پیدا و پنهان تحولات سوریه-7

جرج جبور :روسیه و آمریکا خواهان ادامه وضعیت فعلی در سوریه هستند/دمشق نماد مبارزه اعراب با صهیونیسم

جرج جبور :روسیه و آمریکا خواهان ادامه وضعیت فعلی در سوریه هستند/دمشق نماد مبارزه اعراب با صهیونیسم

نماینده سابق پارلمان سوریه با اشاره به گذشت دو سال از بحران سوریه اعلام کرد: اگر روسیه و آمریکا خواهان حل بحران در این کشور بودند، اکنون شاهد پایان یافتن درگیریها و نتیجه دادن راه حل سیاسی بودیم.

خبرگزاری مهر با توجه به دومین سالگرد بحران سوریه با جرج جبور نماینده سابق پارلمان سوریه به گفتگو نشسته است که به شرح زیر است:

آخرین وضعیت سوریه پس از گذشت دو سال از بحران در این کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

جرج جبور: من از طریق خبرگزاریهای رسمی در جریان آخرین تحولات سوریه قرار می گیرم و از وضعیت میدانی سوریه اطلاع دقیقی ندارم. البته آنچه کاملا واضح است این مسئله است که گروههای مسلح به هدفی که برای سرنگونی نظام سوریه طی 6 ماه داشتند نرسیدند.

در واقع هم اکنون درگیریهای مسلحانه میان ارتش سوریه و مخالفان مسلح ادامه دارد و دولت هنوز نتوانسته به طور کامل گروههای تروریستی را سرکوب کند.

*شما تغییر موضع "معاذ الخطیب"، رئیس ائتلاف مخالفان ملی سوریه در تحرک به سوی گفتگو با دولت را چگونه ارزیابی می کنید؟

- بله، شیخ معاذ الخطیب با انتقادهای بسیاری از سوی اعضای ائتلاف خود روبرو و مجبور شد موضعش در قبال بحران سوریه را در جلسه ای که با مقامات روس داشت ، تغییر دهد.

*نقش آفرینی مخرب و منفی ترکیه، عربستان سعودی و قطر در بحران سوریه را چگونه ارزیابی می کنید؟

- دولت سوریه معتقد است سه کشوری که شما ذکر کردید به مخالفان سوری کمکهای تسلیحاتی و مالی انجام می دهند و این مسئله مورد اجماع عمومی قرار دارد. همچنین روابط آتی سوریه با این سه کشور به سرنوشت سوریه پس از پایان یافتن بحران بستگی دارد.

البته معتقدم همه مردم سوریه خواهان یکپارچگی و وحدت این کشور هستند. من معتقدم می توان به آینده امیدوار بود چون در حال حرکت به سوی آغاز گفتگوی تمام جریانهای سوری هستیم. این گفتگوها می تواند با توافق درباره یک منشور ملی جدید شود که بر مبنای آن می توان ساختار موسسات کشور را بازسازی کنیم.

*چرا طی دو سال اخیر شاهد یک جنگ رسانه ای فراگیر علیه سوریه بوده ایم؟ نگاه شما به این مسئله چگونه است؟

- دمشق نخستین پایتخت عربی با گرایش شدید ضدصهیونیستی محسوب می شود، نخستین تظاهرات علیه اسرائیل در سال 1919 در پایتخت سوریه پس آزادی این کشور از حکمرانی عثمانی ها برگزار شد.

دمشق یک جایگاه خاص و ویژه در مبارزه اعراب علیه صهیونیسم دارد با همین علت مشاهده می شود که یک ائتلاف بین المللی بزرگ با حضور کشورهای همپیمان آمریکا علیه سوریه شکل گرفته است.

در اینجا می توان به سخن شیخ "عبدالرحمان الکواکبی" که در دهه 1920 از سوی عثمانی ها ترور شد، اشاره کرد. وی معتقد بود رضایت مردم ، قلعه محکمی برای حفظ کشور از خطرات است که البته باید به این نکته اذعان کرد که دولت سوریه در کسب این رضایت مردمی کاملا موفق نبوده است.

*نظر شما درباره مواضع روسیه و آمریکا در قبال حل بحران سوریه چگونه است؟ آیا می توان انتظار داشت مواضع اخیر دو طرف به حل بحران سوریه از طریق سیاسی منجر شود؟

- من این موضوع را برای نخستین بار در گفتگو با شما می گویم که روسیه و آمریکا بر ادامه وضعیت سوریه به همین شکل فعلی توافق دارند. با صراحت می گویم اگر روسیه و آمریکا به ادامه وضعیت فعلی سوریه راضی نبودند، می توانستند خونریزیها در این کشور را متوقف کنند.

در واقع این دو کشور ابزارهای بسیاری برای فشار بر هر دو طرف بحران سوریه دارند که اگر از آنها استفاده می کردند بحران تاکنون حل شده بود. در واقع این مسئله بر خلاف مواضع رسانه ای این دو  کشور است و نمی توان به آنها اعتنایی کرد.
مصاحبه : محمد علی تخت رونده

کد خبر 2018058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha