنی به نام اسلام سوء استفاده می کنند. آنها در راستای نابودی کشورهای اسلامی و اشغال تلاش می کنند هر خونی که در کشورهای عربی ریخته شود گناه آن بر عهده تحریک کنندگان است.

بلال تقی الدین رئیس حزب وفاق ملی لبنان در واکنش به حوادث و ناآرامی های سوریه از توطئه مشترک عربستان و آمریکا علیه سوریه و بشار اسد رئیس جمهوری این کشور خبر داده بود.

تقی الدین با محکوم کردن نا آرامی های سوریه گفته بود : توطئه های خارجی برای علیه سوریه وجود دارد اما کسانی به سرنگونی "بشار اسد" دلخوش کرده اند سخت در اشتباهند، زیرا سوریه دژ محکم پایداری و حامی بزرگ مقاومت علیه اسرائیل است.

شماری از نمایندگان فراکسیونهای پارلمان لبنان در واکنش به حوادث سوریه از توطئه هایی برای نابودی مقاومت و یکی از محورهای آن یعنی سوریه سخن گفته بودند. "هانی قبیس" عضو فراکسیون توسعه و آزادی لبنان گفته بود: تلاشهایی علیه سوریه و لبنان در کار است تا مقاومت لبنان که پیروزی مردم این کشور را رقم زده است، نابود کنند.

"ولید سکریه" عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان هم تاکید کرده بود : آمریکا سعی دارد که بر منطقه مسلط شود و منابع آن را غارت کند.

به گفته وی، آمریکا می خواهد که از طریق تکه تکه کردن کشورهای عربی که نمونه آن در جنگ عراق و تجزیه سودان اتفاق افتاده است امنیت لازم را برای اسرائیل به وجود آورد تا هیچ کشوری تهدید کننده ای علیه اسرائیل وجود نداشته باشد

جنگ رسانه ای تمام عیار علیه سوریه


شبکه العربیه که یکی از مهمترین اهداف آن تقویت جبهه سازش و گرایشهای سازشکارانه و مخدوش کردن وجهه مقاومت و جبهه حامیان آن یعنی ایران و سوریه است، از جمله رسانه های عربی است که به گفته مفتی سوریه در راستای فتنه افکنی و ایجاد هرج و مرج و تحریک مردم حرکت می کند.

شیوه نخ نما شده این شبکه در خبرسازی و دروغ پراکنی علیه جبهه حامیان مقاومت،استناد به آنچه شاهدان عینی و یا فعالان حقوق بشری می خواند که نام و هویتی مبهمی دارند.

العربیه و رسانه های همسو با آن از جمله الجزیره وابسته به خاندان آل ثانی، در حالی به بزرگنمایی حوادث اخیر سوریه و ارائه گزارشها و تحلیلها و مصاحبه های جانبدارانه و یک طرفه ادامه داده و می دهند که در قبال تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین به ویژه در نوار غزه و اهانتها به مقدسات اسلامی جانب سکوت را در پیش گرفته اند و البته هرگز از واژه شهید برای مردم بی دفاع فلسطین که قربانی جنایات اشغالگران قدس می شوند، استفاده نمی کنند.


اوج دوگانگی و تناقض در رویکرد این شبکه به قیام مردم بی دفاع بحرین ضد رژیم وابسته به اقلیت آل خلیفه که ماهیت غیر بحرینی دارد، بر می گردد؛ العربیه قیام اکثریت مردم بحرین یعنی شیعیان علیه آل خلیفه را با نه تنها سانسور که اعتراضات و درخواستهای مشروع و به حق آنها را تحرکات مذهبی و طایفه ای و هدایت شده از سوی ایران و حزب الله القاء کرد و به صراحت به حمایت گسترده از سرکوب این مردم بی دفاع پرداخت و ورود تجاوزکارانه نظامیان سعودی و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را با عناوین فرینده ای مانند سپرجزیره توجیه کرد.

العربیه برای عقب نماندن از هجمه گسترده رسانه ای و به عبارت دیگر جنگ نرم نظام سلطه علیه سوریه و رسانه هایی همچون فیس بوک، تویتر و... ، حتی صفحه ای مخصوص علیه سوریه ایجاد کرده و به پخش شایعات و اخبار دروغین دست زده و می زند.


نکته دیگر در خصوص سوریه، موضع سئوال برانگیز و دوگانه شیخ یوسف القرضاوی از علمای مصری و رئیس گروه موسوم به اتحادیه جهانی علمان مسلمان(اهل سنت)که از تحرکات خشونت طلبانه اخیر در برخی مناطق سوریه حمایت کرده است.

رویکرد خصمانه العربیه علیه سوریه که در خصوص جمهوری اسلامی ایران و حوادث پس از انتخابات کاملا خصومت و عناد خود با ملت و نظام مقدس اسلامی را بر همگان آشکار کرد، احتمال همدستی حکام سعودی با آمریکا و رژیم صهیونیستی برای بی ثبات کردن سوریه و حذف این کشور از محور قدرتمند جبهه بازدارندگی و پایداری در برابر نظام سلطه و صهیونیسم جهانی را وارد می داند که البته بلال تقی الدین رئیس حزب وفاق ملی لبنان هم از توطئه مشترک عربستان و آمریکا علیه سوریه سخن گفته بود.

خیلی ها تلاش کردند آنچه را دو سال پیش در درعا رخ داده بود به عنوان شراره های اولیه انقلاب همانند تونس و مصر قلمداد کنند که از اواخر 2010 و اوایل 2011 با سرنگونی رژیمهای بن علی و مبارک از متحدان آمریکا و دارای روابط دوستانه با رژیم صهیونیستی قلمداد کنند، با این حال آنچه در سوریه آغاز شد کاملا با حوادث تونس و مصر متفاوت بود و دلایل و اسناد زیادی در این رابطه گفته شده است که در گزارشها و مصاحبه با کارشناسان خارجی تلاش می شود به ابعاد پیدا و پنهان بحران سوریه پرداخته شود.
 

کد خبر 2017411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha