پیدا و پنهان تحولات سوریه-16

انتقاد از رویکرد ضدسوری دولت ترکیه/ آنکارا می تواند نقش موثری در حل بحران سوریه ایفا کند

انتقاد از رویکرد ضدسوری دولت ترکیه/ آنکارا می تواند نقش موثری در حل بحران سوریه ایفا کند

پژوهشگر مرکز تحقیقاتی بیلگسام استانبول با اشاره به انتقادهایی که از رویکرد ضدسوری دولت ترکیه وجود دارد، نقش آفرینی آنکارا در حل مسالمت آمیز بحران سوریه را موثر دانست.

"سچکین بربر" پژوهشگر مرکز تحقیقاتی "بیلگسام" استانبول در گفتگو با خبرگزاری مهر به تشریح نقش آفرینی ترکیه در تحولات سوریه پرداخت و گفت: رویکرد ترکیه در قبال تحولات سوریه به دو دلیل مورد انتقاد قرار گرفته است یکی دخالت در مسائل داخلی همسایه خود و دیگری حمایت از مخالفان نظام سوریه که این امری نیست که بتوان پنهانش کرد.

وی افزود: دولت ترکیه مواضع تندی در مورد تحولات سوریه گرفته است از جمله اینکه آشکارا بر لزوم کناره گیری "بشار اسد" تاکید می کند که این موضوع با مخالفت طرفداران اسد و کشورهای حامی وی مواجه شده است.

به گفته این پژوهشگر ترک، از دیدگاه ژئواستراتژیک ترکیه در موقعیت فعلی به جای اینکه به عنوان پلی بین مخالفان و حامیان نظام سوریه عمل کرده و حلقه رابطی برای یافتن راه حل مسالمت آمیز در سوریه باشد، بین این دو جناح مانده است.

بربر در تحلیل رویکرد سیاست خارجی ترکیه در قبال همسایه خود یادآور شد: به نظر من مداخله ترکیه در مسائل داخلی یک کشور دیگر رویکرد درستی در سیاست خارجی نیست، اما این کشور به دلیل مناسباتش با غرب و نقش مهمی که می تواند در حل بحران سوریه ایفا کند، باید مورد توجه دیگر بازیگران منطقه از جمله ایران و کشورهای عربی قرار گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: به نظر من ترکیه باید مناسبات خود با کشورهای منطقه را با توجه به رویکرد ایران در منطقه بسنجد، چرا که این امر می تواند هم برای ترکیه و هم برای ایران بسیار مفید باشد.

 

 

کد خبر 2020557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha